Pepsi
Hej,
Vi planerar att dränera om grunden på vårt 20-talshus. Eftersom vi har en trädgård med en hel del gamla växter har vi tänkt försöka bibehålla och bevara en del av växterna som finns runt huset. Bl.a. har vi två gamla rosenbuskar och en hägg som vore önskvärt att behålla.

Dräneringsarbetet och uppgrävning av alla rabatter kring huset kommer att ske i höst.

Är det någon som har erfarenhet av när det är mest lämpligt att klippa ner och flytta större växter typ rosor?? Ska vi göra det redan i sommar eller är det bäst att vänta till det är dags med arbetet i höst?

Vår tanke var att tillfälligt plantera växterna i en annan del av trädgården under tiden grävarbetet pågår. Finns det något annat sätt att bevara växterna under mellantiden?

Tacksam för alla tips!
Ann-Marie på Dal
Med tanke på hur torrt det är nu tror jag att det är bättre att du väntar till i höst.
Rosorna skall du ju inte klippa i nu utan rotslå dem på ett ställe där de kan stå i fred under den tid ombyggnationen tar. Kom ihåg att vattna ordentligt då en del av rötetrna säkert tar skada i flytten och de blir mer känsliga för torka. Även om det regnar är det viktigt med vattningen.

Hur det är att flytta en hägg har jag ingen refarenhet av men en vän till mej flyttade en stor fläder för ett par år sedan och fick lämna en hel del rötter kvar, den överlevde men behövde en del klippning av skadade grenar året efter flytten. Den tog sig dock bra sedan.

Annat sätt än det du föreslår, att tillfälligt plantera på annan plats, har jag svårt att se.

Du får vara beredd på att det kan gå åt skogen ochså men vad vore en trädgård utan risker smile.gif Lycka till med grävningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon