Full version: GMO
Fera
När jag påtar i min trädgård går inte jag och funderar på GMO, men när man råkar få syn på någon artikel tycker jag att människan är lite väl påhittig.

Igår läste jag en artikel om GMO. Där skrev de att GMO majsen, den har ökat med 77% på ett år, inom EU.

Jag tror att de enda vinnarna är Monsanto och liknade företag.
Vad tror ni??
mojan
Om GMO (genmanipulerad odling) tycker jag INTE! sick.gif -fear-.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag är både för och emot, jag gillar inte Monsantos nuvarande taktik då man genmanipulerar grödor så man kan använda ex. ogräsmedel (monsantos sorter) och grödorna klarar sig utan skador. +Jag är lite tveksam till att manipulera in en typ av bekämpning inuti grödorna.

Däremot skulle jag ju tänka mig att man skulle kunna ändra om grödor i länder där det råder svält, vitaminbrist etc. man kanske skulle kunna få fram grödor som kan växa där det är torrt, kanske man kan manipulera in någon vitamin i de lokala grödorna som folk har svår brist av etc. Men fattiga människor är det ju ingen som tjänar pengar på att ta fram GMo grödor för.
Christer i Falköping
Tycker att vissa människor leker Gud lite väl mycket. De som gör det påstår att vi alltid gjort det genom att korsa olika växter med varandra. Men det är en väldig skiullnad på att korsa växter och att gå in och manipulera generna direkt. Har till exempel väldigt svårt att se hur vi skulle kunna korsa potatis och fisk. Vad jag lärt mig om genetik så är det faktiskt omöjligt. Men likväl finns det numera en potatis med fiskgener i sig. Genen för att klara kyla bättre. Tycker inte om GMO!
Christer.
Gossen Ruda
Är i princip för GMO men en del saker stör mig i sammanhanget. Framför allt skall det vara noga undersökt vilka egenskaper som förs vidare och vilka risker och möjligheter det finns. Den undersökningen skall ske av något oberoende organ, inte av tillverkaren. Anti-GOM-rörelsen är en samling patetiska typer som bromsar för bromsandets egen skull och där ingår spridandet av oriktiga uppgifter. Sånt skadar bara dom själva.
Piccante
Är skeptiskt till pesticid resistenta grödor som har vilda släktingar där de odlas. Risken finns ju att generna sprids i naturen då och ger "superogräs". Genmodifierad majs kan nog odlas utan fara i Sverige men GMO-raps är jag mer skeptisk mot då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon