Ann-Sofi i Uppsala
Har börjat drömma klätterrosor i milda färgskalor - vitt, blekrosa, honungsgula och i alla skiftningar däremellan. Kanske kombinerat med klematis. New Dawn har jag hört är långsam i starten, men den vill jag nog ha. Jag bor i zon 4 (gränsen till 3), och skulle vara väldigt tacksam för tips om era personliga favoriter som är härdiga där. Eftersom jag är novis är det nog bra om den är sjukdomsresistent och tål lite halvklantig skötsel. Är den dessutom långblommande är det en fördel, liksom om den inte hör till de allra taggigaste värstingarna!

/ Ann-Sofi
spotty
Polstjärnan är en personlig favorit. Den blommar bara en gång varje sommar med vita blommor och är en av de härdigaste rosorna.

Flammentanz, röd, har gott rykte och växer i var och varannan trädgård.

Själv kommer jag att testa "rosa helene hybrida", en gul kraftigväxande klätterros som kan klättra i träd.

Rångedala utanför Borås har en bra katalog med olika trädgårdsväxter, däribland, rosor http://www.rangedala-plantskola.se.. Länken finns under gardencenter på odla nu:s förstasida. Bra nybörjarläsning. www.cedergrens.com , Cedergren i Råås katalog är en klassiker sedan många är tillbaka, mycket stort sortiment av bl a rosor. Kolla gärna efter länkar på odla nus förstasida, det finns fler plantskolor som har kataloger.
Kajsa
Dessa två har jag" Nevada" vita 8-12 cm stora enkla blommor, kom 1927
blommar mycket en gång och kommer senare med en svagare
blomning. Har rödbruna grenar. Zon 6 - ca 3m. Anspråkslös.
Den andra Rosa pimpinellifolia "Aicha" kom 1966
stora gula enkla blommor, stark doft! Blir 2,5 - 3 m.
Även den blommar om, men svagare. zon 6
Har satt en clematis "Södertälje" purpurrosa ihop med Aicha.
Här har du två robusta rosor.
Gå in på www.floralinnea.com
där hittar du dessa på bild och massor av andra rosor.
kerstin z5-6
John Cabot, canadensare -ingen täckning behövs -remonterar hela sommaren rosa, Leverkusen Gul , bägge finns i mitt rosalbum,Etude rosaröd ,Poppius , mme Legras de St Germain -albaros -vit
testar :Long John silver -vit
Övriga tidigare nämnda är fina de med -fast polstjärnan tycker jag har för kort blommningstid i förhållande till sin taggighet o storlek så den har åkt ut smile.gif
Ann-Sofi i Uppsala
Tack för alla bra tips - jag har lagt dem till min funderarelista! smile.gif

/ Ann-Sofi
Mi70
Förresten, New Dawn, tycker inte den växer långsamt! Jag köpte min new dawn förra året, och iår har den vuxit massor, den är nu över metern hög växande med lite hjälp på en spaljé. Mitt i blomningen satte den igång och skjuta enormt långa skott rakt uppåt. Jag tycker den är fin och som sagt, snabbväxande!
Ann-Sofi i Uppsala
CITAT (Mi70 @ 30-07-2003, 18:22)
Förresten, New Dawn, tycker inte den växer långsamt! Jag köpte min new dawn förra året, och iår har den vuxit massor, den är nu över metern hög växande med lite hjälp på en spaljé. Mitt i blomningen satte den igång och skjuta enormt långa skott rakt uppåt. Jag tycker den är fin och som sagt, snabbväxande!

Men vad bra, då ska jag definitivt ha den! Den är så vacker, tycker jag, men hade läst på ett par ställen att den hade ett rykte om sig att vara långsam i starten. Bra att höra att det nödvändigtvis inte behöver vara så. Tack för tipset!
AnnaVattenkanna
biggrin.gif
Lite skryt från en rosenfreak i zon 1: Vi har en New Dawn på stam, friväxande(dvs övervintrar ute) i trädgården...
Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon