|
Anders Roslagen
11-11-2007, 21:45
Eftersom frågan gäller höstfärgen och prydnadsvärdet la jag inte in det under avdelningen köksträdgården... Jag är ny med persikoträd, (´Riga´) och nu faller löven gröna i den isande vinden. En anledning tilll gröna löv under sen höst kan vara övergödning, har persika höstfärger normalt sett? Aprikosträden har haft höstfärger trots att de har vuxit mycket. En helt ovidkommande men vacker bild på mina första aprikoser. (Plommonet ´Komet´i bakgrunden.)
Alexander-VG-zon3
11-11-2007, 22:02
mina får ingen speciell höstfärg . lossnar gröna eller svagt mörkgröna/röda
Ophelia
11-11-2007, 22:35
Inget svar på din fråga (har bekanta vars spaljerade persika inte har någon speciell höstfärg som är av prydnadsintresse) men upplys oss gärna hur "Riga" artar sig Bilden är mycket vacker. Vad är det för aprikossort?
Anders Roslagen
11-11-2007, 22:46
Ok, då är det kanske som det ska. Brukar ha koll på bladfärg för gödningens skull men när man har en ny art så finns ju inte erfarenheten av just den.
´Hargrand´ heter aprikoserna som är stora och mognar i slutet av juli/början av augusti. Kanadensisk sort som ska vara motståndskraftig mot krussjuka. Har ett träd planterat i torr sydostsluttning och ett i normalfuktig svag sluttning mot norr som är rätt solig. Får se hur de utvecklas under de olika förutsättningar.
OBS! Har blandat ihop lite nu i raderna ovan. Persikan ´Riga´ är motståndskraftig mot krussjuka, aprikosen ´Hargrand´ är vald för sin härdighet och stora frukter.
Alexander-VG-zon3
11-11-2007, 22:52
CITAT (Anders Roslagen @ 11-11-2007, 22:46)  Ok, då är det kanske som det ska. Brukar ha koll på bladfärg för gödningens skull men när man har en ny art så finns ju inte erfarenheten av just den.
´Hargrand´ heter aprikoserna som är stora och mognar i slutet av juli/början av augusti. Kanadensisk sort som ska vara motståndskraftig mot krussjuka. Har ett träd planterat i torr sydostsluttning och ett i normalfuktig svag sluttning mot norr som är rätt solig. Får se hur de utvecklas under de olika förutsättningar. tack för tipset  ,, en hargrand ska jag införskaffa . vet du om det klara torka bättre ?? i med du planterat det torrt ,, eller det va inte så du tänkte . för min egen del har min dvärgpersika inte trivs hos mig och har funderat över om det är torra jorden som gör det .
Anders Roslagen
11-11-2007, 22:56
Har ingen aning om torktåligheten jämförd mellan olika aprikossorter, men jag får en känsla av att aprikos tål torka bättre än persika och nektarin. De senare har ett frodigare växtsätt och stora saftiga frukter.
Alexander-VG-zon3
11-11-2007, 23:00
CITAT (Anders Roslagen @ 11-11-2007, 22:56)  Har ingen aning om torktåligheten jämförd mellan olika aprikossorter, men jag får en känsla av att aprikos tål torka bättre än persika och nektarin. De senare har ett frodigare växtsätt och stora saftiga frukter. tack igen , en aprikos ska jag skaffa . ev flyttar jag min persika och sätter en aprikos där
Frost har jag sen några år och den har mognat av fint med lite gulaktiga blad. Riga satte jag i år och den är fortfarande grön här också, tillväxten på den kom dock igång senare än Frost, sannolikt för att den kom i backen lite sent. Har inte gödslat. Hargrand satte jag också i år och den har tappat bladen lite lustigt, alla tidiga blad (äldre ved) har mognat av och lossnat medan de som kommit på den nya veden sitter kvar.
A propos prunusar f ö så sitter bladen kvar gröna på mitt mandelträd och min minipersika medan bladen släppt på nektarinträdet.
Anders Roslagen
12-11-2007, 22:38
Jaha, nu blev jag påmind om att jag måste försöka med mandelträd, hade lyckats förtränga det!  Undrar var man hittar ett härdigt sådant. Finns det namnsorter?
Jag har bittermandel (Prunus dulcis var amygdalus) och den är härdigare än sötmandel. Vet ej namnet men den är i varje fall ympad. Det finns en som heter Robijn som är ympad på St Julien, var man hittar den vet jag ej men den torde ha holländskt ursprung. Härdigheten kan ju bli ett problem förstås, mitt har zon 1 angivet men lite mer hoppas jag att det ska tåla. Man kanske kan hitta något härdigt från Baltikum.
Stefan P
13-11-2007, 08:30
Jag fyller på med min erfarenhet av höstfärg på persika. Jag har en dvärgpersika i Göteborgstrakten som knappt har börjat fälla sina alltjämt mörkgröna löv. Visserligen står den i urna på skyddat ställe, men frosten borde vid det här laget ha orsakat lövfällning. Fäller persikoträd bladen sent överlag? Den är för övrigt planterad i U-jord och har inte gödslats sedan i somras.
/Stefan
Min persika är den första att sätta fart på våren och trädet är fortfarande grönt, medan övriga naturen börjar bli flintskallig nu. Har ALDRIG sett ett gult eller brunt persikoblad! De kan t.o.m. vara gröna och enstaka sitta kvar på trädet till våren. Så här ser det ut just nu i snöstormen..
[attachment=9475:Prunus_p...Ross___2.jpg]
Anders Roslagen
13-11-2007, 09:35
Helt tydligt ett karaktärsdrag då, persikan är grön länge! Maria, sådär ser min ut också och nu snöar det för första gången för säsongen. Har satt nät runt trädet mtp rådjuren, speciellt om det finns gröna blad blir de lockade, de äter topparna på kvistarna också.
jegi, tack för tipset om mandelträd, har nu läst gamla trådar och gjort sökningar. Intressant!
Det finns nät längre ner. Det syns kanske inte, men trädet är 6 meter högt.
Alexander-VG-zon3
13-11-2007, 17:11
CITAT (Anders Roslagen @ 13-11-2007, 09:35)  Helt tydligt ett karaktärsdrag då, persikan är grön länge! Maria, sådär ser min ut också och nu snöar det för första gången för säsongen. Har satt nät runt trädet mtp rådjuren, speciellt om det finns gröna blad blir de lockade, de äter topparna på kvistarna också.
jegi, tack för tipset om mandelträd, har nu läst gamla trådar och gjort sökningar. Intressant! min va grön tills det kom en storm , då blåste alla bladen veck i snudd på orkan styrka vindar . annars är min ockås grön länge
Christer i Falköping
13-11-2007, 18:33
Min nektarin har fortfarande bladen kvar och de är mörkgröna. Någon övergödsling kan det knappast vara där, har inte gödlsat den alls i år. Men inte kan väl aprikoser få krusbladssjuka? Har för mig att jag fråga de Åke Truedsson det för ett bra tag sedan och om jag minns rätt så svarade han att de inte fick den sjukdomen. Fast det betyder ju att de verkligen är resistenta mot det Christer.
Alexander-VG-zon3
13-11-2007, 19:40
jo persika,aprikos,nektarin kan få krussjukan . åtminstone persika får det lätt och åtgärd är att hålla det fuktigt och gödsla rätt och rätt läge , plus fick jag tipset på odla att kalka jorden .
Hur pass bra växer din nektarin, Christer? Är det riktigt att den är frösådd? Min växte inte alls så mycket i somras. Den står kanske lite skuggigt, men rimligen borde den väl ha ungefär samma kraftiga tillväxt som persika.
Alexander-VG-zon3
13-11-2007, 19:50
CITAT (jegi @ 13-11-2007, 19:48)  Hur pass bra växer din nektarin, Christer? Är det riktigt att den är frösådd? Min växte inte alls så mycket i somras. Den står kanske lite skuggigt, men rimligen borde den väl ha ungefär samma kraftiga tillväxt som persika. beror på vad den är ympad på ,, finns både svag och stark växande .
Förvisso, men i mitt fall är det så liten tillväxt att det är andra faktorer än ev svagväxande grundstam som haft betydelse (jag vet inte vilken grundstam det är). Det kan t ex vara härdighetsproblem och det jag nämnde ovan.
Alexander-VG-zon3
13-11-2007, 23:27
CITAT (jegi @ 13-11-2007, 22:35)  Förvisso, men i mitt fall är det så liten tillväxt att det är andra faktorer än ev svagväxande grundstam som haft betydelse (jag vet inte vilken grundstam det är). Det kan t ex vara härdighetsproblem och det jag nämnde ovan. är det en dvärg sort eller träd form , för min dvärg persika växer inte alls mycket (plus svag växande underlag). men dock står den torrt vilket gör att den antagligen växer sämre .
Ah, du tänkte så, nej, min nektarin är ett träd. Jag skulle misstänka att den står på St Julien och den har växt hyfsat i fjol. Däremot har jag en dvärgpersika och den är ju långsam.
Anders Roslagen
14-11-2007, 12:18
CITAT (Christer i Falköping @ 13-11-2007, 18:33)  Men inte kan väl aprikoser få krusbladssjuka? Jag har ingen aning om det, men jag förvirrade till det i tidigare inlägg, bra att du ifrågasatte det, jag har redigerat där nu. Persikan ´Riga´ är motståndskraftig mot krussjuka, aprikosen ´Hargrand´ är vald för sin härdighet och sina stora frukter.
Det är vanligt att persikoträden behåller sina blad länge och fäller dem gröna, jag har sett det med olika äldre och nya sorter på flera håll i zon 3. Men mitt eget lilla dvärgpersikoträd (utan namn) får gula blad sent om hösten och fäller dem nedifrån och upp. I år fick jag på det lilla trädet ca 15 persikor. Visserligen oätliga eftersom de inte hann mogna, men de var stora och skulle säkert ha smakat bra med mer sol.
Persika lär ju reagera på ljuset mer än kylan både för igångsättning och avsomning, så man kan experimentera med skuggning om man inte har ett optimalt ställe. Jag hade ett stort spaljerat persikoträd i zon 3-4 en gång, och det skuggade jag med stora jutevävar över hela husväggen på vårvintern. Ett år gjorde jag inte det och då blommade det på tok för tidigt och mycket av blommen frostförstördes.
Krussjukan på våra härliga stenfruktsträd är ju ett litet elände, men min erfarenhet är att den har som livligast period i början av bladsäsongen. Tar man bort alla angripna blad eller bladdelar fram till midsommar kan man rädda bladmassan som kommer lite senare och den kan vara tillräcklig för att trädet ska kunna bära mycket frukt. Stödbevattning hjälper också, edt gäller ju att trädet orkar utveckla nya blad.
Intressant är det med er som inte alls får krussjuka i era persikoträd 'Frost' (för jo, det förekommer också!). Hur ni planterat och sköter era träd skulle man studera närmre!
Om man inte vill eller kan satsa på ätbar mandel så är Prunus Tenella ett härdigt pytteträd/buske som är lysande vackert på våren, olivträdsgulligt på sommaren och fint med många, ludna mandlar och som får höstfärger i bladverket. Jag tror den klarar zon 6. Men som sagt, inte ätligt och inte ett stort träd alls.
Christer i Falköping
14-11-2007, 18:42
Det är en kärnsådd. Den planterades ut redan sitt första levnadsår och jag trodde väl att den skulle ge upp ganska snart. Första året växte den inte så mycket, men sedan satte den fart. Nu är den lika hög som jag ungefär, 1,8 meter alltså. Min står i söderläge utanför en öppen uteplats. Det enda den slipper är kraftiga nordanvindar, det tar huset från den. Tack och lov så har jag dessutom sandjord i stort sett i hela trädgården. Christer.
Jag fick fina höstfärger på mitt Riga (zon 1). Röda vackra blad, inte alla, vissa satt kvar gröna. De röda bladen (majoritet) satt kvar ett bra tag, tre fyra veckor. Köpte det i våras, det är nu ca två meter högt. Tyvärr har jag ingen bild på det
Anders Roslagen
15-11-2007, 10:59
Jag tror på det, även utan bild!  Vad bra att få veta att det är möjligt även om det inte verkar vara vanligt, tack för att du skrev. Det är just därför det är så bra med ett forum som detta, man får ta del av så många olika erfarenheter som det skulle ta åratal att skaffa sig själv och som inte finns att läsa i böcker.
Håller med dig!!
Måste tillägga att jag inte trodde att persikor hade så fin höstfärg, jag blev glatt överaskad av det! Det var faktiskt väldigt tjusigt, inga av mina andra fruktträd blev så fina! Möjligen fick äpplet Alice lite höstglöd, men inget i jämförelse med Riga...
Ophelia
17-11-2007, 14:11
Jättebra att veta om Rigas höstfärger. Den som växer hos mina bekanta är inget framträdande alls (inte skruttful men inte heller någon trevlig juvel under höstarna, lite intetsägande men med goda persikor). Väldigt roligt att kunna förena en nyttoväxt med både trevlig smak och utseende
Big Gardener
17-11-2007, 21:49
CITAT (Anders Roslagen @ 11-11-2007, 22:56)  Har ingen aning om torktåligheten jämförd mellan olika aprikossorter, men jag får en känsla av att aprikos tål torka bättre än persika och nektarin Det är min bestämda uppfattning att det förhåller sig så, ja.
Hej, jag har också köpt mig ett Persikoträd av sorten Riga, tänkte höra hur det gått för ditt träd eftersom det är ett par år sedan du planterade det?
Jag bor själv i Åkersbergatrakten så vi borde ligga i ungefär samma zon
Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|