Full version: Amaryllis
skogstroll
Halloj! Jag har en amaryllis som blommade i julas, sedan fått stå ute i sommar, jag tog in den på hösten, slutade vattna och ställde undan den. Tyvärr har inte bladen vissnat ner, men det vore ju kul med en blomma till jul. Ska jag klippa av de kvarvarande bladen (som iofs slokar) eller ska jag låta den vara och börja vattna? thanks.gif
Eva i Skåne
Jag är själv nybörjare på amaryllis så jag har inte mycket råd att komma med, men vattna ska du inte göra! Du ska inte vattna förrän du ser en knopp i löken, annars sätter bara nya blad igång att växa och det blir ingen blomma.
Jag tror inte du hinner få nån blomma till jul, men en blommande amaryllis kan väl vara vacker även i jan-febr smile.gif
Eva i Höga
Ja, det är som Eva säger. Jag har mina mörkt till jag ser knoppen komma fram, då planterar jag dem och sätter dem ljust och vattnar. Efter julen har jag alltid blommande amaryllis till långt fram på våren. Härligt!
Kajsa
Tror dom fått någon hormonbehandling så dom ska blomma lagom till jul, när dom sedan får blomma sin naturliga rytm så vill dom blomma mer mot våren och ibland på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon