noranettan
Är det någon som kan något om den här pimpinellen? Rosa pimpinellifolia 'Paimionruusu'

Jag hittade bilden hos Hongiston Taimisto - var ligger det????
svennis
Hittade den här.
http://www.simolanrosario.com/a-uudet-sivu...-p-/paimio.html
Helenavborg
Hongiston Taimisto ligger i södra Finland. De har en del av Pirjo Rautios rosor. Jag tror att de skickar rosor utomlands också: www.hongistontaimisto.fi
Paimionruusu eller Pemarrosen (på svenska) finns beskriven i det finska pimpinellhäftet. Där står det att den är en harisoniiros.
Anna NV Uppsala
Hjärteknipande söt!
noranettan
Japp, nu har jag sett den i det finska pimpinellhäftet. Jag ska nog be Matti Kulju att föröka den med, han har en del kontakter med Pirjo Rautio, bl a om Aijla Kuronen (om det nu stavas så) som har stått allra högst på min önskelista ända sedan jag läste pimpinellhäftet första gången. Kärlek vid första ögonkastet! Den här rosen påminner om Aijla K, fast lite blekare. Jag kan ju inte läsa texten i Svennis länk - behöver översättningshjälp, är de frösådder båda två??? rolleyes.gif Anette
Helenavborg
Aila Korhonen är namnet.
Så här står det om Paimio: Blomman enkel, 5-6 cm. Färgen varierar från år till år. Svarta nypon. Upprättväxande buske med stora taggar. Små blad.
Paimio är, om jag förstått det rätt, en hitteros från orten Paimio (Pemar) nära Åbo medan Aila Korhonen är en av Pirjos frösådder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon