Full version: Pelargonfnatt
Ing-Marie i Finnerödja
Min Swiss star har fått fnatt , det har två olika sorters blommor på samma blomklase. g.gif Är det någon som har sett nått liknande ?
//Ing-Marie

Swissstar2.jpg
Elisabeth-Västkustkolonisten
Sånt hat jag då och då
Margith
Det där fenomenet kallas att pelargonen "sportar". De pelargoner vi har är alla korsningar och i ditt fall har någon "gammal anfader" tagit överhanden crying.gif

Låter du pelargonen vara som den är och får den att överleva, så kommer den till slut att bara blomma med de en-färgade blommorna och då är din Swiss Star alltså borta...

Hade det varit min planta skulle jag :
1. Bryta av blomklasen och ställa den i en vas på köksbordet.
2. Bryta av HELA den kvist som blomman kom ifrån, så långt ner det bara går.
3. Absolut försökt att rota sporten.... den var ju om möjligt ännu snyggare än Swiss Star wub.gif

Ing-Marie i Finnerödja
Jo att det kommer från tidigare korsningar förstår jag och ska nog försöka ta stickling på den . Men tror du att det går att vänta till våren (om jag märker grenen som blomman sitter på)för nu blir det säkert svårt ? Eller måste jag ta den redan nu ?
//Ing-Marie

Swissstar1.jpg
Margith
Jag kan inte svara på din fråga och bergsäkert säga att så här är det -cry-.gif

Det jag vet är att ju längre du låter blomman vara som den är, ju mindre Swiss Star kommer den att bli. De gamla anlagen sprider sig, men med vilken hastighet??

Jag skulle ha brytit loss den och rotat om den, nu direkt, men jag har tillgång till litet växthus med elektrisk undervärme och rejält med lysrör naughty.gif
Eva i Skåne
Jag hade också tagit sticklingen redan nu. Med bra ljus kan man rota sticklingar även under mörka vinterhalvåret.
Försök att ha den där det är som ljusast. Kanske har du fönsterbelysning med lågenergilampor? Har du inget annat ställe så prova att ställa sticklingen under lysröret vid köksvasken. Jag har åtminstone tänt där under större delen av dagen/kvällen.
Ing-Marie i Finnerödja
Ska prova att ta stickling....går det så går det. tummenupp.gif Tack alla för att ni svarat thanks.gif
//Ing-Marie
LindaLunda
Japp bort med sporten!! Skulle den nu ändå gå tillbaka.... kan du få en ny stickling av Swiss Star av mig(om den klarar vintern)
Linda
Ing-Marie i Finnerödja
CITAT (LindaLunda @ 12-11-2007, 21:27) *
Japp bort med sporten!! Skulle den nu ändå gå tillbaka.... kan du få en ny stickling av Swiss Star av mig(om den klarar vintern)
Linda

Japp ....sporten tycker jag inte heller om sick.gif inte på pelargonier i allafall crazy.gif om de gör så att blomman blir enfärgad. Tack för erbjudandet om skott till våren Linda.
smiley_small_hug.gif Ing-Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon