Full version: J*kla kråkor!
älvan
Hej!

Jag hängde ut 2 talgbollar igår till småfåglarna...
Imorse vaknade jag av en j*kla massa kraksande, gick då upp o kollade ut genom fönstret o fick se ca 20 kråkor sitta o festa på talgbollarna.
Inte en enda småfågel fanns i sikte...

Har jag hängt dom fel, eller ni andra har det så också?

Grannarna hatar nog mej efter denna morgonen...

Några tips ngn?

Tosan
Hos oss är det skatorna som tar dem... Men jag fick tipset om en sån där spiral, talgbollsautomat typ, som man stoppar 3 bollar i.
Eller så kan jag rekommendera kokosnötter med talg/fröblandning i.
Den där automaten finns bild på i en annan tråd om fågelmatning. Undrar om det var min egen "vad plockar småfåglarna"

Här
Wilmer
Hej! Har sett att de som har problem gör så här i våra trakter;

Gör en "bur" av tex. kompost galler inkl. tak. Därinne hängs fågelmatare, talgbollar etc. Varken katter eller större fåglar tar sig in, men de små kommer åt maten.

Wilma
Snöflinga
Ett annat sätt är at hänga talgbollarna i kedjor ... då kan inte kråkfåglarna fiska opp dem med näbben, vilket de brukar göra crazy.gif
Himla bra tips det där med kompost-galler-buren tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi har ju också problem med skator och kråkorna. skulle så gärna ville mata småfåglarna på balkongen , dom kom redan för en månad sedan, men jag vill inte ha skatorna här.

Att hänga talgbollarna på kedjor hjälper inte, hade jag förut. Där hänger skatorna och kråkorna också.

Letar verkligen efter ett sätt att kunna mata småfåglarna här. Men vill inte ha allt annat, för det ser fördj...... ut på balkongen när skatorna kommer.

Elisabeth
älvan
Sån spiral skulle man kanske testa...
Men hänger inte kråkorna sej i spiralen?

Jag vill juh så gärna ge småpippiarna mat...
Kanske funkar om man hänger talgbollen lite längre ut på grenen?
Så det blir ostadigt på kråkpippiarna??

Kram, Jessica
Wilmer
Jag har talgbollar i spiral, den kommer då både skator och hacke åt. Så det tror jag inte på som lösning. Men här är de välkomna i lagom mängd smiley_small_hug.gif

Wilma
sanakan
En sak jag har upptäckt fungerar är att hänga talgbollen längst ner i en mycket smal metallstång ELLER halt plaströr i hårdplast med 2cm i diameter... Tänk dig en stång på 50 cm som har en liten ögla upptill och nedtill.

Kajor klarar iallafall inte att greppa en smal metallstång som hänger lodrätt, och de "halkar" på plaststången. Och de klarar heller inte att lufta upp talgbollen från grenen ovanför när den hänger i en rak stång.

Men de lockas ändå till platsen för att äta sådant som ramlat ner.. dock inte i lika stora mängder och lika ofta.
Snöflinga
Jomen det här var ju också perfekt bra bravo.gif För mig har visserligen kedjor fungerat men det här med stänger är ju snäppet bättre w00t.gif
älvan
CITAT (sanakan @ 15-11-2007, 11:26) *
En sak jag har upptäckt fungerar är att hänga talgbollen längst ner i en mycket smal metallstång ELLER halt plaströr i hårdplast med 2cm i diameter... Tänk dig en stång på 50 cm som har en liten ögla upptill och nedtill.

Kajor klarar iallafall inte att greppa en smal metallstång som hänger lodrätt, och de "halkar" på plaststången. Och de klarar heller inte att lufta upp talgbollen från grenen ovanför när den hänger i en rak stång.

Men de lockas ändå till platsen för att äta sådant som ramlat ner.. dock inte i lika stora mängder och lika ofta.

Det där låter kanon!! Då kanske man kan ta sånt där elrör, o föra in en ståltråd, o göra ögla upptill o nedtill...
Ah, kanoners!!
Vill genast ut o fixa o dona... Men lite väl mörkt...
Får ta det imorron...

Tack för tipset!
Mvh, Jessica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon