aanderss
kom på att tänka på de när jag läste beriths tråd
Boxer
Även om jag inte är troende, så tycker jag att vi ska bevara vårt kulturarv. Alltså, självklart är jag med och betalar.
Piccante
Gick ur kyrkan som 18 åring. Inte för att spara in på kyrkoskatten i första hand utan som ett avståndstagande mot deras ideologi.
Cacki
Jag är också med av samma anledning som Boxer och för att jag då och då med gott samvete ska kunna ta del av deras tjänster.
Så jajjemen, och dessutom firar jag både jul och påsk utan att för den skull vara troende. (Fast barnatron finns nog kvar långt därinne.)
niklaswik
Har inte fått nån bekräftelse på det än men skickade in utgångsbrevet förra veckan, så jag valde "nä"....
Aqvakul
Gick också ur i unga år, i mitt fall för att markera mot min krstna familj. Bodde i 20 år i en mindre by, där kyrkan betydde mer. Sjöng i kyrkokören och ångrade lite att jag gått ur. Att gå med igen kändes dock som ett för stort steg. Skulle gärna betala en slant för att stötta de kyrkliga byggnaderna, men inte till religiös förkunnelse.
Mvh
Anders
Bettis
CITAT (Boxer @ 12-11-2007, 13:56) *
Även om jag inte är troende, så tycker jag att vi ska bevara vårt kulturarv. Alltså, självklart är jag med och betalar.

Är också med!
KURT
Jag saknar alternativet:

nä, men jag utnyttjar dess tjänster utan att betala medlemskapet

Jag tror att det är ett alternativ som börjar bli alltmera vanligt.
Anma
Blev utslängd vid skilsmässan från staten.
Gossen Ruda
Vad jag röstade på behöver jag väl knappast berätta. Jag saknar dock 2 alternativ fast inte för min egen del: Är med men inte av religiösa skäl och Är inte med men är religiös.

Undrar bara så lite lätt vad som skulle hända med medlemsantalet om alla blev avregistrerade och dom som ville vara med tvingades ansöka igen. Som en fullständig skilsmässa från staten.
Berith
Nej är inte medlem. Gick ur för en himla massa år sen, tror det var sommaren -94.
Betty
Inte medlem, gick ur i oktober -97.
Piccante
just nu verkar odlaiterna vara mer oreligiösa än riksgenomsnittet! eller så tillhör vissa av de som säger nej andra samfund men är inte dubbelanslutna.
aanderss
jag är medlem
herkules
jag är medlem i svenska kyrkan men jag är inte döpt eller konfirmerad.
Piccante
CITAT (herkules @ 12-11-2007, 17:11) *
jag är medlem i svenska kyrkan men jag är inte döpt eller konfirmerad.

Kan man vara det? är inte dop nödvändigt eller går det att vara kollektivansluten (som man blev förr) utan att vara döpt?
herkules
CITAT (Markus_H @ 12-11-2007, 17:32) *
Kan man vara det? är inte dop nödvändigt eller går det att vara kollektivansluten (som man blev förr) utan att vara döpt?

rotfl.gif
jag är nog född "förr"
rotfl.gif
grycken
Jag gick ur svenska kyrkan av ideologiska skäl när jag var 19.
Trädet (ZonV)
Är medlem, besöker kyrkan minst en gång per år. Julottan ett måste, familjetradition.
Felicia
Är medlem men vet egentligen inte varför confused.gif för jag är inte troende.
Däremot så brukar vi ibland fara på julottan för det är så stämningsfullt och så sjungs det julsånger och så wub.gif
Hannele
CITAT (Boxer @ 12-11-2007, 13:56) *

Det ligger mycket i det, vi har tusenårig tradition.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon