Full version: Palsternacka
Boxer
Förra året fick jag inte upp alla palsternackor ur jorden, så i våras växte de och blev jättestora (ovanför jord)
Jag sparade för att ta egna frön för skoj skull.

Är det någon annan som har provat egna frön? Var det hög grobarhet?
KURT
De har tydligen inte så lång hållbarhet, så man bör inte spara dem mer än ett år. Annars borde det nog fungera, jag tror inte att det är vanligt med F1-hybrider där. Den är korspollinerande, så om man har en annan sort nära (100m-200m), så kan det bli korspollinering.

http://www.odla.nu/metoder/frood.shtml
Boxer
Tack för svar!

Att de ska vara färska kan jag skriva under på. Jag har provat och skillnaden är som dag och natt. Jag är en galen frösamlare av annueller, perenner, buskar och träd men grönsaker har jag inte provat. (förutom sandsenap)

Det ska bli väldigt kul att så "helt egna" palsternackor smile.gif
Anna!
Hur lyckas man ta fröerna? jag försökte förra hösten, men fröerna hade liksom spruckit upp på plantan och bara skalet satt kvar. Ska man ta dem innan de blivit bruna eller hur gör man?
Åsa, mälardalen zon 2
Angående grobarheten så brukar det bero på hur sommaren har varit, en varm och solig sommar är ofta fröerna mer fullmatade och gror bättre än frön som utvecklats under en kall och regnig sommar.
Boxer
CITAT (Anna! @ 15-11-2007, 17:00) *
Hur lyckas man ta fröerna? jag försökte förra hösten, men fröerna hade liksom spruckit upp på plantan och bara skalet satt kvar. Ska man ta dem innan de blivit bruna eller hur gör man?

Jag tog dom när de blivit bruna och lätt ramlade av

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-11-2007, 11:27) *
Angående grobarheten så brukar det bero på hur sommaren har varit, en varm och solig sommar är ofta fröerna mer fullmatade och gror bättre än frön som utvecklats under en kall och regnig sommar.

Tack för svaret - det tänkte jag inte alls på...
g.gif Måste nog försöka ändå eftersom jag av den envetna och nyfikna typen. wink.gif
Anna!
CITAT
Jag tog dom när de blivit bruna och lätt ramlade av

Hm... mina hade nog redan ramlat av skulle jag tro...
buffy
Jag har odlat palsternacka från egna frön, det gick lika bra som med "köpefrön". Jag sådde i vanlig tid på våren och använde frön från säsongen innan, även köpepalsternacksfrön har kort grobarhet. Palsternacka är en av de få köksväxter som inte angrips av mördarsniglar, de rör varken grodd, blast eller rot. Jag sådde köpefrön i våras när jag läste att det skulle bli ett "mördarsnigelår", vilket det ju verkligen blev. Men trots invasionen av dessa vidriga matmonster, klarade sig palsternackorna helt oskadda =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon