Full version: Återigen larmrapport
Netha
I en rapport från Världscancerfonden (WCRF) uppgraderas sambandet mellan köttätande och cancer i tjock- och ändtarmen.

Ska vi ständigt gå och vara rädda för att äta "vanlig" mat ... vara rädda för att få cancer och därför avstå från än det ena...
än det andra... allt beroende på vad en del forskare just kommit fram till.

Är det inte vettigare att satsa på att LEVA... jag menar...
Hur många skulle våga gå ut om man ständigt matades med hur farligt det är med tanke på hur många som faktiskt dödadas i trafiken varje år.
Vem skulle väl våga sätta sig i ett flygplan... Dödligheten vid en ev. olycka (krasch) är ju så gott som hundraprocentig. -fear-.gif
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 09-11-2007, 22:20) *
I en rapport från Världscancerfonden (WCRF) uppgraderas sambandet mellan köttätande och cancer i tjock- och ändtarmen.

Ska vi ständigt gå och vara rädda för att äta "vanlig" mat ... vara rädda för att få cancer och därför avstå från än det ena...

Hur många skulle våga gå ut om man ständigt matades med hur farligt det är med tanke på hur många som faktiskt dödadas i trafiken varje år.
Vem skulle väl våga sätta sig i ett flygplan... Dödligheten vid en ev. olycka (krasch) är ju så gott som hundraprocentig. -fear-.gif

Ja, håhåjaja..... Det är väl endast om man är född i en släkt där det förkommer mycket tarmcancer man kanske borde tänka sig för. Jag menar hur många har fått cancer av acrylamid som finns i chips? Konstigt att inte hela Brasiliens befolkning lider av detta då för där äter de 500g kött om da´n! (C:a) Och allt annat de varnar för.... konstigt att det finns n å g r a friska människor. Det är nog fler människor som blir sjuka av ångest och oro av alla dessa larmrapporter.
yla
ja eller sova i sängen
de flesta dör i sängen
så procentuellt så e nog sängen absolut farligast
Netha
Faktiskt så tror jag att många dör av ångest och oro pga alla larmrapporter....
om man inte mår riktigt bra så tar man ju alla larm på största allvar . sad.gif

Yla... ja tänk att vi ändå frivilligt lägger oss i sängen varje kväll. fear.gif

yla
ja netha o skönt är de också då man ligger där

jo alla dessa rapporter om hur man ska o inte ska äta gör en galane
men jagtror att man ska äta ren mat inte en massa jox i
det är nog det farligaste
riktigt kött är nog alldeels jättebra för oss
men tillbehören är kanske inte så bra,,
pommes o annat konstigt som industrin framställer
för jag e övertygad om att personerna i undersökningarna inte åt enbart rött kött
nej plocka bort allt industriellt framställd mat o köp ren mat o laga den själv där vinner man massor
o va inte rädd för riktigt fett
de e grejer vi behöver
o inte tror jag någon blir sjuk av att skippa socker glutamat o nitriter o en del annat skit man får folk o äta
Tezzla
Suck, vad trött jag blir på såna här "larmrapporter".

Ät av allt i lagom mängd och njut av livet för sjutton!

I morgon ska jag göra en riktigt härlig stek! Och jag kommer säkert äta rester av den i flera dagar. Mums!
zaaritha
Alltid är det nå´t som är farligt!
Konstigt att det varierar så................
En" grej", som är farlig, borde väl alltid vara det?
Men; efter ett tag är den "grejen" nyttig!
Verkar totalt fnattigt! confused.gif
Piccante
CITAT (Netha @ 09-11-2007, 22:20) *

Fast jag tycker nog inte att man ska raljera över nya hälsorön... Som de påpekar i rapporten (fast jag har inte läst hela än) så är det kanske inte kött i sig som är värst utan tillsatser och tillagningen.

CITAT
Faran med processade charkvaror är att de ofta är saltade, rökta och innehåller mycket konserveringsmedel.

Charkvaror har man diskuterat länge att de är onyttiga eftersom de innehåller för mycket nitrit. Dessa tillsatser är vad jag har läst tidigare så gott som meningslösa för man kan konservera med andra metoder men de bevarar köttets färg bättre än andra metoder och ämnen. Av någon anledning tycker charkindustrin att charkvaror ska hålla sig köttrosa, fast kött som tillagas brukar ju naturligt bli mer brun-grått!
Är väl ändå rätt onödigt att medvetet äta livsmedel med onödiga tillsatser som man vet är ohälsosamma.
LadyG
CITAT (Markus_H @ 10-11-2007, 00:01) *
Fast jag tycker nog inte att man ska raljera över nya hälsorön... Som de påpekar i rapporten (fast jag har inte läst hela än) så är det kanske inte kött i sig som är värst utan tillsatser och tillagningen.
Charkvaror har man diskuterat länge att de är onyttiga eftersom de innehåller för mycket nitrit. Dessa tillsatser är vad jag har läst tidigare så gott som meningslösa för man kan konservera med andra metoder men de bevarar köttets färg bättre än andra metoder och ämnen. Av någon anledning tycker charkindustrin att charkvaror ska hålla sig köttrosa, fast kött som tillagas brukar ju naturligt bli mer brun-grått!
Är väl ändå rätt onödigt att medvetet äta livsmedel med onödiga tillsatser som man vet är ohälsosamma.

Håller med dig, det är ju så lätt att välja något annat och undvika charkvaror.
Ingen kan väl påstå att tillsatser och kemikalier i maten är nyttigt?
Pirum
CITAT (Markus_H @ 10-11-2007, 00:01) *
Av någon anledning tycker charkindustrin att charkvaror ska hålla sig köttrosa, fast kött som tillagas brukar ju naturligt bli mer brun-grått!

Charkindustrin, tja, den bistra sanningen är väl att det är vi konsumenter som i butiken tycker att det ena ser aptitligare ut än det andra. Men jag håller med om att onödiga tillsatser är just...onödiga. Tycker att märkningen av produkter borde bli bättre, överlag. För en liten stund sedan funderade jag, i en konsumbutik, huruvida det var tillsatt socker i en läskeblaskflaska eller icke. Det stod något "endast naturligt socker från frukt och bär", men huruvida det var fruktos, sackaros, eller vad, det framgick inte.

Just charkvaror är lite luriga, massa tillsatser, och ibland är inte ens skinka skinka, utan "pressade skinkslamsor och lite annat skräp"

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon