Full version: Vems fel är det?
ingrid fuxwall
För någon tid sedan var sotaren här, såg honom aldrig men det hade kommit ett litet brev om att han skulle dyka upp och senare när jag var nere i pannrummet såg jag att det i den ena plåthinken fanns aska – så han var helt klart här. Räkningen har också kommit.

Innan man kommer in i pannrummet finns ett utrymme där vi har en stor frysbox, kontakten sitter i taket.
Den frysboxen används sällan men i veckan fick jag se att sladden låg på golvet, inte så till att jag tidigare uppmärksammat det. Öppnade frysen och såg att det var tinat – satte i kontakten och glömde sedan bort saken – förträngde det snarast.

I dag undersökte jag frysens innehåll och gissa om jag blev upprörd – allt har blivit förstört. Nu undrar jag vems är felet?
Är det sotaren som skulle ha satt i kontakten, efter det att han dragit ur den. Har en känsla av att han använder något att suga ut sotet med – Er erfarenhet?
Eller är det mitt fel som inte noga kontrollerade att han inte gjort något dumt?

ingrid
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-11-2007, 19:50) *
För någon tid sedan var sotaren här, såg honom aldrig men det hade kommit ett litet brev om att han skulle dyka upp och senare när jag var nere i pannrummet såg jag att det i den ena plåthinken fanns aska – så han var helt klart här. Räkningen har också kommit.

Innan man kommer in i pannrummet finns ett utrymme där vi har en stor frysbox, kontakten sitter i taket.
Den frysboxen används sällan men i veckan fick jag se att sladden låg på golvet, inte så till att jag tidigare uppmärksammat det. Öppnade frysen och såg att det var tinat – satte i kontakten och glömde sedan bort saken – förträngde det snarast.

I dag undersökte jag frysens innehåll och gissa om jag blev upprörd – allt har blivit förstört. Nu undrar jag vems är felet?
Är det sotaren som skulle ha satt i kontakten, efter det att han dragit ur den. Har en känsla av att han använder något att suga ut sotet med – Er erfarenhet?
Eller är det mitt fel som inte noga kontrollerade att han inte gjort något dumt?

ingrid

Omäjligt att svara på innan man vet om sotaren verkligen har behövt använda uttaget och därför dragit ur kontakten.
Gillan
Att sotaren har använt kontakten kan du vara relativt säker på då han alltid, åtminstonde här, har med sig en sotsug för att suga upp sotet han rivit loss med. Hur det förhåller sig med ansvarsfrågan kan jag däremot inte svara på. Men rent känslomässigt borde det ju vara h*n som ska ta det ansvaret eftersom h*n dragit ur kontakten och sen inte stoppat tillbaks den.
ingrid fuxwall
CITAT (Gillan @ 11-11-2007, 19:58) *
Att sotaren har använt kontakten kan du vara relativt säker på då han alltid, åtminstonde här, har med sig en sotsug för att suga upp sotet han rivit loss med. Hur det förhåller sig med ansvarsfrågan kan jag däremot inte svara på. Men rent känslomässigt borde det ju vara h*n som ska ta det ansvaret eftersom h*n dragit ur kontakten och sen inte stoppat tillbaks den.

Du har rätt, han brukar släpa på sin stora sugare och sambon tycker sig minnas att det i något papper någon gång stått att de ska ha tillgång till eluttag.

Alla mina sockerärtor - bara att kasta -cry-.gif
Netha
Har du tagit kontakt med sotaren och berättat att han glömt stoppa i fryssladden?
Gossen Ruda
Måste ha varit en ganska klantig sotare eller tankspridd. Kontakta honom och kräv ersättning. Tillgång till eluttag innebär knappast att han har rätt att stänga av en frys. Tyvärr går det väl inte att hota med att byta sotare för det är väl fortfarande ett monopol.
Netha
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2007, 20:16) *
Måste ha varit en ganska klantig sotare eller tankspridd. Kontakta honom och kräv ersättning. Tillgång till eluttag innebär knappast att han har rätt att stänga av en frys. Tyvärr går det väl inte att hota med att byta sotare för det är väl fortfarande ett monopol.

Tror mig minnas att man får sota själv... hittade detta....Egensotning
Gillan
CITAT (Netha @ 11-11-2007, 20:21) *

Eller så kan man välja sotare från annan kommun om man hellre vill det. Vilket inte heller gick förut.
Felicia
CITAT (Netha @ 11-11-2007, 20:21) *

Stämmer, vi har ansökt om och fått tillstånd att sota själva. Vi blev så less på att dom smutsade ner mer än nödvändigt och så blir det mer noggrant gjort när vi gör det själva. Sen blir det tyvärr inte så mycket billigare för dom tar igen det på att göra inspektioner med jämna mellanrum och den är mer än dubbelt så dyr som sotningsavgiften - så himla löjligt..
aldo
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2007, 20:16) *

Går man en kurs kan man få sota själv .....iaf här hos mig i min lilla stad tummenupp.gif
Betty
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-11-2007, 20:05) *
Du har rätt, han brukar släpa på sin stora sugare och sambon tycker sig minnas att det i något papper någon gång stått att de ska ha tillgång till eluttag.

Alla mina sockerärtor - bara att kasta -cry-.gif

Eftersom sotaren har som krav att det skall finnas tillgång till ett eluttag till stoftsugare och ni inte uppfyllde det kravet så borde väl en hel del av ansvaret vara ert eget. Jag menar, det ligger väl i ert eget intresse att se till att kontakten till frysen är isatt så fort som det bara är möjligt efter att sotaren gjort sitt. g.gif
ingrid fuxwall
I morgon ska jag ringa och prata med dem, är upprörd så det blir ett hett samtal.

Funderar på om detta kan tänkas gå på hemförsäkringen - någon som vet? Allt är förstört och bara att kasta.

Sedan funderar jag på att gå en kurs och börja sota själv, tillbehören säljs för en billig penning på flera större affärer och eftersom vi eldar med ved är det sotning fyra gånger per år - ca. 1 600 kronor att spara.

ingrid som inte vet sitt eget ansvar - att kolla så att de inte ställer till något

CITAT (Betty @ 11-11-2007, 20:30) *
Eftersom sotaren har som krav att det skall finnas tillgång till ett eluttag till stoftsugare och ni inte uppfyllde det kravet så borde väl en hel del av ansvaret vara ert eget. Jag menar, det ligger väl i ert eget intresse att se till att kontakten till frysen är isatt så fort som det bara är möjligt efter att sotaren gjort sitt. g.gif

Förstår inte vad du menar?? Uttaget finns precis utanför dörren till pannrummet, ca. 1½ meter från pannan.

När jag funderarr lite förstår jag att du menar att sotare måste kollas och dubbelkollas, att de på något sätt är mindre vetande varelser eller att det ska finnas ett speciellt uttag som aldrig används - bara finns till för dem, är det så du menar?
Betty
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-11-2007, 20:41) *
.../ Förstår inte vad du menar?? Uttaget finns precis utanför dörren till pannrummet, ca. 1½ meter från pannan.

När jag funderarr lite förstår jag att du menar att sotare måste kollas och dubbelkollas, att de på något sätt är mindre vetande varelser eller att det ska finnas ett speciellt uttag som aldrig används - bara finns till för dem, är det så du menar?

Jag menar så här: Det ska finnas ett ledigt uttag för sotarens stoftsugare- när han kommer för att utföra sitt uppdrag (vad du använder uttaget till däremellan är upp till dig).
Om det bara finns ett enda uttag och det uttaget är upptaget av kontakten till frysen så skulle då jag dubbelcheckat att sotaren har satt i kontakten igen till frysen efter sig - om jag är rädd om det som är i frysen. Tankspridd och/eller glömsk kan vem som helst vara, även sotare - utan att för den skull vara en mindre vetande varelse. Tagga ner lite, du känns ngt aggresiv (eller så missuppfattade jag tonen). wink.gif
Aqvakul
Klart at det är sotarens fel. Fast det blir nog svårt att bevisa så här långt efteråt. Sotarna har naturligtvis någon form av försäkring för sånt här. Ta kontakt med dem och diskutera problemet.
Mvh
Anders
ingrid fuxwall
CITAT (Betty @ 11-11-2007, 20:55) *
Jag menar så här: Det ska finnas ett ledigt uttag för sotarens stoftsugare- när han kommer för att utföra sitt uppdrag (vad du använder uttaget till däremellan är upp till dig).
Om det bara finns ett enda uttag och det uttaget är upptaget av kontakten till frysen så skulle då jag dubbelcheckat att sotaren har satt i kontakten igen till frysen efter sig - om jag är rädd om det som är i frysen. Tankspridd och/eller glömsk kan vem som helst vara, även sotare - utan att för den skull vara en mindre vetande varelse. Tagga ner lite, du känns ngt aggresiv (eller så missuppfattade jag tonen). wink.gif

Nu är det inte dig (eller sotaren) jag är arg på, snarare situationen - 200 liter frysinnehåll är förstört, är det något du bara skulle ha ryckt på axlarna åt? Det är ganska mycket pengar om inte annat.

Här sotas alltså fyra, eller tre, gånger om året och har så gjorts under de 12 år vi haft huset, har aldrig tidigare råkat ut för en sotare som glömt bort att sätta i kontakten efter sig, för självfallet använder han (vi har aldrig haft besök av någon kvinnlig sotare) alltid just denna kontakt, och har satt i kontakten efter sig.

Tänker lite - ska man behöva montera upp ett speciellt uttag som ska användas tre/fyra gånger per år?? Är inte alls upprörd eller så bara funderar. Skulle bli ganska dyrt – elektriker är dyra per timme.

Sotaren har sina krav mot oss som vi ska stå upp för - gör vi inte det blir det repressalier. Har inte själv varit med om det men en bekant hade stegen liggande på marken och inte uppställd - sotaren åkte sin väg men skickade räkning. Och just detta tycker jag är lite liknande mot min utdragna kontakt men det är ju en smäll jag får ta - den ekonomiska, att så mycket blivit förstört.
ingrid
Gossen Ruda
Det som du skriver att sotaren inte ville resa stegen själv är ett typiskt monopolbeteende. Dags att ta bort det monopolet, sota själv. Eller gör som jag. När jag och mina föräldrar en gång flyttade hit fanns det gammel kokspanna ombyggd till oljeeldning. Sotaren kom regelbundet. Sen när den pannan tjänat ut installerade vi en kombinationspanna för både el, olja och ved och förmodligen till nästan vad som helst. När oljepriset gick upp övergick vi till el och slängde ut oljetanken. I samband med detta kom vi överens med sotaren att han inte behövde komma mer såvida vi inte skulle elda med ved. Det håller jag visserligen på med varje vinter men sotaren vet inte om det, vad han inte vet har han inte ont av. laugh.gif a0a.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Det är inga problem med skorstenen, jag kollade när dom bytte panna och det är en stabil sak med tegelklädda byggblock. Det verkar dessutom som om sotet stannar i pannans rökgångar, det finns knappast något sot som ramlat ner i botten på rökgången. Jag testade lite en gång med en viska och det var också negativt. Har köpt en riktig viska men har inte fått ut tummen än.
Betty
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-11-2007, 21:34) *
Nu är det inte dig (eller sotaren) jag är arg på, snarare situationen - 200 liter frysinnehåll är förstört, är det något du bara skulle ha ryckt på axlarna åt? Det är ganska mycket pengar om inte annat.

Nej det är inte nåt jag bara skulle ha ryckt på axlarna åt, självklart inte.
Funderar bara lite på det du skriver; Att sotaren var hos er "för någon tid sedan" och du upptäckte den urdragna kontakten i veckan och då "Öppnade frysen och såg att det var tinat – satte i kontakten och glömde sedan bort saken – förträngde det snarast." Och inte förrän idag har du undersökt boxen närmare och insett att allt är förstört... jag funderar på varför du inte kontaktade sotaren när du upptäckte att allt var tinat.
Det är kanske möjligt att sotaren har nån sorts försäkring som skulle kunna täcka din ekonomiska förlust - kolla upp det så fort som möjligt. Men det finns även en risk att han står på sig och anser att ansvaret är ditt eget, att du skulle ha kollat att kontakten var isatt igen efter att han varit där.
Tips tummenupp.gif : Plugga i ett grenuttag i väggen så att det blir ett ledigt uttag för t.ex. sotaren eller skaffa en skarvsladd så att olyckan inte är framme nån fler gång - en billig lösning för några tjugor som du kan fixa själv, utan inblandning av elektriker.
Inga från Närke
Som Betty skrev:
Tips : Plugga i ett grenuttag i väggen så att det blir ett ledigt uttag för t.ex. sotaren eller skaffa en skarvsladd så att olyckan inte är framme nån fler gång - en billig lösning för några tjugor som du kan fixa själv, utan inblandning av elektriker.
Jag tycker att:
Det är en bra lösning till nästa gång. Men det kanske krävs en större säkring i skåpet så det är bäst att kolla detta också eftersom både frys och damsugare ska vara i samma kontakt. Att de har damsugare med sig beror på deras arbetsskydd och miljön. Jag tror ju att du får svårt att hävda någon ersättning så lång tid efter.

Som Gossen Ruda skrev:
Det som du skriver att sotaren inte ville resa stegen själv är ett typiskt monopolbeteende.
Jag skriver:
Detta är en arbetsskyddsfråga för sotare.

Gossen Ruda skrev även detta:
När oljepriset gick upp övergick vi till el och slängde ut oljetanken. I samband med detta kom vi överens med sotaren att han inte behövde komma mer såvida vi inte skulle elda med ved. Det håller jag visserligen på med varje vinter men sotaren vet inte om det, vad han inte vet har han inte ont av.
och jag skriver: En liten varning till dig Gossen Ruda: Om det t.ex. i din skorsten bildas tjära som det gör p.g.a vedeldning och brand skulle uppstå och ditt försäkringsbolag kontrollerar hur ofta sotaren har varit där och han inte varit där så kanske du inte får ut något på din försäkring. Det räcker inte med att du säger att du sotar själv för det måste du kunna bevisa att du i så fall har gått utbildningen som jag tror kostar 3000,00 i alla fall i vår kommun.
Gossen Ruda
Ingen fara Inga, jag har vedeldat så länge jag kunnat gå. Ingen tjärkokning här, jag braseldar. Den enda risken är sotbildning men det förekommer inte som sagt.
netaave
Tror du måste ha väldigt mycket på fötterna om du ska komma med det här så här långt efteråt.
Tror till och med du måste kunna bevisa att det är sotaren som dragit ur kontakten för att få ersättning.
Eva i Skåne
Men visst är det lönt att prata med sotaren! Inte i en anklagande ton för då blir det kanske tvärstopp, men kanske det går att nå en uppgörelse.
Jag tror att du kan få ersättning via ditt försäkringsbolag, men då har du ändå självrisken. Kanske sotarna har nån försäkring som kan täcka upp den biten så du slipper bli lidande ekonomiskt.
Jag tror inte det är något större problem att sotaren måste dra ut en väggkontakt för att få tillgång till el och säkert är det inte på jävelskap som han sen låtit bli att koppla in frysen igen. Den mänskliga faktorn bara.

Sen förstår jag att du är ledsen Ingrid. Speciellt över att ditt egenodlande blivit förstört. Det köper man liksom inte nytt av. Jag har också varit med om en frys (på landet) som lagt av och allt var förstört. Då var det lingonen jag sörjde - alla timmars jobb man haft att plocka och rensa.
ingrid fuxwall
För det första måste jag tacka alla Er som svarade på min fråga i går, jag läste och begrundade och tänk, alla Era invändningar, och några till, kom sotarmurres dam med.

Även om jag försökte vara vänlig så fick jag nog när hon tillslut hetsade upp sig och frågade om jag var felfri! Är jag inte och det erkände jag villigt men sedan orkade jag inte med alla anklagelser, så då avslutade jag samtalet. Men innan dess hade hon diskuterat innehållet i vår sopptunna och en massa andra saker som jag ansåg helt ovidkommande.

Summa summarum – 7 timmar senare ringde hon tillbaka (så lång tid behövde hon på sig för att lugna ner sig) och talade om att de stod för självrisken. Jag som bara ville påpeka att ett fel begåtts och önskade att de fortsättningsvis skulle informera sina kunder om att kontrollera att allt var som det skulle efter sotarens besök, då jag inte önskar någon annan den upplevelsen jag fick, fast kanske jag retade upp henne när jag sa detta för då på slutet var jag kanske lite spydig.

Någon har skrivit om att det varit ett monopol, detta med sotning och så upplever jag det verkligen, någonstans har de missat att jag som kund ska vara nöjd med den tjänst de tillhandahåller.
Sotaren erbjuder mig en tjänst och jag anser att kvaliteten på varan de levererar ska gå att lita på, beror bristerna på att priset är för lågt kan jag tänka mig att betala ett högre belopp.

Kanske jag är gammalmodig men jag anser att öppnar man en grind, ska man stänga den när man åker sin väg och de dörrar man öppnar för att gå in ska man stänga när man lämnar ”lokalen” i detta fall min källare men det har ännu aldrig hänt och så ska man sätta tillbaka den kontakt man drar ur, men självfallet finns den mänskliga faktorn och glömma kan man. Så ett råd till alla husägare - kolla att allt är som det ska när sotaren varit där.

ingrid
MariaS
Grattis till framgången och beklagar samtidigt den vändning det tagit med sotarfrun.

Jag har ungefär samma erfarenhet av sotarbesök, men här stänger de alltid av cirkulationspumpen till värmen, när de dka tända lyset (kontakterna sitter bredvid varandra)

Förra torsdan råkade jag också ut för en besiktningsman (Nu igen) på bilprovningen, som kostade mig 795:-. Han satte nämligen på innerbelysningen i bilen, istället för strålkastarna. Tyvärr släckte han inte belysningen igen, utan bilbatteriet var tomt på fredagen när jag skulle ta bilen igen. SAmma problem på söndagen och måndagen. Efter att ha gått igenom hela bilens elschema, bytte jag batteri i måndags (795:-) i tisdags var batteriet tomt igen! På med snabbstarten (bokat möte) och åkte iväg. På vägen in till "stan", skulle jag rätta till backspegeln och kände att den var varm?
Då upptäckte jag att kartlampan i backspegeln lös! = innerbelysningen tänd!
Det går inte att se dagtid att en lampa lyser på golvet i baksätet, om man inte vet om det!
Betty
Grattis till uppgörelsen Ingrid, vilken tur du hade där! tummenupp.gif

CITAT (MariaS @ 13-11-2007, 07:38) *
.../Förra torsdan råkade jag också ut för en besiktningsman (Nu igen) på bilprovningen, som kostade mig 795:-. Han satte nämligen på innerbelysningen i bilen, istället för strålkastarna. Tyvärr släckte han inte belysningen igen, utan bilbatteriet var tomt på fredagen när jag skulle ta bilen igen./...

Kontakta bilprovningen, sånt där har de mest troligt försäkringar som täcker!
MariaS
CITAT (Betty @ 13-11-2007, 07:50) *
Grattis till uppgörelsen Ingrid, vilken tur du hade där! tummenupp.gif

Jag orkar inte bråka med dem igen. Och sanningsenligt... Ett extra batteri har jag användning för, med två husvagnar på gården. För att inte tala om den likströmsladdade Imperialen från 1956, efter en crousing lär jag behöva batteriet efter några timmar i alla fall.
Betty
CITAT (Betty @ 13-11-2007, 07:50) *

CITAT (MariaS @ 13-11-2007, 07:53) *
Jag orkar inte bråka med dem igen. Och sanningsenligt... Ett extra batteri har jag användning för, med två husvagnar på gården. För att inte tala om den likströmsladdade Imperialen från 1956, efter en crousing lär jag behöva batteriet efter några timmar i alla fall.

OK, jag förstår. yes.gif
(fast visst hade det varit smidigare att bara köpa ett till batteri, utan att ha joxet med bilprovningen som mellanspel...) giggle.gif
MariaS
CITAT (Betty @ 13-11-2007, 08:03) *
OK, jag förstår. yes.gif
(fast visst hade det varit smidigare att bara köpa ett till batteri, utan att ha joxet med bilprovningen som mellanspel...) giggle.gif

Tääänkte inte på de blink.gif
Tosan
CITAT (MariaS @ 13-11-2007, 07:53) *

Det är aldrig fel med två batterihållare när det är cruising biggrin.gif Man ställer ett batteri på varje sida så är det fort gjort att skifta när det ena tröttnat smile.gif
Pirum
Men varför bygger man inte om till växelströmsladdning? Det gör man ju på gamla traktorer, typ Grålle, som ofta står på tomgång.

Men, för att återknyta till tråden, bra att de betalar självrisken. Men samtidigt tror jag att det nog är väldigt svårt att bevisa något sådant här, kanske borde det finnas ett efterbesiktningsprotokoll av något slag. Dvs, hantverkaren skriver på ett papper vad han/hon gjort (dragit ur kontakt si och så, stängt av x, vridit på inställning z) och sen får han/hon kolla sakerna efteråt. Och då vet också kunden vad som har gjorts. Felet är såklart att det bygger på att man kommer ihåg att fylla i protokollet...
Tosan
CITAT (Pirum @ 13-11-2007, 15:06) *
Men varför bygger man inte om till växelströmsladdning? Det gör man ju på gamla traktorer, typ Grålle, som ofta står på tomgång.

Man bygger inte om en orörd orginalbil...

Sen är det problem även med växelströmmarna, de går på för låga varv vid cruising, så det matar lixom ingenting. Man får hela tiden komma ihåg att varva upp då och då, annars är man snart strömlös.
MariaS
CITAT (Pirum @ 13-11-2007, 15:06) *

Enkelt. GEneratorn är integrerad med servopumpen. Byte till växelströmmare=ingen servo! Ingen kul bil att köra sen. Tjänstevikten är 2310kg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon