Har ett flertal orkider här hemma av olika slag, och behöver lite tips för att få dem att blomma om.
Cambria: blommade förra året,stod ute i sommar och satte massor med nya skott och har blivit en stor grön växt som ser ut att trivas bra, hur skall jag sköta den för att den skall blomma om?
Zygopetalum: Samma som Cambrian,stod också ute i sommar och har blivit stor och grön men inga blommor i sikte.
Onidicum: Blommade i somras,hur sköter jag den? Den ser ut att må bra ännu och den kommer väl kanske inte att blomma i det närmsta,hur gör jag för att den skall må bra och för att stimulera blomning?
Dendrobium: Blommade för ett tag sedan,den har 3 typ pinnar med blad på,det ser ut som den blommat på alla förr,kan de ätta en ny stängel på samma ställe som gamla stängeln var på eller måste den sätta nytt skott först?
Namnlös: Ser ut som en brudorkidee i bladen och blommade med vita stora blommor,dock är balden inte så tjocka som på en brudorkidee dessutom är de brokiga,vad är det och hur skötr jag den?
Brudorkiderna: Börjar växa ur krukan och ser ut att behöva planteras om,men hur? Planterade om en förra ået efter alla konstens reglr men den stendog =( Har orkidejord hemma och är ganska grov,kan det vara det som är felet att jorden var för grov?
Zygopetalum & Cambrian om de får blommor,kommer de att blomma från de nya skotten eller från de gamla?
Massor med frågor men hoppas att det finns någon som är kunnig på andra sorter också än bara brudorkiden.