Stina zon 3-4
JAS försvann lite för fort... Vad är det för skillnad på att beskära nu (nollgradigt med någon mm snö) mot att vänta till vårvintern?

Jag är i stort sett på väg att svida om till lämpligare kläder för att gå ut och ganska kraftigt beskära ett äppelträd (som vi faktiskt inte är så rädda om och funderar på att ta bort). Hindra mig om jag är på väg att begå ett enormt misstag!!
Christer i Falköping
Nä, du har inte gjort någotenormt misstag. Äppleträn kan man i princip beskära när som helst på året, fast man bör väl undvika det under blomningen. Att det sedan är bäst att göra det under jas-månaderna är en annan sak.
Christer.
KURT
CITAT (Stina zon 3-4 @ 10-11-2007, 14:23) *
JAS försvann lite för fort... Vad är det för skillnad på att beskära nu (nollgradigt med någon mm snö) mot att vänta till vårvintern?

Jag är i stort sett på väg att svida om till lämpligare kläder för att gå ut och ganska kraftigt beskära ett äppelträd (som vi faktiskt inte är så rädda om och funderar på att ta bort). Hindra mig om jag är på väg att begå ett enormt misstag!!

Varför skall du beskära om du ändå inte vill ha det kvar? Att "kraftigt beskära" låter inte bra!!!!!!! Det brukar bara leda till vattenskott.

Nackdelen med att beskära nu är att man orsakar skador på trädet, och sedan får dessa sår står öppna hela vintern, både fukt svampsporer och frost får tillträde.
Stina zon 3-4
Nja alltså, det är inte så att vi absolut tänkt ta bort trädet. Det är snarare så att trädet ej har beskurits under ett antal år och har därför vuxit ur sitt utrymme och är nu inklämt mellan husfasad/tak och en hög avenbokhäck. Jag vill därför minska dess storlek och då räcker det inte med att beskära årsskotten direkt. Däremot inser jag att det kanske inte är bästa tiden på året att plocka fram grensågen (av ovan nämnda skäl). Att vi funderar på att ta bort det helt beror snarare på tanken att OM jag bekär nu och trädet får problem med röta, kräfta mm, så gråter vi inga tårar ifall vi blir tvungna att ta bort det helt.

För övrigt var jag ute en sväng under eftermiddagen och beskar lite grann, dvs så långt jag nådde med den mindre stegen wink.gif
Hoppas det går bra...
Bassam
Hej
jag tror att bästa tid vårvinter före knopparna öppna , annars under jas period juli augusti september.
lycka till
H:bassam
KURT
Om trädet är alltför stort så är det nog ändå bättre att ta bort det. Att i efterhand försöka klippa ner storleken på ett äppelträd brukar inte alls fungera, oavsett om det får sjukdomar eller ej. Äppelträdet kommer bara att svara med att skjuta vattenskott och satsa på tillväxt. Det kommer inte bli fint och det kommer att minska fruktsättningen.
Annie-72
Kloka prd även för mig Kurt. Jag har nämligen gjort det misstaget att klippa ner ett gammalt träd och det har som sagt bara resulterat i vattenskott och dåliga skördar. Ska nog satsa på att ta bort det istället//Annie
KURT
CITAT (Annie-72 @ 11-11-2007, 10:20) *
Kloka prd även för mig Kurt. Jag har nämligen gjort det misstaget att klippa ner ett gammalt träd och det har som sagt bara resulterat i vattenskott och dåliga skördar. Ska nog satsa på att ta bort det istället//Annie

Det går nog att långsamt återställa. Men det kommer ta tid och det måste nog släppas upp i storlek.
Aqvakul
OK klippa nu. Försök att ta klippningen i ett par tre omgångar, över lika många år. Tyvärr tar det nog lite tid innan det ser någorlunda vettigt ut. Alternativet är naturligtvis att ersätta det eller ta bort det helt.
Mvh
Anders
Cilla
Ursprungfrågan var skillnaden på att beskära nu (i zon 3 eller 4 antar jag?) och på vårvintern, och på den skulle jag svara att skillnaden är att nu kommer snittöppningarna stå öppna för angrepp ända till bladsäsongen, medan den blir kortar på vårvintern och stimulansen eller stressen som då läggs in i en beskärning är kraftigare än nu.

Men planerar man ändå att göra ett kraftigt ingrepp på äpple så spelar det inte så stor roll när man gör det. Det blir kraftigt rötskadat, angripen av svamp, oformligt pga nödskott osv när man än gör det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon