noranettan
Det här är en riktigt vacker gallica. Blomman formar ett fluff av skira ljust rosa kronblad. Knopparna är det allra älskligaste man kan tänka sig. Den kallades tidigare för "Vaxblomman", antagligen för att bladen nästan är genomskinliga mot slutet. Om den nu bara vore vacker - men den doftar ljuvligt också.

Anette
Helenavborg
Jaaa, Duchessen är en av mina favoriter också. Mer romantisk kan väl en ros inte bli! Hittade en bild där solen lyser igenom de skira kronbladen.
[attachment=9491:Duchesse...lême.vus.jpg]
Christina i Taxinge~
Ja, den var riktigt söt! wub.gif

Men det får vara nog med rosa rosor hos mig nu, tror jag....såvida det inte är en pimpinell eller moschata eller rugosahybrid eller nån nödvändig rabattros eller.....nåt annat
Eva 33c
En gallica på D, nu kan jag vara med tummenupp.gif
För visst är Duchess de Montebello en gallica? Sötast så här inte helt utslagen. (fast rosa...)
[attachment=9492:Duchesse...ntebello.jpg]
Kajsa
Vax gallican var så fin, den fanns hos Rosenposten, vem vet jag har inte bestämt mig vilka det blir i vår, gillar den ljust rosa färgen.
Monica i Nässjö
Åh så roligt att det är en favorit hos er. Det var en av rosorna jag planterade i våras. Hann bara se en ynka blomma, resten tog bambi -cry-.gif
Berit z5
En av mine absolutte yndlinger også. smile.gif
Her er min (klarer ikke lime inn bildet direkte)
http://www.hagegal.no/gallery2/d/48797-2/D..._Montebello.jpg

Serien med gallicatråder er livsfarlig! Mange takk - tror jeg. whistling.gif

Edit: Ser nå at tråden egentlig skulle handle om D. d'Angoulême. Har den også, men er mer glad i Montebello.
Christina i Taxinge~
Å, vilken fantastiskt vacker bild, Berit!! wub.gif
Nu blev jag frestad igen! ohmy.gif
Anna NV Uppsala
Duchesse d´Angoulême ser ut som en prinsessa i balklänning tycker jag! Eller en duchesse på väg till bal menar jag ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon