*Ulrica*
13-11-2007, 09:55
Sitter och planerar med min perennbok i högsta hugg. Har nu ringat in ett antal släkten som jag vill så. Undrar om det är några av dessa som är svåra att dra upp för en nybörjare. Jag vet att vissa behöver kyla etc. men är det några som tex. tar otroligt lång tid för att gro (jag har dåligt tålamod) eller är svåra på annat sätt?
Min lista på intressanta släkten:
Agastache - anisisopar
Aquilegia – aklejor
Artemisia - malörter
Astrantia - stjärnflockor
Campanula – blåklockor
Geranium - nävor
Hosta - funkior
Hyssopus – isopar
Malva – malvor
Mentha – myntor
Monarda – temyntor
Nepeta - nepetor
Origanum – kungsmyntor
Phlox – floxar
Primula – vivor
Salvia – salvior
Scabiosa – väddar
Vinca - vintergrönor
Sen har jag några arter som jag skulle vilja så också, samma fråga gäller för dem:
Lamium maculatum - Rosenplister
Lathyrus latifolius – Rosenvial
Physostegia virginiana – Drakmynta
Tanacetum coccineum – Rosenkrage
Veronicastrum – Kransveronika
Hoppas någon kan komma med en hint ifall det är något av ovanstående jag borde vänta med i några år....
Eva 33c
13-11-2007, 10:05
Jag tror inte du kommer att ha något större problem med någon av dessa. Jag har inte sått Vinca, Lamium, phlox eller Veronicastrum, så de vet jag inget om.
Astrantian kan ibland ta väldig tid på sig, i värsta fall två vintrar. När man väl fått en planta i sin trädgår brukar den dock självså sig.
kerstin z5-6
13-11-2007, 10:09
Phlox – floxar ,vinca
Kan ibland vara knepiga, astrantia -de bör sås färska och kylas 6 gärna fler v -så o ställ ut -
De andra är inga knepigheter med utom att Hosta tar tid från barn till vuxen -men de gror snabbt
*Ulrica*
13-11-2007, 10:20
Tack, så snälla ni är!
Vinca misstänkte jag nästan.
Men floxarna, det är mest kuddflox - Phlox douglasii och mossflox - Phlox subulata jag tänker på.... är de svåra alltså?
Astrantian... suck... det som är min favorit. Hade velat ha ett stjärnflockehav någonstans på tomten...
kerstin z5-6
13-11-2007, 10:23
De phloxen är lättare -det är stora höstphlox som varit envisa här
En vincaplanta blir 1 kvadratmeter inom kort och är urlätt att sticklingsföröka
Känner du nån i närheten med astrantia -be att få färska frö -de gror mkt lättare
Eller köp planta och låt den så sig själv ute
*Ulrica*
13-11-2007, 10:26
Jo, jag köpte några astrantia på perennrean som jag hoppas ska ta sig och mamma har så då får jag ta frö från dem nästa höst då...
Bra tips om vincan. Kommer behöva otroliga mängder marktäckare här så småningom....
kerstin z5-6
13-11-2007, 16:23
Vinca är nog ok ...men de bästa marktäckare" jag har dvs om man vill att de ska förhindra att det växer upp så mycket ogräs -ska vara 15 cm höga minst -så de skuggar marken ..
tex Geranium de låga sorterna
*Ulrica*
13-11-2007, 17:33
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 16:23)

om man vill att de ska förhindra att det växer upp så mycket ogräs -ska vara 15 cm höga minst -så de skuggar marken .. tex Geranium de låga sorterna
Ja, det verkar ju logiskt! Men det är ett problem för framtiden än så länge!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.