Det här är en riktigt vacker gallica. Blomman formar ett fluff av skira ljust rosa kronblad. Knopparna är det allra älskligaste man kan tänka sig. Den kallades tidigare för "Vaxblomman", antagligen för att bladen nästan är genomskinliga mot slutet. Om den nu bara vore vacker - men den doftar ljuvligt också. Anette
Helenavborg
13-11-2007, 18:14
Jaaa, Duchessen är en av mina favoriter också. Mer romantisk kan väl en ros inte bli! Hittade en bild där solen lyser igenom de skira kronbladen. [attachment=9491:Duchesse...lême.vus.jpg]
Christina i Taxinge~
13-11-2007, 18:37
Ja, den var riktigt söt!
Men det får vara nog med rosa rosor hos mig nu, tror jag....såvida det inte är en pimpinell eller moschata eller rugosahybrid eller nån nödvändig rabattros eller.....nåt annat
Eva 33c
13-11-2007, 18:49
En gallica på D, nu kan jag vara med För visst är Duchess de Montebello en gallica? Sötast så här inte helt utslagen. (fast rosa...) [attachment=9492:Duchesse...ntebello.jpg]
Kajsa
13-11-2007, 21:01
Vax gallican var så fin, den fanns hos Rosenposten, vem vet jag har inte bestämt mig vilka det blir i vår, gillar den ljust rosa färgen.
Monica i Nässjö
13-11-2007, 21:43
Åh så roligt att det är en favorit hos er. Det var en av rosorna jag planterade i våras. Hann bara se en ynka blomma, resten tog bambi