cissi i onsala
Jag har alltid sparat mina frön från pärlhyacinter och strött ut, och med åren har jag märkt att det ökat. Nu läste jag här på forumet att det tar 3-5 år och att löken först måste få näring.

Nu har jag samlat in massor av frön från min spanska klockhyacint(vit) och funderade då på om det hjälper att sätta dem i extra näringsrik jord tex i en speciellt ordning jord del av trädgårdslandet. Någon som vet? och isåfall vilken typ av jord el mull är bäst?

Hälsn cissi i onsala
KURT
Jag vet inget om klockhyacint, det bästa är om vet hur den växter i det vilda. Många lökväxter vill tex ha mycket bra dränering (de växter normalt i bergsområden där det är mycket torrt på sommaren), endel vill ha kalk andra vill ha surt. Läs gärna Hannu Sarenströms (medverkar i Gröna Rum) bok "Vårkänning", han tipsar om olika sätt att föröka vårväxter. Många lökväxter kan man föröka fortare genom att de bildar smålökar som man kan dela av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon