|
Hjälp! Min paraplyaralia (som dessutom haft lite lössproblem förut, men det verkar ha ordnat sig) tappar en massa blad. Bladen blir bruna, fläckiga och torra. Dessutom tappar den ganska många gröna blad som ser rätt friska ut dessutom. De bruna bladen ser ut så här: [attachment=9489:P1040170.JPG]
När jag kikade lite närmre på plantan nyss så såg jag att en av de fyra ihopvirade stammarna är mörkare i toppen än de andra och de grenar som går ut från den är mörka och mjuka. Hela plantan verkar ha avstannat helt för över en månad sen och växer inte alls (förut fick det jättemånga blad hela tiden). Att den inte växer kan väl kanske bero på att det är mörkare ute nu, men resten? Kan den stå för kallt, dragit, torrt mm? Eller kan det vara någon sjukdom så jag borde plantera om den? Vad tror ni?
Har tyvärr inget svar till dig...men jag tycker det ser ut som att den har råkat ut för nån slags ohyra...och det låter ju som det på din beskrivning också...jag hoppas att du får ett bra svar från någon som kan...
*Ulrica*
13-11-2007, 17:30
Jag hade en paraplyaralia för en del år sedan. Den blev sådär varje vinter. Tappade en massa blad och hängde trots att jag provade lite olika saker. Sen på våren så växte den så det knakade igen och vart jättefin!
Ok, vad som oroar mig mest är nog att den stammen som tappar mest blad är alldeles brun och mjuk i toppen. Funderar på att plantera om den så jag kan kolla hur rötterna mår, men vet inte om den kommer klara det...
CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 17:30)  Jag hade en paraplyaralia för en del år sedan. Den blev sådär varje vinter. Tappade en massa blad och hängde trots att jag provade lite olika saker. Sen på våren så växte den så det knakade igen och vart jättefin! Lustigt...min har aldrig tappat sina blad till vintern...  ...konstigt... Tillis...får du inget svar så prova att plantera om den...kolla hur rötterna mår...vattna inte för mycket...den kanske har fått för mycket vatten...min aralia står i norrfönster och får en liten skvätt vatten var fjärde dag ungefär...jag vet inte hur den ska skötas men för mig funkar detta bra...till sommaren så får den mer vatten och då får den även näring...blir flyttad till ett söder fönster (men det först när alla blommorna som står i söderfönstret fått komma ut till sommaren...först då får den plats...  )... ...jag skulle iaf prova att plantera om den om inte någon annan ger nått annat råd...du har ju inget att förlora eftersom det verkar som att den håller på att dö för dig nu iaf... ...är det någon annan som har en annan åsikt?...
Jag håller med dig Floppy, sköter min på exakt samma sätt, förutom det att jag inte flyttar den. Den står i norrfönster året om och får vatten varje dag på sommaren, och mycket sparsamt nu på vintern, typ var 4e dag. Har inte tappat ett blad och växte mer än dubbelt sin storlek på bara en sommar!
*Ulrica*
14-11-2007, 09:27
När jag tänker efter tror jag att jag i slutet ställde min i ett söderrum (lite svalare desssutom) på vintern och vattnade otroligt sparsamt och att den då klarade vintern bättre.
Alexander-VG-zon3
14-11-2007, 09:54
CITAT (Tillis @ 13-11-2007, 15:15)  Hjälp! Min paraplyaralia (som dessutom haft lite lössproblem förut, men det verkar ha ordnat sig) tappar en massa blad. Bladen blir bruna, fläckiga och torra. Dessutom tappar den ganska många gröna blad som ser rätt friska ut dessutom. De bruna bladen ser ut så här: [attachment=9489:P1040170.JPG]
När jag kikade lite närmre på plantan nyss så såg jag att en av de fyra ihopvirade stammarna är mörkare i toppen än de andra och de grenar som går ut från den är mörka och mjuka. Hela plantan verkar ha avstannat helt för över en månad sen och växer inte alls (förut fick det jättemånga blad hela tiden). Att den inte växer kan väl kanske bero på att det är mörkare ute nu, men resten? Kan den stå för kallt, dragit, torrt mm? Eller kan det vara någon sjukdom så jag borde plantera om den? Vad tror ni? har du utsatt den för frost ? att den tappar gröna blad är - ev kylskada och för lite ljuse (växer ut nytt till våren) eller för torrt att den blir mjuk och mörkgrön,svart - frost skada och för mycket vatten under kyla , dvs under 0c -5c . och plus ohyra därtill .
nepp, ingen frost här inte. Har stått inne i vardagsrummet, eventuellt fått en del drag, men ingen direkt kyla. Jag ska testa med att plantera om den och se hur rötterna mår. Tack för alla svar!
Hej, jag har exakt samma problem nu.... Min var jättefin för nån månad sen o nu är det bra glest i bladverket....... har tänkt slänga den.... den har inte blivit utsatt för frost o stod i söderfönster innan jag ställde ner den på golvet.... (flyttade iofs för en o en halv månad sen men då var det varmt ute) Det ser ut mer som den drabbats av nån sjukdom.... ser ingen ohyra och vissa av utgreningarna från stammen har mjuknat o blivit bruna... det är inte det att den fått för mycket vatten, snarare tvärtom......
Ser nästan ut som den har nekros=vävnadsdöd......
Mmmm, låter precis som min!
Finns det ingen som har nån idé vad det kan vara? Om det inte är frost....va kan det vara??
Jag planterade om den igår och i o med den behandlingen så tappade den fler..... den tappar även gröna blad....
Tyvärr har jag inga fler ideér...jag hoppas att det finns någon annan som har nått hum om vad det kan bero på...följer tråden med spänning...  Jag kom på en sak...om ni inte får några fler råd här så prova att gå in till en blomster/trädgårds affär och fråga dem...det gjorde jag med en 'palm' som jag hade för många år sedan och jag fick bra hjälp...
Floppy: Okej kanske ska prova med det. Har inte ens tänkt tanken för jag tycker aldrig fackmän kan svara på ens frågor.... När det gäller allt! Men man kan ju chansa
HannaLisa
15-11-2007, 19:19
jag tycker den ser sjuk ut...
Alexander-VG-zon3
15-11-2007, 19:41
CITAT (Tillis @ 14-11-2007, 22:27)  Mmmm, låter precis som min! har du använd bladglans ? en del växter får svarta blad av det
Hej Jag tycker att det är bror på lite ljus och mycket vatten , du kan flytta den till ljusare plats och vattna lite. Lycka till H: Bassam
Det kan kanske vara så att den har fått för mycket vatten för ett tag sedan, det är ju inte alltid man ser verkningarna av det man har gjort förräns det har gått en tid.. Den ser närmare ut som om den är sjuk, tycker jag..Du säger att stammen är mjuk, och det brukar dom ju bli när dom är lite ruttna inuti.Just nu har jag en Dracena som också har fått mjuk stam, speciellt uppåt toppen, och det var så moderplantan dog för ett par år sedan. Grejen är att jag är så gott som helt säker på att jag inte har vattnat den för mycket, snarare tvärt om, precis som ni säger...och det får mig att undra om dom inte kan ha fått nån ohyra eller sjukdom i stammen pga att vi har vattnat i underkant... Hoppas något vet hur man löser det, för jag vill heller inte mista min
Tack för alla svar! Jag kan eventuellt ha övervattnat min lite, och vad gäller mer ljus är problemet att min paraplyaralia är för stor för att ställas upp i fönstret. Men den står på golvet någon meter från balkongdörren. Jag skulle förstås kunna ställa den på en liten pall så den kommer upp lite högre. Men den verkar ha fått tillräckligt med ljus innan, för den växte och frodades. Nu är det en annan femma.  Jag har inte använt någon bladglans. Nu ska jag vara borta över helgen, så jag får plantera om den på måndag. *hoppas hoppas*.
