Full version: Odlingutrustning
trollbunden
Var hittar man som hobby /på gränsen till verksamhet/krukor och all annan utrustning till rimliga priser??? Det enda stället jag har hitta på nätet ligger i södra Sverige. Det blir onödiga kostnader att frakta allt 50-60 mil. Hur jag än söker så finner jag ingenting av grundstommen för att över huvudtaget kunna sätta ett frö innomhus i feb. Visst finns det växter, gödsel, jord av div kvalitéer, lyxiga krukor och kärl, belysningar i dyra format osv. Men det viktigaste av allt "en liten kruka till ett litet frö" ,"en större kruka till ett stort frö" en stickling vill också va mé". Hjälp mig om ni kan. Utbudet är stort men det är en oumbärlig del som fattas.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr ligger nog de flesta trädgårdsfirmor i södra sverige.

Har du tittat på vad Lindbloms frö och Öspab har att erbjuda? De brukar ha bra priser om man köper lite större mängder.

Även Willab har en hel del saker för uppdrivning av växter.
trollbunden
Jätte tack för svaret!! Vet om dessa firmor och gillar sorimentet. Men problemet är just avståndet. Behöver man nästan en hel pall med tillbehör så önskar man ett närmare ställe att handla ifrån. Men..men.. hittar jag inget närmare så får det nog bli min nya godisaffär rolleyes.gif Äskar mina fröpåsar och håller på att skapa en helt ny baksida på tomten biggrin.gif .
spotty
har du kollat Willab? De har en hel del utrustning och rimliga fraktkostnader ( om man köper relativt mycket). Granngården (lantmännen) brukar ha ett hyfsat sortiment när det är säsong (vilket det inte är just nu). Runåbergs fröer har en "krukmakare" i trä, med vars hjälp man kan göra småkrukor av tidningspapper. En sådan krukmakare befinner sig högt upp på min önskelista. Dessutom betalar den sig snabbt. Tror den kostar 95 :-. T om livsmedelsaffärer kan ha ett någorlunda sortiment av jord och krukor. En annan lösning är att använda gamla mjölkkartonger o dyl.
Jennyn
Fantastiskt gulligt marsvin!

Jag har en sån där krukgörare och den är snygg och lätt att tillverka krukor med. Dessvärre har jag aldrig lyckats komma ifrån att krukorna i tidningspapper möglar som sjutton. Istället för plantuppdragning fick jag en mögelodling och det var ju inte så kul.

/Hälsar Jennyn
Ann-Christin Lindberg zon II
Det låter ju inte så trevligt sad.gif Jag hade tänkt köpa en krukgörare när jag beställer frön till våren - nu får nog mina gamla pottor gå ett varv till, och så ska jag nog skaffa en del odlingsbrätten - de är toppen! rolleyes.gif
Cilla
Jag tyckte jag var smart som använde aluminiumfolie förut, men efter diskussionerna i det förra forumet slutade jag med det.

Jag går allt mer också över till odlingsbrätten. Och att minidrivhusen eller anordningarna jag gör för detta är väl ventilerade. Problemet uppstår när plantorna ska omplanteras, då behövs krukorna iallafall.

En lokal handlare här räddade mig. Jag fick några hundra plastkrukor i storleken 10x10 cm som var uttjänta för hans del. Med silvertejp kommer de hålla i många år.

Tidningspapper använder jag allt mindre, men de är bra att göra små rullar av när man har lite mer plats men inte tillräckligt för en kruka. Passar bäst för frön som startar med kraft och som ska sås ett och ett.

Cilla
Ingrid på Västkusten
Bästa stället är www.OSPAB.com

Östra Sönnarslövs Plantskola. Ring dit och begär hemskickat Herman Meyers katalog. Lindbloms priser är bra men i större kvantiteter så är dessa bättre och Lindbloms köper ju mkt ifrån Öspab :-))

Annars säljer även weibulls i storpack om de är närmare.
Öspab är mkt hjälpsamma och i min erfarenhet mkt bra och tillförlitliga- prata med Jörgen.

Glada hälsningar ifårn Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon