Full version: Vinter
Monchichii
Hej,

Jag har en liten konstig fråga,
jag frågade min sambo vad grönsaksodlare gör på vintern.
Men han visste inte och det vet inte ens jag.

Vad gör en grönsakodlare på vintern? är det något man måste tänka på när snön har kommit?
(Söker gärna inte ironiska svar)

För det känns lite långtråkigt att inte få vara ute i grönsakslandet och pyssla.

//
Monchichii
Alexander-VG-zon3
stämplar eller annat säsongs jobb eller jobb .
Marina i Hällekis
Jag antar att du menar hobbyodlare?
Vissa grönsaker sår jag, om det är milt, i december t ex persilja, lök, morötter och svartrot, då får de en liten snabbare start.
Rensar även ogräs, milda vintrar, rötterna sitter inte så hårt nu.
Annars är det planering och underhåll.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Marina i Hällekis @ 10-11-2007, 22:08) *
Jag antar att du menar hobbyodlare?
Vissa grönsaker sår jag, om det är milt, i december t ex persilja, lök, morötter och svartrot, då får de en liten snabbare start.
Rensar även ogräs, milda vintrar, rötterna sitter inte så hårt nu.
Annars är det planering och underhåll.

ahh om hon menade hobby odlare kanske man inte stämplar . då har man ju kvar sitt gamla riktiga jobb alltid ju .
Monchichii
hej,

jo, jag menade en vanlig hobbyodlare.
Det känns lite dött just under vinter.
men jag sitter redan och funderar på vårens förodling, sommarens sådd och blommor.
Alexander-VG-zon3
man kan planera inför nästa år , och man kan gräva i jorden och lämna dom i högar och jord förbättra så blir det bra till våren . jag brukar grävar om jorden ett par gånger i nov-dec men det går ju inte där tjälen börjar komma . men dom som bor milt som inte har tjäle än kan göra det ju
renate
Jag låter trädgården går i vila när det blir kallt,även om jag har tid lägger jag ner trädgårdsarbete på vintern.Planering är alltid roligt.Har ingen grönsaksodling,bara lite i växthuset och en pallkrage. Jag tycker det är skönt att göra något annat när det är kallt ute.
Snigelhatare
Dreglar över frökataloger, ritar och planerar vad man ska göra nästa år, förkovrar sig via böcker och nätet.

I år har jag haft ett riktigt eländigt trädgårdsår. Snigelinvasion som inte liknar något annat. Käkat upp förkultiverade plantor, direktsådda, fleråriga stabila perenner. Jag har verkligen sörjt denna sommar. Har snigelfällor, plockar sniglar, men vad hjälper det när jag är omgiven av skogs och ängsmark där ingen annan plockar såklart. Med sorg har jag bestämt mig för att det är en väldig massa växter som jag helt enkelt får strunta i i fortsättningen. Tappat trädgårdssugen ett tag.

Fast igår kväll surfade jag in på Runåbergs fröer, Impecta, Thomson&Morgan. Min odlingslust är större än någonsin och jag vill inte alls avstå från massa växter.

Den här grönsaksodlaren kommer att ägna några dagar utav vintern till att åka utomlands, troligen Tyskland, och köpa förbjudna gifter och nematoder.

Man kanske kan säga att vissa grönsaksodlare ägnar vintern åt smuggling naughty.gif yes.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon