|
noranettan
13-11-2007, 11:48
Hos mig är de allra sämsta (trots Binab) Morden Centennial, Cristata, Nevada och Gilda. De är oftast helnakna redan i mitten av juli. Eftersom jag visar rosor då så har jag lyckats kamoflera alla utom Cristata. Den har dessutom smittat Hippolyte som sitter bredvid, så den har jag klippt jäms med anklarna på sensommaren i år. Huva, för svartfläck. Däremot är blommorna alltid fina på de här.
krellus
13-11-2007, 12:50
För oss är Fresian en katastrof. Fin på våren men blir snart "kal"...
Christina i Taxinge~
13-11-2007, 12:53
- 'Nevada' - ett sånt sorgebarn med sin svartfläck! Men blommar fint och remonterar bra. Nerklippt helt i år! - 'Major' - vojne, vojne! Sämre kan det nästan inte bli vad gäller svartfläck! Och inte växer han heller.... - 'Elle' - Faktiskt sämre än Major! Grävde upp den förrförra hösten, men det var ett tungt beslut....Den blommade alltid med massor av gladfärgade blommor! - Perfume de l´Haÿ - rosrost, svartfläck, allt elände! Detta är mina värstingar! Andra rosor kan få sfs också vissa år, men ovanstående får ALLTID sfs!
Och frågan är ju också varför en del trädgårdar får svartfläck på rosor som andra tycker är friska, jag har inga problem med Nevada, Marguerite Hilling eller Louise Odier. Kanadarosorna har jag heller inga större problem med men Morden Centennial kan få svartfläck men den är ändå en älsklingsros för så många andra bra egenskaper, så den har jag nog 10 ex av. I sommar hade jag en ny ros Rose de Meaux och Empress Joséphine som tappade en massa blad för svartfläck i augusti, hoppas det var något tillfälligt just i sommar, för visst kan det vara olika år från år också. Lite blåsiga lägen som torkar upp kan också hjälpa ( jag har många blåsiga lägen här ) har flyttat Rödhätte till ett blåsigare läge men vet inte om det hjälpte så mycket på den ? Här på Odla skrev Åsa att svartfläck på rosor inte kan spridas till klematisen intill, alltid en tröst.
noranettan
13-11-2007, 12:58
Hur kunde jag glömma Major!? Den är ett elände håller jag med om Christina.
Ewa smålänska höglandet
13-11-2007, 13:22
noranettan
13-11-2007, 13:26
Jag döööööööör av avundsjuka! Vilken Nevada! I klass med den Nevad jag såg första gången vid Järnaseminariet. WOW! Hur behandlar ni (Ewa+Kajsa) era Nevador? Specialtrix?
Himmel Ewa, den är fantastisk, så underbar, min har en bit kvar där.  Marguerite Hilling, systerros till Nevada också frisk. Planterad i min kallaste rabatt, här blåser nordan in, vi har stora fält runt villa området. Här dog 20 st Peace och Queen Elizabeth på några år, mitt första misslyckade rosprojekt. Så jag tror att det kan vara blåsten som gör att rosorna är friska, även min Nevada och många Kanadarosor är planterade här på framsidan. Jag gödslar en ggn på våren med kogödsel på påse och så får dom bananskal ibland, det är allt, har sandig jord. Vattnar ofta, slangarna ligger alltid ute, vi har alltid torrt även denna sommar.  Louise Odier däremot står mot en varm södervägg, men har tomaterna intill så den får en massa matkompost som jag gräver ner varje vår, på sommaren blir det banan/ägg skal och mycket vatten. Men en frisk och härlig ros är det.
kerstin z5-6
13-11-2007, 16:05
Svartfläck ? vad är det Jo lite sånt har faktiskt den krukodlade austin A shopshire lad .. uterosorna -nää ...
Det är inte mer än rätt att ni ska ha fördelar i Norrland, när ni nu har så kallt och många rosor som ni får avstå ifrån, men visst är vi avundsjuka på er.
Monica i Nässjö
13-11-2007, 16:23
Den enda ros hos mig som blir sjuk är Alba maxima, både sfs och massor med rosrost, men ingen av mina andra. Fast nu har jag förstås bara 21 sorter än så länge. Och Ewa, vilken underbar Nevada! En sådan måste jag skaffa för den trivs uppenbarligen i Småland
Christina i Taxinge~
13-11-2007, 18:30
Åååå, vilken Nevada, Ewa!!!!!!!!!!!!!!!!! Så ska de se ut! Och vilken rolig felskrivning(?) du bjöd på - svartfläsk! Det ska jag säga till mina rosor nästa säsong - sköt er nu annars får ni svartfläsk!
Helenavborg
13-11-2007, 19:09
Jag minns allt din Nevada, Ewa. Du visade den ju på AoT-forumet. Helt fantastisk! Sådan var min Nevada i Finland - nästan lika stor och aldrig några sjuka blad. För flera år sedan planterade jag därför en Nevada på ett öppet och blåsigt ställe och såg framför mig hur stor och fin den skulle bli. Så jag bedrog mig! Max. 3-4 skott på 1 m drygt har den producerat. När den blommar om i augusti är grenarna helt kala. Vad gör att din och Kajsas plantor klarar sig så bra?Det skulle jag bra gärna vilja veta.
Här är det Louise Odier som har den värsta svartfläck,flyttade en planta till en annan palts förra hösten men där vill hon tydligen inte va,hon var klen och tånig,hon blev överskuggat först av Allium och sedan röd och gulbladig smällspirea,jag trodde hon skulle passa så bra ihop med de mörka bladen.Jag får vänta hur hon växer till våren.den större plantan blommar bra men fick svartfläck senare på sommaren. en del av mina namnlösa får rost men inte alla.I år hade några rosor mjöldagg för första gången,tror det var Adele Prevost. Alla fick hästgödsel och en massa kompost på våren och senare lite benmjöl.Bananskal fick de med men jag äter inte så många bananer och ännu mindre ägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|