Annie-72
Hejsan!!

Jag har ju fått mig ett vinterisolerat uterum som vi nu håller på att isolera och spika paneltak i. Jag skulle vilja ha tips på uppvärmning i uterummet. Önskar ju någon form av "frostvakt" fast för temp runt 5-10 grader dvs att värmare går på ifall temperaturen sjunker unde det. Sen är det väl iofs en fördel om en med ganska enkla medel kan höja tempen så en kan vistas där utan större bekymmer då jag har en naiv önskan att få julpynta ocg kunna sitta i uterummet på jul..

Vilken typ av värme är att föredra för växternas skull??
kerstin z5-6
Hur stort är rummet ?
Fläkt som slår av o på av sig själv vid + 5 -8 grader är väl ett förslag
-hur hög temp beror ju på vad du kan tänka dig lägga ner i elkostnad, man kan ju värma upp en mindre del av ett stort rum
(Har du paneltak behöver du även lysrör för den mörka årstiden )
Annie-72
Jag kan väl gissa att det ligger på nånstans runt 15 kvm. Jag vill dock inte behöva ha lysrör utan befintligt ljus får räcka förutom om jag sedan ska dra upp växter. Det är glas från golv till tak så en upplever det iaf ljust (men jag förstår att det förmodligen inte räcker). Rummet är ju mer tänkt som vintervila.. Jag letar efter en kristallkrona till taket... Jag var rädd för att en fläkt kanske gör luften för torr men en får väl ställa en skål med vatten i rummet.

Tack Annie
kerstin z5-6
Det beror ju på:
Vilken temp du vill ha ?
Vilka växter du ska övervintra ?
Vila gör ju de flesta om du har + 5

Du ser ju på växterna om de behöver mer ljus eller ej ganska snabbt -de etiolerar i så fall -får
långa ljusgröna veka skott..
Fläkt är i sådana utrymmen nästan lika viktig som ljuset -cirkulation är viktig vintertid -jag har två -de blåser ingen värme för det
har jag på annat vis , men cirkulerar luften dygnet runt ,året runt
Vintertid med låg temp blir det inte för torrt- snarare tvärtom

Självklart ska du julpynta där! -Julblommor som Hyacinter står hur länge som helst i den miljön ! tummenupp.gif
Lady Hamilton
Jag har ett vinterisolerat ute rum ca 24m² med panel tak. Ena kortsidan är helglasat i dörren och brevid (220cm) Resten är det panel från tak 50cm, glasrutor 120cm och träpanel 70cm ner mot golvet. I taket har jag tak spottar monterade, men dessa använder jag bara sporadiskt på vintern. (om jag behöver "se" något när lysrören har släckts för natten)
Vill jag ha "mysbelysning" använder jag mig av en enkel ljus-takkrona som har både elektriska lampor och värme ljushållare.

Visst blir det ljust vid fönstrena, men bara en bit in så minskar ljuset betydligt. För övervintring av växter går det alldelens ypperligt om man vill att "naturen skall ha sin gång" Men vill man att växterna skall få lite "försprång" på våren eller övervintra växter som har extra krav så är det av nöden tvunget att använda sig av tillskottsbelysning (Och jag förespråkar lysrör som Kerstin m.fl.) som ger riktigt ordentligt med ljus.
Uppvärmningen sker med 2 fläktar och dessa är kopplade till termostater. Ena fläkten har inbyggd termostat och den andra kopplar jag via uttget till en termostat. Sedan har jag även ett "vattenfall" inne i rummet för luft fuktighetens skull. Men det kan även gå med skålar eller vaser fyllda med vatten.
Vill du börja att driva upp frön eller plantor innan Mars månad bör du ha tillgång till tillskottsbelysning trots allt glas i rummet. dagsljuset räcker helt enkelt inte till.
Annie-72
Tack både Kerstin och Lady Hamilton för era goda tips. Bär jag såg din bild Kerstin så ska jag naturligtvis förbereda med uttag för att kunna sätta upp lysrör senare. Men jag tänkte mig att du först menade som permanent lösning och det vill jag inte.

Hittills i år blir det mest pelargoner för att senare innefatta även andra blommor. Jag återekommer med bilder på uterrummet senare..//Annie
Annie-72
Så här såg det ut i somras när vi höll på att montera upp glaspartierna, nu är det isolerat underifrån samt i taket halvvägs. Nya reglar måste upp för att få till panelen i taket. Ska fota lite senare på detta. Bifogar även en bild på vårt vackra smidesräcke.

Annie

Annan vinkel..

Räcket...
kerstin z5-6
Nää -de kan/ villman ju ta bort när det är off lysrörssäsong smile.gif

Här är min vinterträdgård i bild
Vinterträdgård
Annie-72
Kerstin, du är ett fullblodsproffs... Vilka bilder, vilka blommor och vilken planering... Jag tror inte jag träffat någon annan på ngt forum som imponerar så!! Du är bäst tummenupp.gif //Annie
kerstin z5-6
nää wub.gif

Jag har bara hunnit med en del misstag och lyckade försök eftersom jag är så trädgårdsgalen ..och skaffade detta för 5 år sedan

Du skulle se det där utrymmet nu -denna tid är det bladfall en masse efter hösttintagning .. de gillar inte att lysrören är på bara från kl 16 -00 heller .. men jag vill ha lite vintervila för växterna

Nu ska jag novemberstäda klippa lite bland alla rankor och försöka få det anständigt till julpyntningsdags
och tända upp allt dagtid i 16 tim igen
Förresten inget slår glögg i svalt uterum på julafton !-adventsstakarna lyser så fint där inne i de stora fönsterna.
Uterum är ett sätt att klara den ofantligt tröttsamma och mörka tiden
Lycka till med ditt -du kommer att ha jätteroligt med det
smile.gif
K
Annie-72
Hehe, skulle min kära sambo höra talas om lysrör just nu som ska lysa i 16 timmar/dygn så svimmar han nog.. det räcker med alla mina akvarium och där ffa yngelkaret står på dygnet runt när de är alldeles nyfärska..
Annie-72
Hehe, skulle min kära sambo höra talas om lysrör just nu som ska lysa i 16 timmar/dygn så svimmar han nog.. det räcker med alla mina akvarium och där ffa yngelkaret står på dygnet runt när de är alldeles nyfärska..

Hehe, skulle min kära sambo höra talas om lysrör just nu som ska lysa i 16 timmar/dygn så svimmar han nog.. det räcker med alla mina akvarium och där ffa yngelkaret står på dygnet runt när de är alldeles nyfärska.. laugh.gif
kerstin z5-6
Fast lysrör drar inte mer än en glödlampa -inte dessa vanliga billiga man har för växtuppdragning
En natt med motor + kupevärmare på bilen motsvarar eller är mer el förbrukning,än 3 månaders lysrör smile.gif

har skaffat infoargument under åren .. crazy.gif
Annie-72
Nu börjar det bli panel på väggarna också.. Taket är klart, vitmjölkad panel och golvet är inlagd, Pergo så nu ska panelen upp. Den är grundmålad en gång i samma kulör och sedan färdigmålar jag på plats.. M ska iväg och köpa list idag så kanske det kan stå färdigt till Valborg... Är det inte då året börjar när en får fira in våren..//Annie

Ps tips emottages tacksamt på vart jag kan beställa lite roliga Bouganvillas.. Tror dessa kan komma att trivas i ett inglasat uterum..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon