Full version: Tips på krukväxter?
Älvadis
Hejsan! Jag bor väldigt litet och har tyvärr inte tillgång till en egen trädgård. Däremot har jag många, stora, ljusa fönster och skulle gärna vilja ha något trevligt i dem (gärna som ger bär eller frukter), men som inte blir för stort. Är det någon som har ett förslag? Tack på förhand. smile.gif
MariaS
Calamondin (Miniapelsin) gillar ljust i ett söderfönster. Går att göra marmelad på frukten.
Sofiia
bor själv i en liten etta och då är ju fönster antalet/platserna lite begränsat. Men det har mest blivit orkidéer för min del, dom är ju så fina då dom blommar smile.gif och tacksamma trots att man glömmer bort dem ibland (vilket jag tenderar att göra blush.gif ). Till våren brukar det även planteras basilika och sådant. Jag vill åtminstone inte slösa mina enda fönster på gröna växter som bara är gröna... smile.gif
och örter och kryddväxter är alltid trevligt i matlagningen smile.gif
Älvadis
Miniapelsiner? Det lät intressant? Hur hög blir den?

Orkideer låter faktiskt rätt trevligt... Vilken sort är bäst om man inte har så mycket plats?

Tack för alla svar! thanks.gif
MariaS
CITAT (Älvadis @ 23-11-2007, 11:20) *
Miniapelsiner? Det lät intressant? Hur hög blir den?

Orkideer låter faktiskt rätt trevligt... Vilken sort är bäst om man inte har så mycket plats?

Tack för alla svar! thanks.gif

Vet faktiskt inte hur hög en Calamondin kan bli. De växer relativt långsamt i alla fall och jag har nog inte sett någon större än femtio cm hög.

Vill man prova okidee, kan jag rekomendera Phlaneopsis (brudorkidee) som är en lättskött orkidee för nybörjare. När man lyckas med den, skaffar man sig snart fler sorter. Ingen orkidee tar speciellt mycke utrymme. Krukorna brukar vara på 7 - 10cm i diameter och mer ska de inte behöva.
AntoonW
Calamondin köpte jag härom veckan på ca 150 cm höjd och har sett dem i växthus på över 2 meter...
Älvadis
Ojdå... Då borde man kanske satsa på en annan växt...
ängsvädd
Hur är det med Opuntiakaktusar som ger kaktusfikon? Jag har torkat fröer från kaktusfikon jag köpt i mataffären. Ska så dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon