Full version: Orkidé keiki
Ilmarudin
Leker med mina orkidéer. Har upptäckt hur kul det är att föröka dem och att det faktiskt går att nå resultat. Har upptäckt fenomenet keiki och har själv aldrig fått någon sådan. Har läst att det finns hormon man kan använda för att stimulera keikibildning ( BAP/Benzyl adenine) Vet någon var man kan få tag på detta?
Sofiia
gå in på orkidéprat och kolla www.orkideprat.se där finns nyckelord så kan du söka på keikipasta (tror jag de kallas) där finns säkert adress varifrån det kan beställas smile.gif

hur har du förökat dina orkidéer?? genom delning eller befruktning? det är väl ganska knepigt att få plantor av frön, men det skulle va kul att göra egna hybrider och testa vad det blir!! smile.gif
Ilmarudin
nej bara delning. blush.gif
Sofiia
okej smile.gif. tänkte för lätt lär det inte ska va att föröka med frön. Men delning är ju också kul, det blir ju flera orkidéer då, och det är ju aldrig fel biggrin.gif . keikipasta skulle jag också gärna pröva på! smile.gif
Maria_z5
Hej!

Vissa släkten är mer och mindre keikibenägna men mina phalenopsisar sätter keikis som sjutton när de fått stå ute på sommaren och särskilt sedan de hamnade i en variant av hydrokultur.

Lycka till!

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon