|
noranettan
12-11-2007, 20:28
Jag längtar så efter att babbla rosor och kika på andras bilder!!!!! Jag misstänker att det är den stora hösttröttheten som har drabbat rosbabblarna.......eller är det forumstrulet på AoT......eller för att det snart är advent........eller för att det är så ruskigt kallt ute........  Kan en bild på vårmorgon få er lite piggare och gladare????  Anette
kerstin z5-6
12-11-2007, 20:42
ja .. närmast halvdöd ... så länge det är dagsljus ok .. men snart är det ljust 1 timme .. huvva ... Rosen hjälpte något ..
Anna NV Uppsala
12-11-2007, 21:02
Ja jag känner mig rätt avslagen av AoT-strulet. Nåväl det går att skriva både här och där, men jag saknar vettiga album där man kan sortera, och så smidiga listor.
Får väl gå och gräva lite emellanåt, det gör mycket för humöret ;-)
Vad var det för söt ros Anette?
Inte trött men det är så trist trots soligt väder men kallt,rosjorden är stenfrusen.Men din vårros är ljuvligt det muntra upp i höstmörket.Det är mörkret man blir trött av,visserligen är dagarna här nere något längre än i norr men alledes för kort. Rosbabblet kom av sig lite när man ändå inte är i trädgården längre.Min spade vill inte gräver rosgropar längre så ingen ide att köper några fåän till våren. Jag ska göra ett rosalbum på picasa2 och lägger ut på webben, uppdelat i olika rossorter, nja de få jag ha,med text och bildspel.När jag nu blir ferdigt ned det.
Helenavborg
12-11-2007, 21:06
Samma här! Orkar knappt titta ut i det bleka novemberljuset. Snön har pudrat rosorna vita och jag har ingen lust att gå ut i trädgården. I dag fick jag äntligen in mina rosor i kruka, Lady Hillingdon, Clementina Carbonieri, Francis Dubreuil och Händel. Jorden var frusen i krukorna så jag hoppas de tinar upp fort i vinterträdgården. Allt går seeegt. I halva trädgården är det okrattat ännu. Skit samma - löven får ligga kvar! Har man blivit gammal eller vad är det??? Det blir värre för varje år som går. Och inte blev de bättre av AoT-kraschen. Vill bara krypa ner under täcket och sova - tills vårsolen väcker mig.
noranettan
12-11-2007, 21:14
Frühlingsmorgen! Som en fräsch junimorgon när koltrastarna sjunger så glatt och daggen ligger kvar på knoppar och bladverk. Mmmmmmmmmm
Jag säger som Kerstin, snart hinner det knappt bli ljust alls... Solen sken visst en dag, såg jag på vägen, hon orkade inte upp över hustaken. Då vill man gå i ide. Som tur är så har jag mina bebisar i källaren, men oroar mig grovt för hur det ska gå med dem nu när jag ska va i Umeå på veckorna i en hel månad...Fast gubben vet ju att han blir skinnflådd om han har ihjäl dem. Längtar till våren när jag ska förverkliga mina rosdrömmar, har börjat beställa, men försöker sprida ut det lite. Kanske borde jag börja måla skyltarna jag tänkte att varje ros ska få..?
Nja, vet inte vad jag ska svara, men har planterat flera amaryllis nu till advent/jul, pysslat med kaktusarna och mina orkideér, man flyttar fokus på inne växterna nu och det gillar jag också. Så tittar jag mycket på Rosenpostens hemsida och klurar på vårrosorna så rosorna finns ju alltid där i bakhuvudet även vintertid. Vi kanske behöver en ny uppiggande tråd om rosor, men vad ska den handla om, sämsta rosköpen, dummaste planteringarna, fem älsklingsrosor eller vad ?
noranettan
12-11-2007, 21:33
CITAT (Kajsa @ 12-11-2007, 21:18)  Vi kanske behöver en ny uppiggande tråd om rosor, men vad ska den handla om, sämsta rosköpen, dummaste planteringarna, fem älsklingsrosor eller vad ? Bra idé. Det gäller att överleva vintern.
kerstin z5-6
12-11-2007, 22:04
5 i topp
Mia, zon 3
15-11-2007, 12:34
Ja, man är seeeg så här års! Går och väntar på att få hjälp att få mitt gamla Odla-album flyttat till det nya formatet, så det är nån idé att fylla på det med fler bilder. Nu känns det lite onödigt....
Vad är AoT som alla babblar om? Jag fattar ingenting! Och vad är det för strul med det?
noranettan
15-11-2007, 18:58
AoT är förkortning för Allt om Trädgård, som har lagt om sin webbsida och sitt forum till mångas förtret. Det är inte så mycket mer att orda om, det är trivsamt här.  Anette
En riktig trist dag,bläääääääää säger jag.Har sorterat rosorna efter sort/grupp i Exel,men Exel och jag kommer inte så bra överens,det blev som det blev. Jag har installerat picasa2 och håller på att göra ett album på webben,inte klar än funkade inte som jag vill.I morgon är en dag med.Nåt får man väl hitta på nu i novembermörkret.Jag får leta upp en vacker ros som ljuser upp dagen/kvällen. Frühlingsduft,bilden är från 2004.Den var inte så blomvillig de sista åren,blommade lite i augusti i år. [attachment=9604:Frühlingsduft.jpg]
ewa zon 3
15-11-2007, 23:14
CITAT (Tosan @ 12-11-2007, 21:16)  Som tur är så har jag mina bebisar i källaren, men oroar mig grovt för hur det ska gå med dem nu när jag ska va i Umeå på veckorna i en hel månad...Fast gubben vet ju att han blir skinnflådd om han har ihjäl dem. Kanske inte under rätt rubrik men.......Rekommenderar vattning endast med duschflaska el typ plastläskeflaska som man gör några hål i korken på. Min man behövde ta över vattningen av mina frösådder en längre tid och han fick "övningsvattna" ett tag först och sen ta över helt. Han har fortfarande skinnet kvar om du undrar Hösttröttheten försöker jag mota undan med frösådder och rejält med lysrör i uterummet. Det gäller att försöka "suga" i sig de ljus man kan få /Ewa
CITAT (ewa zon 3 @ 15-11-2007, 23:14)  Kanske inte under rätt rubrik men.......Rekommenderar vattning endast med duschflaska el typ plastläskeflaska som man gör några hål i korken på. Min man behövde ta över vattningen av mina frösådder en längre tid och han fick "övningsvattna" ett tag först och sen ta över helt. Han har fortfarande skinnet kvar om du undrar Hösttröttheten försöker jag mota undan med frösådder och rejält med lysrör i uterummet. Det gäller att försöka "suga" i sig de ljus man kan få /Ewa Hehe, jo jag försöker lura ner honom minst en gång om dan så han får se hur jag gör  Sen tror jag att jag kommer bra i fas så sticklingarna och kylskåpssådderna får vatten på söndagkväll, om jag då är någorlunda generös tror jag det klarar sig tills jag kommer hem på fredag. Frösådderna vet han ju att de bara får från sprayflaska, och de stora krukorna ska han väl ändå inte kunna misslyckas med tycker man. Men jag lär nog ringa och påminna varje dag
svennis
16-11-2007, 16:20
Nu går det att plantera igen här. Det var bra för humöret. En Rosa Acicularis med Canina underlag och den fick kogödsel i botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|