Full version: Har ni sett?
MariaS
Titta vad jag hittade i mitt vardagsrumsfönster idag. Är den inte underbar biggrin.gif
[attachment=9444:Schlumbe...uncata_2.jpg][attachment=9445:Schlumbe...uncata_3.jp
g]
Krolliljan
Ja den var fin. bravo.gif
Jag har fyra små som blommar två tre gånger om året.
Din ser stor ut. Hur länge har du haft den?
MariaS
Två år. Och lika missskött som mina andra vardagskrukväxter.
Men nu får jag väl tänka om och börja bry mig om denna i alla fall...
ewa zon 3
Oj så fin tummenupp.gif
Precis den där färgställningen har den kaktusen jag har som bara blommat två ggr under alla år jag haft den.
Har läst lite här på forumet och ska prova ställa den svalare ett tag och se om den vill börja blomma.
Den är annars verkligen inte särskilt ompysslad lite vatten någon gång och tror faktiskt att den står i samma lilla kruka som när jag köpte den shy.gif Nu när jag såg din fina så längtar jag ännu mer till att min skulle ta och bestämma sig för att blomma.

/Ewa
CarMa
Neeej, gör inte det, MariaS!!
Det är förmodligen "misskötseln" som bidragit till att den blommar som den gör. biggrin.gif
clivia
Fina bilder, tack för dem thanks.gif
De här kaktusarna är mycket tacksama växter och behöver inte så mycket, bara lite vatten då och då, du har fina vita tummenupp.gif, de trivs utan att man bryr sig mycket om de. blomma.gif Jag har ett gul exemplar i mitt kök för att dessa växter är oerhört fina i november eller på våren när de blommar. Jag håller tummarna att den här vita naturskapelsen växer ännu större och blommar ännu rikare nästa år!!! yes.gif

Mitt gul exemplar, november 2007

[attachment=9446:en_gul_n...aktus....jpg]
[attachment=9447:en_gul_n...kaktus_2.jpg]
[attachment=9448:en_gul_n...us_3.....jpg]

MVH/clivia
Aqvakul
tummenupp.gif Imponerande! Vilka stora blommor och ffa vilken underbar färg!
Lilla Selma
Oh ja, är de inte underbara! Mina absoluta favoriter! Just nu blommar alla mina - vita, scharlakansröda, ceriserosa, gula och orange blomma.gif Det är bara att njuta och fotografera så det skvätter om det!

Hälsar Selma drömskt
Malva15
Jag har just köpt ett litet exemplar av julkaktus. Jag köpte den för den gula färgen. Vita och cerisa är också fina...

Pastellgul julkaktus
Gillan
CITAT (CarMa @ 12-11-2007, 17:45) *
Neeej, gör inte det, MariaS!!
Det är förmodligen "misskötseln" som bidragit till att den blommar som den gör. biggrin.gif

laugh.gif , Precis min tanke! Nej, nej, nej! För allt i världen, gör inte det! Då får du säkert inte samma fantastiska blomning.

Jättevackra kaktusar ni har! Själv har jag en förmåga att ta död på dem, vilket många säger beror på att de får för mycket omvårdnad, eller kanske för mycket vatten bara. Och det kanske är samma sak.
MariaS
Hmmm wink.gif Kanske ska ta med en stickling till vår odla väst-träff...
Ciczi
Det beror nog en hel del på hur man palcerar dem också. Hade en novemberkaktus inne i fönsterkarmen tidigare och den hade jag ihjäl fortare än kvickt. Men sedan fick jag fatt på en till som bor i ett österfönster i trappen (alltså ej i min lägenhet). Den som bor i trappen mår utmärkt där och får vatten lite då och då. Jag hade en tendens till att vattna ihjäl inomhus.

Ciczi
Betty
Sååå vackra novemberkaktusar! wub.gif
Jag har en som bara har blommat en enda gång - när jag köpte den...
Får väl lov att ställa den i nåt hörn så att den slipper undan allt för mycket skötsel så kanske man får se den blomma nån fler gång... whist.gif
Biggan_
Så här ser min ut.
[attachment=10028:004.jpg] [attachment=10029:021.jpg]
[attachment=10030:Novemberkaktus.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon