Anders Roslagen
Idag kom då en ytterligare leverans från Rosenposten eftersom jag insett att jag borde ge plats för fler sorter.

Summer Song- förra årets planta dog efter att den nyplanterad växte friskt i dec-jan.
Summer Wine
Memoire
Amber Hit
Amber Queen
Lady Emma Hamilton
Clementina Carbonieri (Zon I) - Erfarenheter från er? Måste testa något svårt när mycket ändå övervintrar mot oddsen.
CC

Ett par yucca till beställde jag från Rosenposten också.
Helenavborg
Clementina Carbonieri har jag i kruka i vinterträdgården under vintern. Det är en underbar ros men jag har inte vågat plantera den ute eftersom det är en italiensk teros. Det ska bli spännande att se om den överlever hos dig.[attachment=9350:Clementina_C.sok.jpg]
Christina i Taxinge~
Jisses! Jag tror du är på hugget, Anders.... biggrin.gif
Vilken massa rosor du samlar på dig!
Jag har ingen av dem du fått leverans av nu.....

"yucca"....? Filamentosa eller....?
Har funderat på att skaffa såna men vet inte hur de vill ha det - hur vill de ha det? g.gif

Förresten, Roseraie Guillot har många vackra "bröllopsrosor"..........
Anders Roslagen
Yucca filamentosa vill ha väldränerat och soligt. Växer ypperligt. Men har inte haft dem länge så jag vet inte om deras svagheter än.

Yepp, är på hugget till och från. Efter att mest haft Finlands vita, New Dawn, Morsdagsrosor och några till så är det nu cirka 120 sorter. Vad de växer och blommar!
Anna NV Uppsala
Den här Clementina är ju för underbar! Jag ska ta och tipsa Kenneth på Söder om den. Vi har ett litet vad... jag skulle plantera ett blåregn och han skulle plantera en gul zon 1-ros, ute, denna måste vara perfekt!

Äsch, jag ser i roslistan att du föreslagit zon 0 för den... är det så illa?
Anders Roslagen
Men jag tror faktisk att jag föreslog den på AoT när han frågade om en kräsen gul ros - men han blev missbelåten och tyckte inte att den var gul nog...!
Helenavborg
Illa och illa. Det finns väl ingen som provat den tidigare i Sverige. Terosor brukar vara ömtåliga men man måste ju pröva för att få det bekräftat. Anders får ju vara försökskaning. Väntar med spänning på resultatet.
En ännu gulare ros är ju Lady Hillingdon eller varför inte Crépuscule. Den senare vore en verklig utmaning!
Anna NV Uppsala
Ack ja, att det ska vara så svårt att hitta 'rätt' kinkig ros ;-)
noranettan
Den enda av de du räknar upp som jag har är Summer Wine. Den köpte jag från Rosariet i Göteborg för några år sedan. Den blir bättre och bättre för varje år.... ska väl kunna betraktas som klättrare med tiden. Men Anders.......jag måste ändra min bild av dig. Min man gillar oranga, gula och röda rosor och jag har aldrig föreställt mig dig i den avdelningen! VA? (men man ska ju förstås inte lägga människor i kategorier - får tänka om där) blush.gif Anette
kerstin z5-6
Yucca filamentosa har RP sådana ? De lär ju gå bra hos dej
Kul rosor du valt smile.gif
Anders Roslagen
Anette, du har rätt i att jag sällan väljer orange. I en trädgård där nästan alla växter är i färgskalan som typ aklejor i olika rosa och syrénblå nyanser blir orange i mina ögon en alltför stark signal som gör att allt annat bleknar. Men samlar jag dem så att gult, orange och vissa röda kan slåss med varandra på jämnare nivå så funkar det bra för mig. Men även då väljer jag helst lite mesigare nyanser av de färgerna.

Kerstin, Rosenposten har en del perenner, kolla deras sida under rubriken ´Stauder´.
Kajsa

Summer Song åkte in på mina favoriter 07, växte bra, blommade mycket och en härlig färg.

Lady Emma Hamilton fick jag ett klent ex av, hade den i kruka ett år planterade sedan ner den i rabatten men rosen dog.
Men du kan ju fått ett kraftigt och bra ex.

Amber Queen har vi runt om i trädgården, frisk, lite doft, kan bli små buskar om det är en mild vinter. Så glad i den så i våras blev det en stamros från Hortogreen av Amber Queen. En pärla till ros.
Anders Roslagen
Ja, där är tre exempel på starka färger som ändå inte är grälla. I like!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 09-11-2007, 21:53) *
Yucca filamentosa vill ha väldränerat och soligt. Växer ypperligt. Men har inte haft dem länge så jag vet inte om deras svagheter än.

Yepp, är på hugget till och från. Efter att mest haft Finlands vita, New Dawn, Morsdagsrosor och några till så är det nu cirka 120 sorter. Vad de växer och blommar!

japp yucca filamentosa växer bra . min här får ca 20nya blad per år . så du har nåt att se framemot så vackert när dom exploderar i blad bravo.gif , tror inte dom har några större svagheter än om det är för blött i jorden på vintern , fast iför sig mina har aldrig blivit skadade av veckor under vintern med regn . du får berätta hur det går med dina zon 1 rosor , jag själv ska försöka på mig sånna
Mia, zon 3
CITAT (Anders Roslagen @ 10-11-2007, 12:30) *
Anette, du har rätt i att jag sällan väljer orange. I en trädgård där nästan alla växter är i färgskalan som typ aklejor i olika rosa och syrénblå nyanser blir orange i mina ögon en alltför stark signal som gör att allt annat bleknar. Men samlar jag dem så att gult, orange och vissa röda kan slåss med varandra på jämnare nivå så funkar det bra för mig. Men även då väljer jag helst lite mesigare nyanser av de färgerna.

Så bra formulerat, Anders! Tycks som att du har ganska så precis samma "färgtankar" som jag (kanske inte helt ovanligt, men ändå)....

Kul med beställningen - hoppas de vill sig, och att vi får se bilder senare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon