|
Jag undrar om ni har något speciellt på julbordet, som kanske inte är direkt/vanligt att man har  Själv har jag nog bara "vanlig" julmat som köttbullar, skinka och lax mm. Skulle vara kul att höra om någon har något udda
Hej, vi har ibland Ceviche (kall marinerad torsk) och ibland morotslåda till skinkan. Ceviche äts mycket runtom i sydamerika och morotslåda är en typisk finsk tradition.
//Mollis
LindaLunda
13-11-2007, 10:56
Äggost! Bohuslänsk delikatess... mums... Linda
CITAT (Mollis @ 13-11-2007, 10:37)  Hej, vi har ibland Ceviche (kall marinerad torsk) och ibland morotslåda till skinkan. Ceviche äts mycket runtom i sydamerika och morotslåda är en typisk finsk tradition.
//Mollis Låter spännande, hur gör du den marinerade torsken?
Det är mycket gott med Ceviche och passar på alla bufféer, jag lägger in receptet på receptavdelningen.
Mvh Mollis
Upptäckte att jag stavat fel, det stavas "Cevice"....
Mollis
Färsk hyvlad rödkål försiktigt gnuggad i havssalt med fetaost, rosmarin och olja  . Färsk bladspenat med grovrivna rödbetor, smulad chèvre, grovhackade valnötter och vinägerdressing.
Kålrotslåda och leverlåda...är måsten för mig på julbordet...jag firar med min svärföräldrar och de är svenskar...de är väldigt förtjusta i kålrotslådan...både kålrotslådan och leverlådan är finska julrätter...annars är det det 'vanliga' som gäller...
Monica i Nässjö
13-11-2007, 16:10
Nu ska vi se. Absolut måste på mitt julbord, förutom allt det vanliga då, är köttpaté, grönsakspaté, ansjovistårta, savoykålsknyten och paradissallad. Sedan vill jag gärna prova något nytt varje år och gärna då vegetariskt.
aanderss
13-11-2007, 16:38
brunkål är ett måste men även blodkorv är gott på julbordet
Snöflinga
13-11-2007, 16:43
Bruna bönor, fast det är kanske inte så ovanligt  Kokar, kryddar och lyxar till dem med en rejäl smörklick och grädde ... När jag var barn hade vi alltid ett pyntat grishuvud på bordet  kanske inte så vanligt nu ?
Nej numer kommer ju grishuvet i två delar när man beställer en gris...
Inga från Närke
13-11-2007, 21:12
Gristunga och grishjärta + morotslåda och leverlåda tillhör mitt julbord.
Fårbog brukar vi ha på julbordet numera eftersom min bror föder upp får, jag lägger den i saltlake några dygn sen i låg ungstemp länge.
Piccante
13-11-2007, 22:45
CITAT (Snöflinga @ 13-11-2007, 16:43)  Bruna bönor, fast det är kanske inte så ovanligt  Kokar, kryddar och lyxar till dem med en rejäl smörklick och grädde ... När jag var barn hade vi alltid ett pyntat grishuvud på bordet  kanske inte så vanligt nu ? Bruna bönor är tradition. Fast det känns lite fel till julmaten kanske... Äter aldrig skinka och bruna bönor annars.
Trädet (ZonV)
13-11-2007, 23:02
sikrom och/eller löjrom
Apelsinsago har vi alltid till fikat efter julbordet. Den består av 8dl vatten + 1dl sagogryn + 2.5dl socker och så banan, apelsin o äpple i bitar. Lite vispad grädde till. MMmmmmm!
moriana
13-11-2007, 23:35
Något vi alltid brukar ha på bordet är älgrulle, tungvurst och grisfotsaladåb hoppsan höll på att glömma saffranskakan.
Eva i Höga
14-11-2007, 09:32
Vi har alltid Bohuslänsk äggost på julbordet (även om det inte är så ovanligt just här). Det är en delikatess som vi inte vill vara utan liksom julskinkan.
Felicia
14-11-2007, 11:20
Gravad röding eller öring, rökt älg-kött eller tjäder och mesefil (nån blandning av mesost och grädde/gräddfil som mamma brukar fixa). Grisfötter brukar min sambo koka och lägga in i saltlag men det är bara han och mamma som äter det (med stor förtjusning), jag vägrar att ens prova Kålrotslåda brukar jag ofta göra också och i år ska jag göra pepparkaks-cheesecake till efterrätt om man nu orkar så långt..
Oj så kul att läsa alla era "udda" saker som ni har på julbordet, har fått endel tips som jag nog ska ta efter
Hannele
14-11-2007, 19:22
CITAT (LindaLunda @ 13-11-2007, 10:56)  Äggost! Bohuslänsk delikatess... mums... Linda Ja, mums, det finns ju fin färdig äggost i affären nu. Björnbärssylt är traditionellt, men inte dumt med hjortronsylt heller. [attachment=9546:105aggOstar.JPG]
Aqvakul
14-11-2007, 19:36
Lite rabarberkräm som avslutning är alltid uppfriskande.
AnnammA
14-11-2007, 22:32
...alltså, vi har plockat bort en del från julbordet, istället... Och i år önskar barnen kalkon på julafton, med goda exotiska frukter, fräscha grönsaker lite god ost. Julgröt brukar vi ha till frukost, som blir ris á la Malta av resterna. Ev kan det tänkas bli lite köttbullar, prinskorv, lax, inlagd sill och ngt annat plock på annandagen... Julskinka har vi tröttnat på... Tänka sig...(Förra året gjorde jag något vilt att karva på...)
Men hjälp! Tröttna på skinka!?! Jag kokar en ett par dar före jul, samma dag trampar jag ner nästa i saltlaken så jag får koka en i mellandagarna åxå. Vi lever på skinka under julen, på "släppträskbröd" (fast det finns ju inte överallt i sverige) med äppelmos. Mums!
Dito Verde
14-11-2007, 22:49
CITAT (Tosan @ 14-11-2007, 22:36)  "släppträskbröd"
CITAT (Dito Verde @ 14-11-2007, 22:49)  Det är ett lite tjockare hårt tunnbröd, som helst ska förvaras i frysen så det är segt. Bakas i släppträsk och säljs bara härikring, tyvärr.
Dito Verde
14-11-2007, 22:59
Intressant. Nu börjar jag genast undra hur vanligt hårt tunnbröd blir om man fryser det....
Jag skulle tro att det inte blir nån större skillnad. Kanske om du slänger det i frysen så fort det kommit ur ugnen, men vanligt tunnbröd är ju så tunt att det hårdnar mycket fortare. Det här är inte riktigt hårt från början lixom, och ungefär 3-5 ggr så tjockt...
Jag har självklart de finska lådorna kålrot, lever och morot. Sen brukar det bli karelsk gryta om min släkt firar jul med mig. Pappa har sin speciella sillsallad som inte är som den vanliga, har inget recept. Så har jag alltid goda ostar till pepparkakorna och vindruvorna, men det kanske inte är så ovanligt?
Margith
15-11-2007, 16:08
Vad som anses annorlunda/speciellt är ju lite svårt att veta. Men jag vill ha Solöga och ägghalvor med löjrom på. Får jag inte Apotekets senap, hemgjort äppelmos och katrinplommon som kokats med några nejlikor, då kan jag avstå från julskinkan. Min mormor och morfar gjorde alltid grisfötter till jul, oj vad jag saknar det Visst, jag kan göra dem själv, men det känns som lite för mycket arbete för nåt som bara jag kommer att äta.
Snigelhatare
15-11-2007, 16:17
Sill! Sill på längden och tvären. Inlagd sill, löksill, currysill, vitlökssill, nubbesill och senapssill finns alltid med. Ibland testar jag någon annan sort också ex tomatsill, chilisill, citronsill, dillsill och kryddsill och sill med alla möjliga olika smaksättningar. Älskar sill. Struntar i skinka och köttbullar och prinskorv och allt det andra. Äter nästan bara sill på julhelgen. Tyvärr kan kroppen svullna och man kan känna sig lite läskig antagligen för att det blir för mycket salt. Men då äter jag också sill till frukost, lunch och middag. Och kanske sticker mellan med en sillmacka också. Antagligen så är det efter jul som man skulle passa på och göra ett IQtest.
titti49zon6
15-11-2007, 16:18
Kalixlöjrom på kavring med lite rödlök i  ett måste om man bor i Kalix
Aqvakul
15-11-2007, 18:21
På vårt julbord serveras alltid lammstek. Det verkar ju mer påsklikt. Upprinnelsen var att något barn absolut inte åt skinka. Lammsteken har nu blivit en favorit och kan absolut inte avvaras.
netaave
15-11-2007, 18:25
Färsk ananas till skinkan. Fetaost, kalamataoliver, soltorkade tomater. En speciell laxröra barnen fått göra i skolköket. Kräftstjärtar m romsås "Mormorsefterätt" = konserverade persikor och ananas (det som inte gick åt till skinkan), blandat med frysta jordgubbar, hallon, blåbär o björnbär. Äts med glass.
Aqvakul
15-11-2007, 18:26
Tänk er ett julbord med allt detta. Det skulle bli stort!!
Ingen jul utan dopp i grytan. Vi doppar hela skivor vörtbröd, på med en skinkskiva och äppelmos blandat med senap. Mums.
Peter
HannaLisa
15-11-2007, 19:22
laxpaté med romsås, eller en rökt griskulting med kristyr på
Aqvakul
15-11-2007, 19:31
CITAT (HannaLisa @ 15-11-2007, 19:22)  laxpaté med romsås, eller en rökt griskulting med kristyr på Är inte säker på att griskultingen uppskattas av alla.
HannaLisa
15-11-2007, 19:34
CITAT (aq42 @ 15-11-2007, 19:31)  Är inte säker på att griskultingen uppskattas av alla. nej jag vet men det fins ju många som har det.... (själv skulle jag aldrig vilja ha det!)
CITAT (E-a @ 15-11-2007, 19:17)  Ingen jul utan dopp i grytan. Vi doppar hela skivor vörtbröd, på med en skinkskiva och äppelmos blandat med senap. Mums.
Peter Det äter vi till jullunch, men inte med vörtbröd  utan vi använder tunnbröd. Med fördel det tunnbröd jag nämnde ovan, sk "släppträskbröd" (vilket påminner mig, det börjar va dags att hamstra)
Min man är norrbottning och när vi träffades införde han lite av sina traditionella rätter också. Som tur var så föll dem även mej i smaken så nu vill jag absolut inte vara utan hans sillsallad som består av sill, lök kryddpeppar och potatis. Inga rödbetor eller annat jox och den är smaskens! Sedan brukar svärmor förse oss med tunnbröd. Och det allra viktigaste! Julkusarna (anisbröd) till kaffet! Förmodligen inget konstigt alls för er som kommer norrifrån men här nere är det en och annan som höjer lite på ögonbrynet, helst åt den "bleka" sillsalladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|