Margith
Mitt livs första egna keiki har nu 2 blad, 10 och 15 cm långa och 3 rötter, mellan 5 och 10 cm långa.
Jag har låtit den vara och hoppats på fler rötter och fler blad innan jag bryter loss den.

Nu tittar jag till den och upptäcker att den har 2 blomstjälkar!
Ska jag bryta bort blomstjälkarna och hoppas att orkidén då lägger kraften på mer rötter och fler blad istället?
Eller ska jag ta loss den och plantera om den, som den är, nu direkt?
Eller ska jag låta den vara som den är ett par månader till?

Hjälp mig, jag fick riktig beslutsångest crying.gif

Så här ser den ut:

[attachment=9366:071110_001A.jpg]

Anki V
Oh….. ohmy.gif

Nu är jag ju ingen phalenopsisexpert precis……Men skulle mina någonsin bete sig på så sätt så skulle ”naturen få ha sin gång”.

Vad häftigt! wub.gif

/Anki
CillaM
Bryt försiktigt loss keikin och försök att få blomstjälkarna följa med, plantera keikin. I värsta fall vissnar stjälkarna men du har i stället 2 orkidéer. Allt är en vinst eller förlust, men man vet aldrig om det funkar förrän man testat smile.gif

CITAT (Margith @ 10-11-2007, 13:43) *
Mitt livs första egna keiki har nu 2 blad, 10 och 15 cm långa och 3 rötter, mellan 5 och 10 cm långa.
Jag har låtit den vara och hoppats på fler rötter och fler blad innan jag bryter loss den.

Nu tittar jag till den och upptäcker att den har 2 blomstjälkar!
Ska jag bryta bort blomstjälkarna och hoppas att orkidén då lägger kraften på mer rötter och fler blad istället?
Eller ska jag ta loss den och plantera om den, som den är, nu direkt?
Eller ska jag låta den vara som den är ett par månader till?

Hjälp mig, jag fick riktig beslutsångest crying.gif

Så här ser den ut:

[attachment=9366:071110_001A.jpg]

Elisabeth-Västkustkolonisten
Och jag hade väntat tills Keikin hade blommat över och sedan planterat
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-11-2007, 20:19) *
Och jag hade väntat tills Keikin hade blommat över och sedan planterat

jag också...inte störa i onödan tummenupp.gif
Lilla Birka
help.gif va avundsjuk jag blir!!!!! wub.gif wub.gif men jag lyckönskar dig till detta, jag blir inte avundsjuk på det sättet tongue.gif Kul!
Sofiia
jag skulle nog låta den blomma på mamma orkidéen och sedan då den blommat klart bryta loss den och plantera i sphagnum mossa smile.gif det är ju så sött med keiki blommor (har själv aldrig fått en keiki ännu), men man hör nog ofta om att de börjar blomma.
Margith
Det verkar vara en majoritet som tycker att jag inte ska röra den, så då gör jag så!

Tack för hjälpen allihopa blomma.gif
Anki V
Lova att du fotar den när den börjar blomma! wub.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon