ÅsaF
Det är så skoj för jag har hittat en Araucaria araucana (Brödgran, Apträd) idag på en handelsträdgård i Sala. biggrin.gif
Trodde aldrig jag skulle hitta nån sån i Sverige, skulle möjligtvis vara Skåne då. Tyvärr är det zon 1 på den så det blir till att ta in den på vintern. Man kanske skulle ta och anlägga en vinterträdgård ändå... rolleyes.gif

Nu återstår bara att hitta en fin kruka att plantera den i och en bra plats att ställa den på.

För er som inte vet hur ett apträd ser ut som skickar jag med en länk
http://www.angelfire.com/id/plantage/arauc...araucaria3.html
Sylvia
Kul! Lycka till med ditt apträd. Visst säljs det här på zon 1-2 i plantkolorna, men eftersom det inte är härdigt där uppe, så kanske de tycker att det inte är lönt att sälja det hellet. Vinterträdgård vore ngt, det vill ju ha det ljust och svalt under vintern, för annars gullnar bladen och i värsta fall ramlar de av.
ÅsaF
Ok. Tack för tipsen Sylvia. smile.gif Ska försöka ha en växtlampa på vintern och ev. ha den i källaren då där det är lite svalare. Vet du hur svalt den vill ha det på vintern? Hoppas den överlever för de ser rätt ståtliga ut när de är stora, såg de i Holland när jag var där på semester. Min är dock inte mer än en halvmeter hög så än så länge tar den inte så stor plats när man måste ta in den.
Ti bee
Vilket vackert och udda träd! Grattis! smile.gif
rosettei
Grattis till ditt träd
jag försöker hitta roliga barrväxter på plantskolorna men
har inte hittat nåt än, sökt lite på nätet
känner någon till vart man kan få tag på ovanliga/roliga barrplantor?
Hannele
Häftigt!
Jag har sett några vackra apträd i Sverige.
En man i Skåne lät den stå ute, han hade skyddande mur.
En här på Västkusten bygger ett frigolithus till sitt apträd varje vinter.
Pher
Ja, den var udda, men trevlig. Varför kallas de apträd?
Exotic
CITAT (ÅsaF @ 26-07-2003, 19:52)
Det är så skoj för jag har hittat en Araucaria araucana (Brödgran, Apträd) idag på en handelsträdgård i Sala. biggrin.gif
Trodde aldrig jag skulle hitta nån sån i Sverige, skulle möjligtvis vara Skåne då. Tyvärr är det zon 1 på den så det blir till att ta in den på vintern. Man kanske skulle ta och anlägga en vinterträdgård ändå... rolleyes.gif

Nu återstår bara att hitta en fin kruka att plantera den i och en bra plats att ställa den på.

För er som inte vet hur ett apträd ser ut som skickar jag med en länk
http://www.angelfire.com/id/plantage/arauc...araucaria3.html

Hej Åsa F,

Jag förstår att du är glad,för när jag var i Holland i Maj så blev jag tokigt Kär i just Apträd....jag såg det ena efter det andra'Jummmiiii*
Lycka till smile.gif wub.gif rolleyes.gif

MVH Exotic
Sylvia
Här i Gbg har vi några apträd ute året om hos olika personer, men de flesta fick lite vinterskador p g a fimbulvintern med hårt barfrost förra året. Så frigolithus eller ett växthus med frostvakt vore inte dumt...
Tittiluringen
Pher undrar över namnet: jag har ett svagt minne efter en resa i Oregon att det kallas så för att grenarna liknar apsvansar... kan tänkas Lemursvansar kanske?

nån som har hört nåt annat?

Kram!
Tittiluringen rolleyes.gif
Sylvia
Brödgran lär den också heta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon