*Ulrica*
13-11-2007, 12:39
Lite dyrare ja... men om det fungerar så kanske det är värt det, iaf. för en nybörjare?
Någon som har erfarenheter?
Här kan du läsa mer om du ej vet vad det är:
"This GOLD NUGGET SEED® assortment no longer needs a period of low temperature to break dormancy. Depending on the variety, the seeds will germinate evenly and promptly 10 to 28 days after sowing; untreated seed would need two to six months. The advantage is obvious - a shorter and more controlled growing period with more productive results! Thanks to extensive research we have been able to significantly expand the range of JELITTO GOLD NUGGET SEED® to approx. 290 species and varieties. JELITTO GOLD NUGGET SEED® is distinctively marked with 2% golden coloured seeds and identified by G as the second letter in the item number. JELITTO GOLD NUGGET SEED® is also particularly suitable for sowing direct into cells so that subsequent pricking-out can be dispensed with. They require only about half the amount of seed that would be required with untreated seed. "
kerstin z5-6
13-11-2007, 16:18
Jadå .. testat lite oika sorter -de är för kylda, alltså inte snuviga ,utan du slipper kyla dem först..
, antagligen Ga 3 behandlade -Ga 3 köper jag via Gardnens north och behandlar ev tjurfrö med själv numer
För jelittos är som sagt ganska dyra -och ingen riktig garanti för grodd med golden frö är det heller
ewa zon 3
13-11-2007, 16:53
Har också provat några olika. Allt grodde snällt
/Ewa
Jan Lindgren
13-11-2007, 17:17
Hej!
Har provat många. De flesta gror betydligt bättre än obehandlade frön.
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
13-11-2007, 17:36
Jag ska kolla vilka av de jag ska beställa som går att få i Golden och sen ska jag fråga er här om ni tror att det lönar sig för just den sorten... då får jag ett klokt och bra svar...
*Ulrica*
13-11-2007, 20:15
Tja nu vart det beställt...
Dessa tog jag som "Golden":
Linaria purpurea
Malva alcea
Malva mochata
Malva sylvestris
Primula japonica
Hoppas ni säger att det var bra val nu....
kerstin z5-6
15-11-2007, 12:03
Själv har jag inte sått så mycket perenna Malvasorter,eftersom de jag har självsår sig så infernaliskt -Tror inte det brukar vara annat problem med dem -än att färska frön gror bäst ?
De brukar tydligen gro bra efter en vanlig kylperiod -och vissar gror i rumstemp tex Myskmalva
Primula japonica är en av de få vivor som behöver en kylperiod för att gro -ljusgroende täck inte fröna
*Ulrica*
15-11-2007, 18:04
Jan Lindgren
15-11-2007, 19:28
Hej!
Vitsen med Gold Nugget är att de inte behöver någon kylperiod.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
15-11-2007, 20:56
Javisst .. det vet vi ..men just malvor gror ju utmärkt- nästan de flesta utan -och med kyla 5 veckor ute gror de som ogräs
Jag skulle lägga (dyrare)pengar på preparerade frö på sorter som verkligen är svårgrodda- med eller utan kylbehandling -som tex (Cimicifuga ) Actaea racemosa , många gentiana mfl -men det är jag det ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.