Hej igen... Har inte använt nån bladglans... o övervattning... tja jag vet inte.... men det var som nån skrev.... den ser verkligen sjuk ut... Mina blad ser precis likadan ut som tillis.... O det är konstigt att även gröna blad faller så fort man rör den... Nu ser den alldeles förskräcklig ut..... Vet inte om jag ska slänga den eller ej.....
Har ju vart bortrest över helgen och nu är hela ena stammen alldeles brun... Så det blir nog till att plantera om och antaglien ta bort den döda (?) stammen och se om det funkar ändå...
Jag planterade om min för kanske en vecka sen o har ej sett några förbättringar..... slänger nog min snart Tillis... har tröttnat
HEJ: Jag tycker att jag kan svara på den här frågan eftersom jag har läst alla svar tidigare, det här är mitt svar: 1: i jorden fattas det kalium det är bara att vattna med vatten som blandas med lösningsnäring som har kalium . 2: var noga med att vattna. LYCKA Till HORTONOM BASSAM
Alexander-VG-zon3
21-11-2007, 21:55
CITAT (ehlana @ 14-11-2007, 17:48)  Ser nästan ut som den har nekros=vävnadsdöd...... kanske är vävnads död eller nåt virus ? CITAT (Tillis @ 18-11-2007, 17:47)  Har ju vart bortrest över helgen och nu är hela ena stammen alldeles brun... Så det blir nog till att plantera om och antaglien ta bort den döda (?) stammen och se om det funkar ändå...  hur ser resten ut ? är det bara en stam så släng just den plantan ,, har du flugor eller annat som flyger runt? tycker det ser ut som att du har fått trips på den ,vilket även kan medföra virus eller vävnads död citat från en nätet ''Angreppen på blommor, blad, skott, knoppar och grenar kan ge skador och störa växtens utveckling vilket gör att de angripna delarna missbildas och eventellt dör. Tripsar kan också sprida sjukdomar såsom olika växtvirus, till exempel bronsfläcksjuka. Det händer även att tripsar biter människor.'' ''Ett bra kännetecken på angrepp är larvernas exkrementer som man kan se som små svarta prickar på bladen. Man kan även se insekterna med blotta ögat. De sitter ofta på undanskymda ställen såsom på undersidan av bladen, i kanten på bladnerver, i blommor eller i bladvecken. Angripna växtdelar kan bli missfärgade, missbildade och slutligen dö. Trips kan även angripa knoppar och blommor.
niklaswik
27-11-2007, 14:30
Min gör exakt likadant. Förrförra hösten gjorde den samma sak och på våren växte den som aldrig förr, däremot tappade den bara lite blad förra hösten.
Så länge du inte ser nån ohyra eller känner på dig att du har vattnat den alldeles för mycket så kan du ta det lugnt.
Att gräva upp den bara för att kolla rötterna är inget som jag rekommenderar iaf, skulle nog stressa i onödan och göra mer skada än nytta. Är rötterna skadade så är dom, isåfall märks det till våren om den fortsätter "dö".
Jag håller huvudet kallt iaf.
Hej Jag tycker att det är (ROSOR ROST) den är sjukdom kommer från svam kan du gör : 1_ta bort alla bladet och delar som skadad och bränna de. 2_ fråga efter medicin i trädgårdsaffär som verkar mot svampen. Lycka till H: BAssam
Alexander-VG-zon3
27-11-2007, 16:19
CITAT (Bassam @ 27-11-2007, 15:39)  Hej Jag tycker att det är (ROSOR ROST) den är sjukdom kommer från svam kan du gör : 1_ta bort alla bladet och delar som skadad och bränna de. 2_ fråga efter medicin i trädgårdsaffär som verkar mot svampen. Lycka till H: BAssam det är inte rosrost eller rost .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|