Susalusa
Jag har några brudorkideer med otroligt många och långa luftrötter. Jag gillar inte alls att de hänger utanför krukan. Tycker det förstör hela växten. thumbdown.gif Har surfat runt här på forumet lite och försökt hitta trådar om det här. Tycker mig förstå att man ska låta dem vara och inte klippa av dem? Tänkte plantera om växterna när de blommat färdigt; kan man inte stoppa ner rötterna i komposten då? Ska man förresten plantera om i större kruka? unsure.gif

Ska försöka bifoga bilder på orkideerna här...
Sofiia
Heh smile.gif måste va besvärligt med vattningen då den är så bred och stor med alla sina rötter (om du brukar dränka den alltså). Nej jag skulle inte klippa bort rötter, möjligen sätta ned endel av dem om det går då du planterar om. Man behöver ju inte ta en större kruka men om du vill få ned rötterna så kan det kanske behövas. Fast jag tycker det är ganska charmigt när den ser så vildvuxen ut med alla sina rötter smile.gif
MariaS
Mängden rötter får de för att kompensera att rötterna inte får något ljus i de mörka ytterkrukorna. Mycke av fotosyntesen sker ämligen i saprofyters "rötter".

Om du tar upp de genomskinliga krukorna och ställer dem på fat istället, så kommer en del av de långa rötterna torka och därmed försvinna.
Susalusa
Ahaaa, det hade jag ingen aning om. Läste nu i en annan tråd att man ska ha genomskinlig innerkruka och sätta i lite för stor ytterkruka, så kommer solljuset ner där. Verkar vettigt! Får väl göra det när jag planterar om då! Tycker nämligen inte alls det är snyggt med glaskrukor, och åsikterna verkar variera huruvida det är bra för orkiden eller inte. Tycker inte heller det är särskilt snyggt att bara ha plastkrukan stående på ett fat. Men jag kan ju kanske ha det så tills jag får tillfälle att plantera om dem. Förhoppningsvis torkar luftrötterna då, precis som du säger MariaS.

Tack för tipset! thanks.gif
Susalusa
Nu har min ena orkide stått utan ytterkruka på fat sedan jag ställde den här frågan i november. Rötterna har liksom skrumpnat ihop och blivit rynkiga, men är fortfarande silvergröna. Kan jag klippa bort dem nu då? Eller de lever fortfarande? unsure.gif
AnnammA
CITAT (Susalusa @ 08-03-2008, 16:52) *
Nu har min ena orkide stått utan ytterkruka på fat sedan jag ställde den här frågan i november. Rötterna har liksom skrumpnat ihop och blivit rynkiga, men är fortfarande silvergröna. Kan jag klippa bort dem nu då? Eller de lever fortfarande? unsure.gif

Var rädd om luftrötterna - de är ju bevis på att din planta lever och mår bra!

Och om du inte gillar genomskinliga glaskrukor(Ikea har snygga till bra pris...)finns det frostade genomskinliga att köpa, att ha som ytterkruka. Om man har en stor glasvas kan det också vara snyggt att placera Phaleanopsisen i den, tycker jag...
MariaS
CITAT (Susalusa @ 08-03-2008, 16:52) *

De kommer att försvinna av sig själva. Klipp inte.
Susalusa
Ok. Jag får väl låta de tråkiga rötterna sitta kvar då...

Tack för svaren i alla fall!
AnnammA
Har man en högre ytterkruka till sin orkidée, kommer blomman mer till sin rätt, och mer plats för rötterna att hänga utanför krukan.
Hög kr.JPG

PS! Det är även så att ev överskottsvatten kan rinna ner till botten på ytterkrukan, och stannar ej kvar iinnerkrukan. DS.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon