Raija på Närkeslätten z3
13-11-2007, 00:32
Jag skulle vilja investera i en bra bok om Magnolia. Enkel och bra skötselråd behöver jag - likaså tips på vad jag behöver tänka på när jag ska välja lämpliga sorter. Och dessutom gärna en lista över gångbara sorter i Svenskt klimat. Och självklart gärna mycket bilder.
Vilka böcker har ni att tipsa om?
och vilka böcker håller inte måttet?
Ophelia
13-11-2007, 06:57
Kanske den är är något för dig?
Magnolia, John Lennart Söderberg och Ann-Marie Åsheden.
anjachill
13-11-2007, 09:04
Måste instämma! En alldeles underbar bok på 142 sidor. Fina bilder och underrubriken lyder: Välja, köpa och odla i Sverige. Boken fungerar som en handbok om magnoliaodling. 220 kr kostade min.
mvh, Anja
Camilla i Värnamo
15-11-2007, 17:36
Jaaa! Och säg mig vad man kan få tag i den! Lånade den på TA-möte men har sökt överallt på nätet i antikvariat(?) och hittar den inte! Vill så gärna ha den!
Anna NV Uppsala
17-11-2007, 21:51
Varning för den boken! Den är förrädiskt överkomlig att köpa (säg inte att den är slutsåld nu, det vore ju jättetråkigt), men sen när man har en lång önskelista på underbara magnolior som man tror skule ha goda chanser att klara sig, ja då har det blivit en farligt dyr bok!
Eller med andra ord, den är kanonbra!
kompostjord
17-11-2007, 22:00
Kan bara hålla med........
Får hem några trevliga Magnolior i veckan.
Atlas x march til frost e10
Big dude x march til frost e10
RoseMarie x Black tulip e20
Jag har inte plats för dem, men vad gör man, är man entusiast så är man.
En riktigt brutal vinter lämnar kanske några nya luckor i samlingarna.
Camilla i Värnamo
18-11-2007, 16:08
Vill bara tala om att jag hittade boken hos Bokfloran för 300 kr, nu är jag glad har letat i ett år.
Raija på Närkeslätten z3
30-11-2007, 21:59
Tackar för hjälpen - noterat och klart - den boken är nu med på min önskelista till tomten - gälller bara att hålla sig snäll :-)
Lotta i Gbg
30-11-2007, 22:10
Är man lite mer intresserad av släktet Magnolia så rekommenderar jag Dorothy J. Gallaway's "Magnolias" en bok jag haft mycket stor glädje av.
Anders Roslagen
30-11-2007, 23:57
Alltså, om man har ett vindpinat torrt ställe med kalkgrus så slipper man väl att falla i magnoliaträsket också? Men egentligen skulle jag ju vilja...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.