Full version: Sluttning i norrläge
andyinau
Jag skulle behöva råd och tips på vilka växter, buskar etc som trivs i norrläge, sluttning. Tanken är att den skall vara levande i olika tider på året dvs lite barrväxter, buskar, örter, fleråriga blommor etc.
Bor norr om Stockholm.

TACK
Anna NV Uppsala
Jag börjar lite försiktigt och hoppas att andra fyller på.

Rhododendron är ju alltid tacksamma buskar (vill ha sur torvjord).
Sen kommer jag att tänka på trevliga låga växter som hasselört, skuggröna och julros. Hosta av olika storlek och färg.
ewa zon 3
Buskarna
Kornell - Cornus, finns sorter som har vackert färgade grenar under vintern och gul- el vitbrokigtbladverk
Klätterbenved - Euonymus fortunei som trots sitt namn kan användas som marktäckare. Även den finns med vackert gul- el vitbrokiga blad. Välkommen hit förresten smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Större och mindre perenner -aconitum , stormhatt , olika sippor , lökar , lundväxter som lunddocka , hosta- funkia, små japanska lönnar om de går i din zon , sockblomma, porslinsanemon ,dicentra tex löjtnandshjärtan -vita är fint i skugga , Bergvallmo mfl
Välkommen !
Alexander-VG-zon3
primula,lagerhägg,ormbunkar,murgröna,fingerborgsblomma,akleja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon