Full version: Ny klappjakt ?
snuffe
Någon mer än jag som reagerade på nyhetsinslaget i går om de skenande kostnaderna för personliga assistenter ?
De enda som fick komma till tals var personer som vill spara in på kostnaderna. Jag blev upprörd över att man inte alls talade om vad en personlig assistent är och gör. Såvitt jag har uppfattat är det personer med verkligt svåra funktionshinder som får assistenter.
Jag blir så ledsen över att man ständigt jagar dem som redan har det svårt.

MariaS
För att få personlig assistent, krävs det att man har så svåra handikapp att man inte klarar vardagen utan hjälp. Allt fler handikappade väljer då idag att flytta hemmifrån, eller från instutioner, där de inte hör hemma, just för att denna eminenta tjänst finns. Det är ju samhället självt som har skapat behovet och inte tvärtom. Handikappade har alltid funnits, ju.
Gossen Ruda
Det var väl inte talan om att dra in tjänsterna utan mer kolla vart pengarna går. Det finns ju ingen som helst uppföljning vart pengarna går och förmodligen finns det mycket svindlerier i sammanhanget.
Piccante
Jag har själv anhöriga i behov att mkt omvårdnad men vård i hemmet är inte alltid bäst helelr. Tyvärr blir många gamla och handikappade väldigt isolerade i hemmet. på ett gruppboende får de social kontakt. Som jag förstod kritiken så hade de nästan slentrianmässigt gett brukarna personliga assistenter fast det hade funnits vårdplatser oxå om de hade velat ha det eller om vården hade blivit bättre då. Eftersom alla ska ha rätt till LSS så verkar det som om alla får det också först och främst istället för att överväga vilket alternativ som blir bäst. Men jag missade lite av inslaget kanske fick lite om bakfoten...
Inga från Närke
Har man fyllt 65 år så är man inte berättigad till personlig assisten i alla fall i vår kommun, kan man då inte klara sig själv så blir det ju äldreboende som alternativ eller att sitta ensam och bara ha hemtjänsten på besök ibland. Min dotter arbetar som personlig assisten och det är ett mycket ensamt och tungt jobb som inte betalas allt för mycket. Ibland krävs 2 assistenter och då är det ju lite lättare, man har någon att prata med o.s.v. för oftast är vårdtagaren så pass dålig så de inte är kommunikationsbenägna.
De hon har arbetat hos har varit rullstolsburna t.ex. MS-sjuka. En del av kostnaderna får ju vårdnadshavaren betala själv om den har bra ekonomi.
När nu kommunerna vill att så många som möjligt ska bo kvar hemma så får man nog räkna med högre kostnader fast de säger att det är billigare om man bor kvar hemma en på ett äldreboende, hur det nu kan vara det. Vore nog bättre att kontrollera hur dessa som bor så får vård, mat exc. för de pengar landsting och kommun betalar ut.
Kathy
Jag såg inte inslaget men jag läste om det i DN.
Har man skapat en lag som heter LASS så får man faktiskt räkna med kostnader.
Såhär står det bl.a i LASS;

CITAT
Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.
CITAT
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

Jag kan säga att det är väldigt få från personkrets 3 som fär assistans utifrån LASS.
När det gäller personkrets 1 så bor vanligtvis den personkretsen på ett LSS-boende och då är det inte brukligt att få assistans enligt LASS eftersom LSS ska täcka det.

Kvar blir personkrets 2. Här kan det handla om dig eller mig. En bilolycka, ett våldsdåd, en sjukdom. Skulle du vilja flytta till ett gruppboende pga att du fått en hjärnskada efter en bilolycka eftersom LASS anses vara för dyr?

Fyyy.

Till Inga från Närke: Jo, man kan ha rätt till assistans om man är äldre än 65 förutsatt att beslutet av beviljandet om assistans togs före 65 årsdagen.
Ewa L
Nu sticker jag ut hakan rejält, men detta är något jag gått och funderat på en längre tid.

I två "fall" i min närhet har de behövande vardera 8 personer i sitt vårdlag. Den ena behövande är ett mycket litet barn, den andra är en vuxen (ej kontaktbar).
Dessa två behövande har alltså totalt 16 vårdande personer bundna till sig. Självklart gör de personliga assistenterna ett alldeles utmärkt jobb, det är inte det jag reagerar över. Men 16 personer för att vårda 2!! Jag tror dessvärre inte att assistenterna själva har något inspirierande/utvecklande jobb, även om de flera av dygnets timmar jobbar två stycken.

Jag tror definitivt att det skulle vara en bättre resursanvändning att använda dessa personer till att jobba tillsammans i större enheter. (Självklart skulle inte barnet och den vuxna vara på samma!)
Då skulle också fler kunna få vård/hjälp och inte vara tvångsinternerade i hemmet.

Tack för ordet. Börja kasta!
Gossen Ruda
Kan inte mer än hålla med Ewa L. Man måste väga kostnaden och arbetsinsatsen mot nyttan. Undrar hur många heltidsarbetande det krävs för att försörja dessa 18?
Gita
"Personkrets", vilket uttryck. Låter som det kommer från någon surrealistisk film.
Gita
E-a
Jag jobbar som personlig assistent och märker att många tror att vi bara "vårdar" våra brukare. Fel,fel, fel. Vi ser till att brukarna ska kunna leva ett så normalt liv som det bara går med allt vad det innebär.
Jag kan ju berätta lite av vad jag gör hos min brukare.
Hjälper till med den dagliga hygienen. Ser till att han kommer iväg till alla aktiviteter som dagverksamheten har (är med honom där). Hjälper till med komunikation. Träning. Allt jobb i hushållet.
Detta är bara en del av vad jag gör. Kan/får inte berätta för mycket pga tystnadsplikten.

Ni som ifrågasätter varför man kan behöva 8 assistenter ska veta att det är väldigt ovanligt att vi jobbar heltid ( inom kooperativet jag är anställd av är vi ca 250 assistenter och bara 10 arbetar heltid ) och att det kanske krävs insatser dygnet runt. Och jag är starkt emot att "bunta" ihop alla handikappade i gruppboenden. Varför ska man inte få bo i eget boende bara för att man har ett funktionshinder och behöver hjälp att kunna leva ett så normalt liv som möjligt.

Vill oxå tala om att det är ett väldigt inspirerande/utvecklande jobb.

MVH Peter
Cacki
CITAT (E-a @ 14-11-2007, 17:51) *
Jag jobbar som personlig assistent och märker att många tror att vi bara "vårdar" våra brukare. Fel,fel, fel. Vi ser till att brukarna ska kunna leva ett så normalt liv som det bara går med allt vad det innebär.
Jag kan ju berätta lite av vad jag gör hos min brukare.
Hjälper till med den dagliga hygienen. Ser till att han kommer iväg till alla aktiviteter som dagverksamheten har (är med honom där). Hjälper till med komunikation. Träning. Allt jobb i hushållet.
Detta är bara en del av vad jag gör. Kan/får inte berätta för mycket pga tystnadsplikten.

Ni som ifrågasätter varför man kan behöva 8 assistenter ska veta att det är väldigt ovanligt att vi jobbar heltid ( inom kooperativet jag är anställd av är vi ca 250 assistenter och bara 10 arbetar heltid ) och att det kanske krävs insatser dygnet runt. Och jag är starkt emot att "bunta" ihop alla handikappade i gruppboenden. Varför ska man inte få bo i eget boende bara för att man har ett funktionshinder och behöver hjälp att kunna leva ett så normalt liv som möjligt.

Vill oxå tala om att det är ett väldigt inspirerande/utvecklande jobb.

MVH Peter

tummenupp.gif bravo.gif Folk i allmänhet skulle nog behöva veta lite mer om ert yrke. Finns så många fördomar om hur ensidigt och ensamt det är. Himla tur att ni finns för dem som behöver det!
ingrid fuxwall
Detta ämne berör mig då min lillasyster fick sluta sitt liv med personliga assistenter och utan den hjälpen hade hon antagligen blivit ett vårdkolli som tynat bort betydligt fortare än vad hon gjorde.

Hennes graviditet slutade inte lika lyckligt som många andras - barnet dog och hon fick en mängd skador, såsom halvsidesförlamnig och Afasi. Hennes sambo skaffade sig en ny kvinna och kvar blev lillasyster - ensam och beroende av andra, det var innan denna lagen men hon fick en lägenhet i ett boende i ett område hon ville bo och viss hjälp från kommunen.

Vill inte på något sätt framställa mig själv i någon fördelaktig dager men under flera år tillbringade jag all min fritid tillsammans med henne och gick verkligen på knäna. Värst var nog när hon med mig som tolk var hos psykolog/kurator och hos andra där det förusatte att hon kunde framföra sina ord, de hon inte fick fram och jag skulle berätta vilka hennes problem var för att hon skulle få det stöd hon behövde.

När LSS kom till blev det ett otroligt lyft för henne (och självfallet även för hennes familj, för givetvis var inte jag den enda som ställde upp och hjälpte henne).

Hon fick hjälp både med praktiska ting och även människor som kom och umgicks med henne, samt följde med henne på de aktiviteter hon behövde och vi fick återgå till att vara hennes familj och hon slapp vara beroende av oss - det var nog det bästa, för henne.

Jag vet att personliga assistenter inte får speciellt mycket betalt och att det är ett slitsamt arbete då många av brukarna blir bittra och säkert upplevs som jobbiga av dem som ska hjälpa dem men vem skulle inte bli det om man behövde hjälp med det mest elimentära - för oss friska, helt naturliga och ganska privata saker.

Har inte sett eller läst något om dessa ev. besparingar men av det jag sett tycker jag att det verkar svårt att missbruka systemet. För min lillasyster fick varje år besök av en dam som bedömde hennes behov av hjälp och tyvärr minskades inte hennes behov utan snarare tvärtom.

Har genom alla de år min syster varit sjuk har jag tänkt på hur hennes liv varit om hon levt 100 år tidigare, är helt säker på att hon då varit en som åkt ut för "ättestupan" - tur att hon slapp det rose.gif

ingrid
Netha
CITAT (Ewa L @ 13-11-2007, 07:37) *
Nu sticker jag ut hakan rejält, men detta är något jag gått och funderat på en längre tid.

I två "fall" i min närhet har de behövande vardera 8 personer i sitt vårdlag. Den ena behövande är ett mycket litet barn, den andra är en vuxen (ej kontaktbar).
Dessa två behövande har alltså totalt 16 vårdande personer bundna till sig. Självklart gör de personliga assistenterna ett alldeles utmärkt jobb, det är inte det jag reagerar över. Men 16 personer för att vårda 2!! Jag tror dessvärre inte att assistenterna själva har något inspirierande/utvecklande jobb, även om de flera av dygnets timmar jobbar två stycken.

Jag tror definitivt att det skulle vara en bättre resursanvändning att använda dessa personer till att jobba tillsammans i större enheter. (Självklart skulle inte barnet och den vuxna vara på samma!)
Då skulle också fler kunna få vård/hjälp och inte vara tvångsinternerade i hemmet.

Tack för ordet. Börja kasta!

Inget kastande härifrån. Håller med dig till hundra procent.smile.gif
Ser alltsomoftast liknande "fall" där två assistenter går bredvid en halvliggandes i rullstol... helt okontaktbar.

Min syrra jobbade som extra resurs på dagis (förskola)... 5-årig pojke, multihandikappad.
När grabben blev förkyld, drabbades av magsjuka osv osv... då fick syrran ta hand om pojken i hemmet. (pojkens hem)
Det tyckte hon var extra jobbigt... vanligtvis stannar ju endera föräldern hemma med sjukt barn.

Min åsikt är att många av dessa som nu bor i eget boende och har assistenter... skulle må bättre av att bo i ett gruppboende
där de skulle få mer stimulans.

Gita
Jag tycker inte man kan ifrågasätta att svårt funktionshindrade skall ha rätt till personlig assistans, självklart skall de ha hjälp för att kunna leva så bra som möjligt. Men jag tycker också att man ska ha stenkoll på kostnaderna så att pengarna används optimalt.
Den ena står väl inte mot det andra.
Gita
E-a
CITAT (Netha @ 14-11-2007, 22:20) *
Inget kastande härifrån. Håller med dig till hundra procent.smile.gif
Ser alltsomoftast liknande "fall" där två assistenter går bredvid en halvliggandes i rullstol... helt okontaktbar.

Min syrra jobbade som extra resurs på dagis (förskola)... 5-årig pojke, multihandikappad.
När grabben blev förkyld, drabbades av magsjuka osv osv... då fick syrran ta hand om pojken i hemmet. (pojkens hem)
Det tyckte hon var extra jobbigt... vanligtvis stannar ju endera föräldern hemma med sjukt barn.

Min åsikt är att många av dessa som nu bor i eget boende och har assistenter... skulle må bättre av att bo i ett gruppboende
där de skulle få mer stimulans.

Netha. För det första. Hur vet du att han/hon är helt okontaktbar??? Bara för att det ser ut så eller känner du personen ifråga???
För det andra. Har du frågat varför dom är 2 assistenter och vart dom är påväg??? Dom kan tex vara på väg till en träning eller kanske att handla.

Där jag jobbar behöver vi vara 2 assistenter vid vissa tillfällen tex vid träning eller om vi ska handla mycket.

Gruppboenden kan vara bra för vissa funktionshindrade men inte alla. På många ställen har dom inte tillräckligt med personal vilket gör att den funktionshindrade blir ännu mer isolerad pga att personalen inte har tid.

Det är försäkringskassan som bedömmer hur många timmars assistans det behövs. Dom gör regelbundet uppföljningar och ser över antal timmar som är beviljat. Har det blivit några förändringar höjs/sänks antalet assistanstimmar.

MVH Peter
Netha
E-a.. nej det är inte bara för att "det ser ut så" och nej... de är inte på väg till träning el handla.
Jo, jag känner några.
Anma
Ibland behövs det ju 2 assistenter av säkerhetsskäl. Om man har en svår sjukdom eller EP tex och en personal inte kan ta hand om anfallen ensam som exempel. Anfallen kanske kommer i genomsnit varannan dag, men det går inte att chemalägga när. Därför är man två hela tiden.

Om det handlade om ditt barn eller dina föräldrar, tyckte du det var ok att denne skulle bli inhasad på instution eller fått vara "osäker" med en assistent fast det krävs två för att spara pengar?

Denna fråga är inte till Netha, utan till alla och envar som har samvete att svara.
Kathy
CITAT (Gita @ 13-11-2007, 17:23) *
"Personkrets", vilket uttryck. Låter som det kommer från någon surrealistisk film.
Gita

Tja, det heter så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon