Full version: Apostlalilja
bahia1
Hej! Jag har fått ett skott av apostlalilja av min dotter som vuxit och har nu 7 stora blad. Nu har den dessutom fått en babys som är ca 10 cm. När blommar mamman och skall jag ta bort skottet. Berätta gärna lite mer om denna växt hur jag skall sköta den m.m.
Bahia/lena
Lars-Olof Arvids
Namnet apostlalilja kommer av att den blommar när den har tolv blad, d v s de tolv apostlarna. Min brukar blomma på sommaren men inte så här års. Jag tror att det går bra att ta bort skottet och sätta det i en egen kruka.

Olle
MariaS
Moderplantan behöver minst 12 blad för att blomma och så länge barnen sitter fast på mamma, så blommar de med. Men den blommar inte förrän i maj juni. TA då inte bort något efter blomningen. Det kan komma flera blommor ur samma knopp. Knoppen slår ut vid soluppgången och vissnar vid solnedgången, så det gäller att hänga med.
Skötsel ja... vet inte, har aldrig skött min. Omplanterad ca tre ggr på 30 år, gödning ungefär lika många gånger, vatten när och om jag kommer ihåg. Den mår bra ändå och blommar flitigt varje sommar.
Anma
CITAT (MariaS @ 12-11-2007, 13:00) *
Skötsel ja... vet inte, har aldrig skött min. Omplanterad ca tre ggr på 30 år, gödning ungefär lika många gånger, vatten när och om jag kommer ihåg. Den mår bra ändå och blommar flitigt varje sommar.

Låter som en perfekt blomma för mig... Har en sju-åtta blommor som klarar min taskiga behandling, resten har dött av... Nya blommor köper jag med jämna mellanrum, inom några månader vet jag om det var rätt blomma för mig eller inte. Mina pengaträd trivs i varjefall, får alltid kommetntarer om hur stora och välmåede de är... Skötta på samma sätt som MariaS:s Apostlalilja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon