Hannele
Sover du för länge i dag, är du sömning hela året... wacko.gif

"Fram till 1900 var detta en helgondag till minne av sju sovare, sju kristna ynglingar från Efesos, som enligt legenden ca år 250, gömde sig i en grotta, där de somnade och sov i nära 200 år. När de vaknade tyckte de sig ha sovit bara en enda natt. Dagen fick heta sjusovardagen Om det regnade denna dag skulle det enligt folktron regna sju veckor framöver."

Om det fortfarande regnar på eftermiddag den 28:e, är det lämpligt att bjuda
vännerna till en Sol-Tillbedjar-Fest och åkalla solen med dans och musik!
rolleyes.gif
Posse
CITAT (Hannele @ 27-07-2003, 10:44)
Sover du för länge i dag, är du sömning hela året...  wacko.gif

"Fram till 1900 var detta en helgondag till minne av sju sovare, sju kristna ynglingar från Efesos, som enligt legenden ca år 250, gömde sig i en grotta, där de somnade och sov i nära 200 år. När de vaknade tyckte de sig ha sovit bara en enda natt. Dagen fick heta sjusovardagen Om det regnade denna dag skulle det enligt folktron regna sju veckor framöver."  

Hmmm... det var tråkiga framtidsutsikter, ty utan att ha hört talas om denna dagens särskilda betydelse sov jag faktiskt till väldigt långt frampå dagen. sad.gif
Och så ser det dessutom att bli regn... unsure.gif
Fialotta
Jaha ...där ser man...jag som sov
länge i dag, men ser inte ut att bli regn i alla fall rolleyes.gif
Åsa K, zon 1
Oj sad.gif

Var på fest i gårkväll, sov lite länge...........och dessutom regnar det !
annaviktoria
Lustigt. Jag som i stort sett aldrig motionerar (utanför trädgården smile.gif ) gick upp tidigt och sprang en bit! Bådar gott inför kommande år, då wink.gif
Annelie
Tack för detta! Jag har länge funderat över varför det kallas sjusovare - men inte kommit så långt att jag kollat upp det...

Men nu vet jag! Tack för det Hannele! biggrin.gif
Tittiluringen
laugh.gif Hej vänner!

Det är ju alldeles UNDERBART vad mycket kul man lär sig på detta forum.
Även jag fick nu lära mig vad sjusovare kommer ifrån rolleyes.gif

själv kom jag upp "tidigt" med tanke på partajet i natt, dessvärre regnar det.... sad.gif

Stor Kram på Er alla!
Tittiluringen wub.gif
Betty
...och jag som sov till halv tio... Hur ska det här gå...?
Annars har dagen varit kanonfin "som vanligt" - vi har en underbar sommar i Luleå, +25 grader och strålande sol idag igen, det är inte utan att jag faktiskt längtar efter regn... gräset är knastertorrt och blomningen i rabatterna går lite väl för fort förbi... gräsmattorna är mer bruna än gröna... vattentunnan är snustorr...
- Och se där!!! Bönhörd!!! Äntligen!!! Det börjar just regna! Yippie!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Uppe med tuppen. Sjusovare är jag bara ibland.
Sol och 25 plusgrader i skuggan.
Grillat och ätit gott tillsammans med ett gäng grannar ....
sen kom regnet och Tor som dånade och blixtrade.
Just nu uppehåll +15,8 och Bredband fungerar åter biggrin.gif
Hannele
I Mumintrollets hemstad - Naantali - väljer dom årets sjusovare,
alla klär ut sej och slänger honom i vattnet. sleep.gif

http://www.muumimaailma.fi/
Betty
Vilken tur att man inte är där då!!! Jag kan nämligen inte simma! biggrin.gif ohmy.gif biggrin.gif
Virgo
I Tyskland är det den 27 Juni som är sjusovaredagen. Den dagen var det bra väder här och så skulle det förbli i sju veckor.
Stämmer nästan.
estet
Jaha, här är ytterligare en festprisse som inte gick och la sej förrän kl. 5 i morse. Ni kan nog räkna ut att jag har sovit läänge i dag. wacko.gif

Vi var på födelsedagsfest hos svågern som hade dukat långbord ute med grillning, bra musik, bad i forsen (som ligger bakom huset) plus sedvanlig nattvickning. Roligt hade vi, men det har dröjt tills nu för att jag ska känna mej "som folk" igen.

Här ösregnar det också, härligt faktiskt, 19 grader.
Betty
Det var det regnet det, knappt en timme höll det på... Hade hoppats på mera... Här behövs verkligen en riktig rotblöta... Nåja, jag fick i alla fall vattentunnan fylld, tror att det är fjärde gången på hela sommaren... Bävar för nästa vattenräkning...
estet
Här regnar det än, fast det har minskat litegrann.
När det började så kutade jag överlycklig ut för att sätta ut alla hinkar odyl. vid stuprören. Hade faktiskt samlat in dem, för det var ett bra tag sen det kom nåt rejält regn.

Vi har inte kommunalt eller eget vatten utan "byavatten" som tur är. En vattenförening som byn har och där man betalar medlemsskap. Vi fär vattnet från en mkt djup kallkällebrunn.

I´m singning in the rain... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon