Jag har själv nyss börjat så perenner, jättekul.
Jag hittade lindbloms på nätet.
Lindblomsfrö Där läste jag igenom alla perenner som de hade och lärde mig massor, de har jättebra fakta om både växt och när man skall så. Har valt: kinesisk riddarsporre, praktriddarsporre, vallmo, flicköga, toppklocka, trädgårdsnejlika, storklocka av en blå lägre variant, jättevädd, pastellakleja, rödrudbeckia, mariaklockor(tvåårig), perenna stockrosor och drakmynta. Dessutom har jag sått fröna som mina tovsippor fick.
Men ta det lungt med köpen, spara lite pengar till någon planta eller ros som du suktar efter eller dyra lökväxter. När jag ställde en fråga om direktsådd så fick jag till svar att se upp, man får mer än man mäktar med och det kan jag intyga. Gick snabbt över till att köpa små krukor, ha i grus som drennering och sedan jord(endel gör mer än så, men jag valde ganska lätta växter). Jag sådde bara några krukor av varje sort. Lyckas det ej så får jag försöka igen.Krukorna placerade jag i champinjonsbackar som jag hämtat gratis i mataffären, det är lätt att hålla ordning och att flytta dem.
Eftersom det är jobbigt att skriva namn på pinnarna så skrev jag istället en bokstav och har ett dokument i word som håller ordning på vad växten heter och när jag sådde, vad fröet kom ifrån och hur det gick.
Det är bra att skaffa sig några lite ovanliga frön och sedan byta till sig frön av vanligare sort, man behöver ju som sagt inte så många. Många skänker också bort från mot porto. Icke använda frön förvaras torrt och svalt(tex i en burk i kylen).
Nu har jag delat med mig av lite av vad jag lärt mig i år. Skickar med två bra länkar till.
Privat tips om sådd i kruka att lyckas med frösåddLycka till! hälsn cissi i onsala