Full version: Ludisia
jahi
Jag har en Ludisia som jag inte får grepp om.
Det har kommit en ny bebis bredvid o den har grenat sej, men det käns som det inte händer så mycke
med den så jag tänker att den inte trivs utan mest bara överlever.
Finns det någon där ute som har en som växer o blommar o vill dela med sej av skötseltipps
så blir jag o min "ludde" så glada.
Sofiia
min mamma har en ludisia som hon trodde som alla andra orkidéer ska planteras i orkidé kompost. Hon fick skott av en bekant. så hon gjorde så och nu ca ett halft år efteråt blommar den för fullt!! Den bekanta har aldrig fått sin att blomma, planterad i jord. I övrigt sköter mamma den som alla andra orkidéer, dvs dränkning 1gång i veckan (lite mer sällan tror jag ändå). Nu känns det ju lite dumt att plantera den i jord då den blommar och mår så bra... så har hon den i ett ganska ljust fönster, fast den ju gärna ska stå lite mörkare så bladens vackra färg håller i sig.
aldo
Ludisia växer ju på marken under träden confused.gif

Jag tröttnade på min men ska införskaffa en ny .

Den förra blommade igen men inte med så många blommor --mindre klase .

Enl OrchideHuset

Ludisia
- är en lättskött orkidé som i naturen lever på marken under andra växter.

PLACERING
Ludisia tål måttligt ljus men ej mörkt. Är varmväxande och passar i boningsrum.

VATTNING
Svag uttorkning mellan vattningarna. Använd mjukt vatten – fritt från kalk/klor. Kranvatten kan också hällas upp och stå ett dygn före vattning. Rumstempererat vatten är att föredra. Lämplig metod är att sänka ner hela krukan i vatten men se till så att vatten inte blir stående i bladrosetten. Växten klarar flera veckor utan vattning om du är bortrest. Låt det aldrig stå vatten i ytter krukan. Leca kulor på ett fat med vatten höjer luftfuktigheten och växttrivseln. Regelbunden gödsling ger växtkraft.

OMPLANTERING
Omplanteras efter blomning, använd VÄXA blomjord.

Beskärning på vårvintern.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

jahi
Tack för svaren!
Får prova att plantera om den i luckrare jod till våren för allt
annat får den.
Kanske att den torkar ut för mycke mellan vattningarna åxå??
Sofiia
man skulle ju tro att den vill ha lite fuktigare då den ändå växer i skuggan på marken. Den ska ju inte stå i bark men den tycks ju trivas så också biggrin.gif . Hoppas du får den att blomma småningom! annars är ju bara bladen även de väldigt vackra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon