Full version: Fågelbord
Lizabeth
Hejsan!
Är det någon som kan tipsa om ett fågelbord som inte kajor och skator kommer åt.
Jag har väl inte så´mycket emot dessa men jag bor i tättbebyggt område där det kan bli jättemycket av både kajor och skator, vilket inte är så trevligt och eftersom de kan konsumera rätt så mycket foder blir det lite för dyrt och de stackars små fåglar som finns har inte en chans.
Har försökt med alla möjliga anordningar så nu försöker jag här.

Hälsningar
Lizabeth
Dito Verde
Hej
Kajor och skator håller jag på lite avstånd genom att bygga en bur av sådana där gröna trådkompost-sidor. På sommaren fungerar de som klätterstöd åt sockerärter. På vintern blir de en fågelbur som jag hänger kvistar med talgbollar etc i. De små fåglarna flyger lätt igenom men de stora får hålla sig utanför. Jag gillar både skator och kajor så de får lite godis de med, men de små får vara ifred inne i buren. De lär sig snabbt att det är fredad zon.
/p
aldo
Då får man nog göra en stor boll runt allt av hönsnät kanske ....de små flyger ut o in lätt .

Jag har stora "burar" av nät där jag lägger i min egentillverkade mat--kokosfett med frö --och de små sitter där och äter + att hackspetten lättare kan hänga och äta .

Hittade denna sida
http://www.jellesen.dk/fugle/foderautomat.htm
om du har krukor till övers ,men de stora hittar väl hit oxå när det blir kallt .

Kanske om man har allt närmare huset /fönstret ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon