isbl
Hej!
Jag funderar över att ge bort ett träd (antagligen något slags fruktträd) i doppresent i helgen. Frågan är om det ens är möjligt att plantera ut trädet nu. Trädet ska hamna i Sundsvall, det vill säga växtzon 4. Det har kommit lite snö där uppe, men det har ju inte varit så superkallt hittills.
Är det någon som har tips på (frukt)träd som kan tänkas överleva? Är det något speciellt man bör tänka på när man planterar ut träd under den här årstiden? Skulle det fungera att plantera trädet i en kruka som sen planteras ut till våren istället? Var ska man i sådana fall förvara krukan?
Alla tips är välkomna :)
kerstin z5-6
Jag skulle satsa på ett present kort på ett träd på välrenomerad plantskola i Sundsvall .. angel_not.gif
KURT
Fast går det bara att gräva och pklantskolan fortfarande säljer fruktträd så är det tekniskt inget problem att plantera nu. Det är bättre att gräva ner det än att ha det i kruka. Och generellt är det bättre att plantera på hösten än på våren.

När det gäller val av fruktträd så tycker jag däremot att man skall ta sig tid att hitta något som passar. Leif Blomqvist bok "Äppel i norr" har ju många bra tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon