|
Skulle vilja höra om era sämsta roserfarenheter. Motivera gärna varför, om den frös ihjäl direkt, aldrig blommade, var otroligt ful eller nånting annat.
noranettan
12-11-2007, 21:48
Häromåret utsåg jag Morden Blush till årets fulros. Den är ifs väldigt söt när den är nyutslagen och det är solsken, men annars..........näe. Bu!
kerstin z5-6
12-11-2007, 22:01
MB[attachment=9460:mb.jpg]och det är den snyggaste jag har  Tror detta beror på mkt .. zon nederbörd osv ,... Nää .. Hansa är lite tråkig men trogen .. annars INGEN
Martin Froebisher...så vacker men jättetråkig när det regnar.....och det gör det ofta.
I somras hade den så mycket knopp men väldigt få utvecklades till blommor.
[attachment=9461:Martin_F..._Medium_.jpg]
/Anki
JA åh då är det tråkigt, när man går och väntar och väntar och sen blir blåst på konfekten lixom...
ewa zon 3
12-11-2007, 22:14
Min sämsta roserfarenhet är 'Flammentantz' Den var planterad i en smal rabatt vid en av uteplatserna när vi flyttade in. Visst blommade den överväldigande men resten av året så slängde den ut sina långa taggiga revor mot bästa sittplatsen. Hann aldrig med att klippa in och binda tillbaka den så ingen skulle behöva riva sig. Obetydlig doft är inte heller ett plus i kanten hos mig + att den såg rätt så trist ut när den inte blommade . Men egentligen så handlade det mer om fel ros på fel plats. Så jag kan nog inte säga att det är min sämsta ros men på den platsen var den defenitivt ingen höjdare
/Ewa
Hannele
12-11-2007, 22:17
CITAT (Tosan @ 12-11-2007, 21:28)  Skulle vilja höra om era sämsta roserfarenheter. De fösta planterade jag inte tillräckligt djupt, orkade väl inte med järnspett; det tar 2 kvällar att göra ett hål på minst 50 cm...
Kul å höra om era erfarenheter, man kan kanske undvika nån fallgrop eller 2 då... Det där med djupet har jag ju själv missat tidigare, men du har rätt svårarbetad jord va, Hannele? Sen det där med placeringar kan man ju ofta misslyckas fatalt med, både vad gäller läge, färg, växtsätt eller vad det nu kan va.
Här lite olika synpunkter från mig Klätterrosorna som aldrig blir några här utan stannar vid rabattrosor är, Twist, Waltz och Golden Showers. För kallt helt enkelt.
Tristaste lilla rosen är Cecile Brunner, så liten och tunn så man inte hittar den i rabatten, den får gärna frysa bort.
Austinrosen The Alexandra Rose frös bort första vintern, även andra Austinrosor har frusit direkt ( glömt vilka det var ) tror man ska plantera nya Austinrosor på våren här, jag ligger på marginalen för alldeles för många sorter här, men köper ändå nya sorter varje vår, jag är alltid hoppfull om att de senaste ska vara lite tuffare, tåla lite mer kyla, som pärlan Wild Edric.
Trista svartfläcks rosor är Lichterloh och Rödhätte alla blad ramlar av i slutet av sommaren. Dom åker snart ut.
Helenavborg
13-11-2007, 09:11
Mina största besvikelser är Nevada och Marguerite Hilling. De får svartfläck redan kring midsommar och i augusti när andra blomningen kommer är de avlövade. Ser helt sjuka ut, i dubbel bemärkelse. Älskar Nevadas stora, vackra blommor men den grävs nog upp i vår. MH slände jag redan i fjol.
Nevada... Av nån anledning så funkar inte den hos mig, får svartfläcksjuka och går ut redan efter 1-2 år. Steinwell perpetual... älskar blommorna och doften - men vilket eländigt växtsätt, usch!
kerstin z5-6
13-11-2007, 10:20
 Martin -tar sig med åren -2m -blommar jämt -torra veckor fantastisk - Täcks aldrig inte ens mot vårsol har beställt 5 nya till stor rabatt - Flammentanz hade jag glömt -den är med på min bu lista -.... aldrig mer än 2-3 rosor i marknivå har grävt bort mina -men de stod på friland
noranettan
13-11-2007, 10:24
Vad snygg färg du har på Martin......Kom ihåg att jag har en Blairii nr 2, har vuxit här i ~4-5 år och har ALDRIG blommat. Nu i somras hotade jag om sista chansen.....men han sitter kvar på nåder än. Men blommar han inte den här sommaren så j...r åker han på komposten eller om någon godhjärtad rostok i bättre zon/jord vill ta över åbäket.
Ewa smålänska höglandet
13-11-2007, 10:45
Mitt rosintresse vaknade 2004 när jag såg i en tidning (underbara bilder) att man kunde beställa Morden Blush och Morden Cennential på postorder från Flora Linnea, konstigt att det inte avskräckte mig redan då, få rosor 7 november hos oss Men de är en besvikelse, fryser ner varje vinter och blir inte mer än en tvärhand hög  , så i höst grävde jag upp dem och planterade i kruka, får se om det blir någonting av dem där
kerstin z5-6
13-11-2007, 11:04
M centennial blir ca 45 och övriga Morden får nog betraktas som rabattrosor i z5 o uppåt -de behöver vindskyddad rabatt och täckning för att bli bra-och då blir de ändå inte högre än 50 cm -De tillhör dem jag testar i grus nu -var dina rotäkta ?
Första året i huset kuppade min mor och svärmor på mig en plätt jord. de hade grävt upp så fint åt mig när jag kom hem från jobbet. Jag som hade tänkt vara smart och vänta in ett år... Men iallafall så tryckte jag ner en Westminster Cathedral från Flyinge, och en hel del lavendel. Det var en fin solig plätt där i Maj. Sen kom den riktiga sommaren och träden i tomtgräns överraskade. Inte visste jag att träd kunde få såå många blad! Så nu framlever fyra fem taniga grenar katedral i ett hav av lavendel. Ser ett par fem blommor varje år. Men bladverket är fint så den får vara kvar. Blommorna får löss men det vet jag inte om det kan skyllas katedralen, när den nu står så elakt till.
Så lärdomen i den här historien är att träd ändrar sig över säsongen, och dom växer!
Ewa, så Morden serien fryser ner hos dig, får dom svartfläck ? Och visst var det du som hade haft Nina Weibull samma rosor i 20 år visserligen en zon 5 ros men ändå. Här zon 3-4 blir Morden serien stora och kraftiga rosor, mina basrosor på framsidan som aldrig fryser ner.
Rolf i Västmanland
13-11-2007, 12:44
En Turkisk gulros som fanns på torpet när jag köpte det. Blev jättesnygg i några år efter att jag gödslat och månat om den, men sedan har det bara gått utför. Kala pinnar med litet grönt i toppen som snabbt får sfs. De få blommorna försvinner snabbt. Den ska bort till våren, jag misstänker att det var den som smittade alla mina nya rosor med sfs i år.
New Dawn som jag provat allt för att den inte ska frysa ner. När jag la ner de långa årsskotten så bröts de flesta, de övriga frös trots täckning. Tack och lov hade den vett att dö helt förra vintern.
Ewa smålänska höglandet
13-11-2007, 13:10
Kerstin, de var nog inte rotäkta, den enda som blir fin hos mig är Morden Fireglow, den blev riktigt stor i somras Kajsa, de får svartfläck, blir bara ett par kala pinnar och visst är det jag som har 25 st gamla Nina Weibull, lika fina år efter år, ingen täckning och planterade vid ympen, för så blev jag tillsagd då
Ett par av de ni nämner har jag tänkt köpa eller har redan köpt. Vi får väl se hur New Dawn klarar vintern hos mig tex. Det verkar ju variera väldigt på hur rosorna trivs i olika trädgårdar och i olika delar av landet, det är tydligen inte bara kyla som är risken... Men fortsätt ni
Ewa, jag blev så otroligt nyfiken och imponerad av dina Nina Weibull  att jag köpte 5 st på stört och dom har inte frusit ner förstås, det kan man kalla tuffa rabattrosor. Det är ju lika med Katharina Zeimet, vilken tuff ros. Jag skrev upp alla rabattrosor zon 5 som jag kunde hitta när jag började med rosor, för jag ville ha kvar mina rabattrosor år efter år.
Jag kan ju tillägga att Nina Weibull klarar sig bra inne i Lycksele. Min moster har en sedan flera år tillbaks som lever och mår. Jag tog en stickling av den i somras som nu växer och frodas i väntan på våren
kerstin z5-6
13-11-2007, 16:28
De Nina jag planterade i början är borta sedan länge
Rolf Turkisk gulros , om jag inte minns fel är det en ros man ska vara lite snål med -sandjord o lite magrare .. fast jag har ju ingen erf av svartfläck --
Vilken jättebra idé, era sämsta rosor! Det lär ju man sig mycket på! Mordern centennial hos mig i zon 4-5 blommade som en galning ända till mitten av oktober. Då kom rådjuren. MC står i ganska skyddat läge med sol 4-5tim tror jag och med lavendel runt fötterna. Min sämsta är nog annars Blanc Double de Coubert, min första ros. Växer gör den väl, och rådjursfri är den, men sååå ful när det regnar och det gör det ju tyvärr mycket nuförtiden! fast doft har den!
Christina i Taxinge~
13-11-2007, 18:32
'New Dawn' fryser alltid ner här också, men eftersom den ganska snabbt skickar upp långa årsskott så blommar den vackert ändå!
svennis
13-11-2007, 19:04
Rumba har vi haft det var ingen hit.
Rumba var ingen hit hos mig heller. Den är söt när den slår ut, men när den börjar bli överblommad ser den förskräcklig ut. Lichtköningin Lucia har jag försökt med två gånger och de bara dör... sfs- ja, det är många som angrips. Plötsligt bara står där en naken ros. Eye Paint har varit nr 1 i nakendansen.
CITAT (svennis @ 13-11-2007, 19:04)  Rumba har vi haft det var ingen hit.  Hoppas den blir bättre hos mig då  Den bor i kruka och har iaf knopp nu...
Min första Alba ros var en besvikelse, Königin von Dänemark, jag kämpade med den i 5 år, den fick kraftiga angrepp av rosrost varje år, plockade bort alla blad under rosen på höstarna mm, men inget hjälpte så den åkte till sist i soptunnan. Sedan var jag nog avig till alla alba rosor och har inte många, Mme Plantier och Celestial har dock skött sig. Maiden´s Blush som jag köpte på rea i höstas ska enligt LÅG också få mycket rost, men det såg jag inte av i sommar men den åker ganska fort ut om den får rost  hopplöst att få bukt med.
noranettan
14-11-2007, 13:30
När det gäller rost så hade jag inte ett spår de första åren. Den första ros jag fick det på var en Maxima och den grävdes upp och brändes, för det var så jag trodde man var tvungen att göra. Efter det har jag fått lära mig att man kan spruta med kumulus, vilket jag aldrig gjort....men kanske ändå måste ta till. Numera får både Celestial, Maxima, Gudhem och Suaveolens rost. Tursamt kommer det efter blomningen på alla tre, men de ser förfärliga ut och jag plockar grenar och blad. Hela tiden är det rosor i samma rabatt som blivit drabbade. Jag har ett antal fler albor men de har varit friska, peppar, peppar.......
I LÅG under Albarosor /egenskaper står också, att angrepp av rost kan bli kraftiga, det sitter väl i generna. Vi har haft Kumulus till våra spaljéträd och då har även mossrosen Nuits de Yuong fått en dusch då den får mycket mjöldagg, men det ser hemskt ut hela sommaren då bladen blir vitaktiga, det är inget som regnar bort, så egentligen förfulas hela rosen. Visste inte att Kumulus kan användas mot rost. Att min Celestial klarat sig många år är märkligt, den är frisk.
Mia, zon 3
15-11-2007, 12:22
Om man inte tar med alla besvikelser på felnamnade rosor  , vilket är irriterande, så har jag nog inte så många besvikelser ännu.... Jo - Frühlingsduft har jag haft i 4 år utan en enda blomma - det är trist! Rose de rescht var jag ilsk på i tre år, för den doftade knappt alls, och det ska den ju göra. Men nu i år så var det skillnad - kanske den behövde etablera sig ordentligt? Glamis castle är nysatt, men jag hann bli lite besviken redan direkt - jag ahde för mig att den skulle dofta mycket, men det gör den inte. Kanske är den underbar ändå - vi får se... Mina rotäkta rosor har varit myyyycket försiktiga, och har knappt vuxit alls än. Flera av dem har inte blommat än, men jag vill inte kalla det besvikelser ännu. De kommer väl när de kommer. En av de få rosor som fanns här när jag flyttade in var The Fairy. Hur många kvalitéer den än har så - näää, jag skulle inte sakna dem om de dog... De är lite för råååsa för min smak. Plus att de blommar sent, blir skräpiga och saknar doft... Och det där med platsen - de står utmed gången, vilket gör att alla förbipasserande fastnar i dem, taggarna är ju rätt rejäla. Men jag ska behålla en planta, och flytta till ett råååsa hörn, så får den en chans till. Nu ska jag hålla hårt i trä, men jag har faktiskt inte alls haft mycket sjukdomar ännu... De kommer väl nu, när det finns fler rosor att ge sig på... Vita flygare har nog varit det tristaste hittills.
Anna NV Uppsala
17-11-2007, 23:27
Jag har gett bort några rosor som definitivt inte passade hos mig. Alchymist, zon 5, jo pyttsan! Den frös ner till ett par dm rätt ofta, och då blev det ingen blomning. Kom det blommor något gång så kände Bambi det på kilometrars avstånd och kom genast och knipsade knopparna.
Flammentanz, ha, härdig? Den frös ner varannan vinter så den fick också gå.
Persiana är fin med eländigt svartfläckig. Har problem med Agnes också. Och några gula pimpineller.
Visst har det blivit en hel del sorgebarn i rosväg, men man lär sig utmed vägen Här en ros som får väldigt mycket svartfläck och har en äckligt mosig färg  Blue Parfume, som är mer rödlila än blå. Hade den i kruka i två år och i juli var varenda blad väck. Den blev lite friskare nergrävd i rabatten, men det hjälps inte. Vid tillfälle får den ge plats åt något roligare trodde den skulle frysa bort, men icke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|