lyckero
Jag vet att blommande murgröna är en bra bidragarväxt på hösten, men hur får jag den att blomma? Kan man ta sticklingar av blommande exemplar för att på så sätt påskynda utvecklingen av plantan?
Lyckero
Alexander-VG-zon3
tar du stickling av skott som blommar kommer den inte att klättra .
lyckero
Det gör inte så mycket om den inte klättrar - det är blomningen jag vill åt.
Lyckero
Alexander-VG-zon3
finns buskmurgröna att köpa , den blommar .
Tosan
Blommar murgröna? Även såna som man har i köksfönstret (här uppe i norrland alltså, vet att ni sörlänningar tydligen kan ha dem ute)?
Alexander-VG-zon3
alla kan blomma även dom ni har inne i norr . men då krävs rätt vila och hög ålder
Tosan
Kul! w00t.gif
Men det lär aldrig hända hos mig, jag dräper ju ut dem fortare än kvickt
lyckero
Menar du Linus att det blir buskmurgröna om man tar sticklingar av murgröna som blommar?
Vet någon om det är lika lätt att ta sticklingar av den som av den vanliga varianten?
Lyckero
Alexander-VG-zon3
tar du 'adult' murgröna skott blir dom buskmurgröna som blommar .
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör dock ta många skott ifall man ska sätta sticklingar adulta skott från murgröna rotar sig ganska dåligt det är därför de plantor som säljs i handeln är ganska dyra.

Buskmurgrönan som är adult och blommar som brukar säljas i handeln är Hedera helix 'Arborescens' brukar nog ofta kosta runt 200-300kr plantan.
renate
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-11-2007, 13:47) *
Man bör dock ta många skott ifall man ska sätta sticklingar adulta skott från murgröna rotar sig ganska dåligt det är därför de plantor som säljs i handeln är ganska dyra.
Buskmurgrönan som är adult och blommar som brukar säljas i handeln är Hedera helix 'Arborescens' brukar nog ofta kosta runt 200-300kr plantan.

Ojdå,vilken tur att jag inte tycker om murgröna, i alla fall inte innomhus.
lyckero
Finns det olika sorter, eller blir alla utemurgrönor vuxna? Och är det någon som har en aning om hur lång tid det kan ta?
Lyckero
Alexander-VG-zon3
CITAT (lyckero @ 11-11-2007, 20:15) *
Finns det olika sorter, eller blir alla utemurgrönor vuxna? Och är det någon som har en aning om hur lång tid det kan ta?
Lyckero

alla får adulta blad(skott) med tiden . som senare blommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon