|
Har nyss beställt frön, bla blev det Krollilja och Pyreneisk lilja. Impectas såråd: 4. Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd. Så jag undrar om de ska få stå i kylskåpet nåt tag kanske? Men funkar de som vanliga liljor så det tar flera år innan det blir nåt? Bara så man vet hur mycket tålamod man ska utrusta sig med
*Ulrica*
13-11-2007, 20:29
Jag har också beställt! Sa till sambon att beställningen innefattar 75% av det jag ska så nästa år. "- Det innebär alltså ca. 60% i verkligheten då..." sa han då... men godkände summan som närapå var 4-siffrig... Nu hoppas jag bara att jag kommer att lyckas med en del av sådderna så att detta inte blir både första och sista gången...
Min sambo börjar va härdad, han bara suckar och skakar på huvet då och då Jag beställde litegrann tidigare i höst åxå, men då visste jag inte riktigt vad jag ville ha, nu har jag kommit på lite mer. Det roliga med impecta är ju att de har fröer till sånt som man oftast inte sår, man kan ju hitta nästan vad som helst. Jellitto har väl betydligt mer, men jag kan så få latinska namn och så har de rätt lite bilder så än så länge känns den sidan ganska rörig för min del, men det kommer nog  KLart du kommer att lyckas! Man misslyckas iaf inte med allt...
*Ulrica*
13-11-2007, 20:49
CITAT (Tosan @ 13-11-2007, 20:41)  Jellitto har väl betydligt mer, men jag kan så få latinska namn och så har de rätt lite bilder Jag har suttit och tittat i min underbara perennbok ""Perenner" av M och B Hansson och skrivit ner vilka släkten jag är intresserad av (på latin). Sedan satt jag med Jelittokatalogen och boken bredvid varandra och kryssade i katalogen och till sist så kunde jag gå in på nätet. Det blir ju lite tidskrävande på det sättet men det var ett kärt besvär! Men du har rätt i att det var ganska få bilder. Jag tenderade att välja det sorter som det fanns bilder på, i de fall det inte fanns bilder i min bok i stället.
Ja, jag har suttit på nätet och kollat och skrivit upp latinska namn... Fast naturligtvis så hittar jag ju inte frön till de jag vill ha varken på jelitto eller impecta Men om man inte vet exakt vad man vill ha så blir det ju de som det finns bilder på, man vill ju iaf ha ett hum om hur de ska se ut... Men jag har faktiskt-hör och häpna- köpt frön till en GUL blomma... Jag som inte gillar gula blommor annat än solrosor och rosor, men den här var så söt... Tvillingtoffel tror jag den hette
kerstin z5-6
13-11-2007, 21:31
Som med många sålistor är impecktas såråd generella -ni ser att de talar om "perenner " Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd. ????? Vad säger detta egentligen -möjligtvis att liljor ev kan behöva en kallperiod? Eller ska de sås på hösten ? - Allt jag kan om liljor har jag lärt mej av K Karlsson fd Aot forumist : Det finns två olika typer av liljor i avseende på hur de gror. Epigeala liljor gror på så sätt att fröet samtidigt skickar ut en rot nedåt och ett hjärtblad uppåt ovan jord- ett hjärtblad-epigealt Detta sker vid rumstemp eller något lägre kanske + 15 grader och de behöver överhuvudtaget ingen kylperiod för att gro Dessa får så småningon fler , riktiga blad och kan blomma redan år två ..krukorna kan förvaras i kallbänk under babystadiet Det enda bladet vissnar ner relativt tidigt, även de få följande# riktiga "somnar in redan tidigt på hösten -jag brukar ha dem kvar i krukan -krukan nergrävd i sand/grusig jord i kallbänken över vintern -asiatiska , trumpetliljor mfl är epigeala (-de snabbare Hypogeala liljor: Inget syns över ytan, men under jord - i varmt läge -gärna tre månader -bildar den en rot - så småningom utvecklas denna -fortfarande utan att man sett något !  till en knöl under jord -denna ska bli liljelöken Ska liljelöken utvecklas vidare behövs en vinter -lång kylperiod -först därefter växer det upp ett blad från knölen Detta sker alltså sommar år 2 Sommar år 3 : Flera blad bildas -men det tar 4-5 år innan löken är blombar Det är inte förrän tredje sommaren som tillväxten av flera blad sker och ofta dröjer det fyra-fem år innan man har en blombar planta. Lämplig såmånad för dessa sorter är april -då får de garanterat tre månader varmt även i kall zon -en normal höst vinter som följer -krukan lämnas ute Den får inte torka ut -jag brukar ha plast över vid torrperioder och krukan i kallbänk Liljor som Orientale , martagon (-krollliljor ) är hypogeala ) Googglar ni inte ? Det tycker jag är klart enklast om man kan svenskt eller vetensakpligt namn -vill man bara kolla in perenner -ja jag hoppas att perennlistan Aot snart funkar som den ska .. Googla inte på allla namn utan bara sort -tex delpinium -då får man fler bilder ... Jelitto - ni har väl beställt katalogen? den är gratis, har många bilder och man kan goggla utifrån det vetenskapliga namnet om bild saknas o på så vis lätttare se om man gillar en växt .Mycket lättare med papperskatalogen i "hand" Dessutom är deras såråd riktigt bra -men zonangivelserna tokiga ...
*Ulrica*
13-11-2007, 21:49
CITAT (Tosan @ 13-11-2007, 20:59)  Men jag har faktiskt-hör och häpna- köpt frön till en GUL blomma... Jag kan heller inte med gula blommor. Inte orangea heller för den delen. Men eftersom jag har så stort så funderar jag på att en gång i tiden ha en riktigt gul avdelning i trädgården iaf, det skulle kunna bli ganska fint med MYCKET gult... kanske... CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 21:31)  Googglar ni inte ? Det tycker jag är klart enklast om man kan svenskt eller vetensakpligt namn -vill man bara kolla in perenner -ja jag hoppas att perennlistan Aot snart funkar som den ska .. Googla inte på allla namn utan bara sort -tex delpinium -då får man fler bilder Jelitto - ni har väl beställt katalogen? den är gratis, har många bilder och man kan goggla utifrån det vetenskapliga namnet om bild saknas o på så vis lätttare se om man gillar en växt .Mycket lättare med papperskatalogen i "hand" Dessutom är deras såråd riktigt bra -men zonangivelserna tokiga ...  Googlar, hm, jag har faktiskt inte tänkt på det idag, tyckte jag hade fullt upp med saker att hålla reda på ändå - katalog/bok/onlinebeställningen. Jo, katalogen var ju väldigt bra att ha i handen, går lättare att bläddra i än nätet. Men jag blir lite nervös för det du skriver om zonerna. Kanske nåt av det jag har beställt inte klarar sig hos mej?
kerstin z5-6
13-11-2007, 22:06
yves icke .. de är få där de överdriver härdigheten .. det enda jag vet just nu är pampasgräs-Cortaderia selloana -som är härdigt i zon 1 inte mer- men påstås vara härdigt i kallare zon .. däremot finns annat som sägs vara klent härdigt
-som är hur härdigt som helst -som ju de flesta perenner är ... kolla här först kanske ? Vad har du beställt ?
Ja såråd 4 är då verkligen generellt, typ så, men gör vad fan du behagar med den och se vad som händer Kollade sålistan åxå, blev en aning, men inte mycket klokare. Tydligen går det bra vilket som, den gror, men kommer igång bra först efter en vinter? Tror jag ska så ett par st i kylskåp i vinter och resten som vanligt till våren bara för att se om det blir nån skillnad Jodå, jag googlar när jag väl hittat nåt som är intressant, men när jag ska försöka komma på vad som är intressant så vill jag se en bild Fast de flesta tipsen får jag faktiskt här inne, och då löser sig det mesta av sig själv Ja det kunde nog bli fint med en gul avdelning, kanske lite olika nyanser av gult som till slut övergår i orange? Mamma har mycket gult, och det är fint, hos henne
kerstin z5-6
13-11-2007, 22:11
Hm .. läste du mitt inlägg om liljegrodd ?? " Kollade sålistan åxå, blev en aning, men inte mycket klokare. Tydligen går det bra vilket som, den gror, men kommer igång bra först efter en vinter? Tror jag ska så ett par st i kylskåp i vinter och resten som vanligt till våren bara för att se om det blir nån skillnad " Read my lips  inga liljor behöver en kylperiod för att gro!!
Jo det kom jag fram till Men om jag förstod rätt på nån annan vem det nu var så hade de grott men tagit fart först efter vintern, därför tänkte jag testa skillnaden. Experimenterar en massa ju Fast å andra sidan... det blir ju vinter nästa vinter åxå, och innan dess har de ju knappast vuxit till sig såpass att de blommar hur än jag gör
*Ulrica*
13-11-2007, 22:24
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:06)  Vad har du beställt ? He he... ska jag avslöja hela listan... med risk för att verka tokig (?)  : AGASTACHE rugosa [Liquorice Blue, Blue Spike] AQUILEGIA canadensis AQUILEGIA vulgaris plena 'Barlow Choice Mix' CHRYSANTHEMUM coccineum 'Duro' CHRYSANTHEMUM coccineum 'Robinson Giant Mixture' CHRYSANTHEMUM coccineum 'Super Duplex' CHRYSANTHEMUM maximum Nanus 'Silberprinzeßchen' CYMBALARIA muralis DIANTHUS barbatus fl. pl. double Mixture DIANTHUS barbatus nigrescens 'Sooty' ECHINACEA purpurea 'Baby Swan White' HYSSOPUS officinalis- Mix [Tricolor Trio] HYSSOPUS officinalis ssp. aristatus LAMIUM maculatum LAMIUM purpureum LINARIA purpurea MALVA alcea 'Fastigiata' MALVA moschata 'Alba' MALVA sylvestris 'Zebrina' MONARDA didyma- Mix NEPETA x faassenii (mussinii) NEPETA x faassenii 'Alba' PHYSOSTEGIA virginiana 'Alba' PRIMULA denticulata Ronsdorf-Hybrids [Nepal Mix] PRIMULA japonica Deluxe Mixture SALVIA sclarea SALVIA nemorosa 'Rosenwein' SALVIA pratensis 'Meadow Ballet Blend' VERONICA longifolia VERONICA spicata 'Sightseeing' VERONICASTRUM (LEPTANDRA) virginicum CITAT (Tosan @ 13-11-2007, 22:07)  Ja det kunde nog bli fint med en gul avdelning, kanske lite olika nyanser av gult som till slut övergår i orange? Eller en massa gula, orangea och knallröda i en salig blandning!
kerstin z5-6
13-11-2007, 22:24
Dina liljor : Efter goggling vet jag nu att : Lilium pyrenaicum epigonal -dvs ett hjärtblad kommer dock något senare än rot delen bildas -typ 1 jag beskrev alltså Vilket innebär varmsådd i vår -låt stå ute i sommar kallbänk vinter osv enligt första stycket i min tidigare beskrivning Krolllilja Martagon hör som du ser på min beskrivning till de sk Hypogeala liljorna: -så vårvinter -Inget syns över ytan, men under jord - i varmt läge -gärna tre månader -bildar den en rot - så småningom utvecklas denna -fortfarande utan att man sett något ! till en knöl under jord -denna ska bli liljelöken -låt stå ute därefter i en sommar /+ vinter så utvecklas löken o blad kommer sommar år två Hannelotte har fått dem att gro inne -färska frö -möjligt -och i så fall visar det sig om du sår dem utan kylperiod nu i vår Den andra korken  som uttalat sig där om direktgrodd i rumstemp - är jag -och den iakktagelsen är fel -för de grodde inte ! de var ytligt sådda oh det jag trodde var grodden var ROTEN !  och nu kan jag inte redigera den där fb listan längre ...aaghh  K
ingrid fuxwall
13-11-2007, 22:32
CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 22:24)  He he... ska jag avslöja hela listan... med risk för att verka tokig (?)  : AGASTACHE rugosa [Liquorice Blue, Blue Spike] AQUILEGIA canadensis AQUILEGIA vulgaris plena 'Barlow Choice Mix' CHRYSANTHEMUM coccineum 'Duro' CHRYSANTHEMUM coccineum 'Robinson Giant Mixture' CHRYSANTHEMUM coccineum 'Super Duplex' CHRYSANTHEMUM maximum Nanus 'Silberprinzeßchen' CYMBALARIA muralis DIANTHUS barbatus fl. pl. double Mixture DIANTHUS barbatus nigrescens 'Sooty' ECHINACEA purpurea 'Baby Swan White' HYSSOPUS officinalis- Mix [Tricolor Trio] HYSSOPUS officinalis ssp. aristatus LAMIUM maculatum LAMIUM purpureum LINARIA purpurea MALVA alcea 'Fastigiata' MALVA moschata 'Alba' MALVA sylvestris 'Zebrina' MONARDA didyma- Mix NEPETA x faassenii (mussinii) NEPETA x faassenii 'Alba' PHYSOSTEGIA virginiana 'Alba' PRIMULA denticulata Ronsdorf-Hybrids [Nepal Mix] PRIMULA japonica Deluxe Mixture SALVIA sclarea SALVIA nemorosa 'Rosenwein' SALVIA pratensis 'Meadow Ballet Blend' VERONICA longifolia VERONICA spicata 'Sightseeing' VERONICASTRUM (LEPTANDRA) virginicum Eller en massa gula, orangea och knallröda i en salig blandning!  Vilka mängder! Har du börjat gräva rabatter? Eller blir det kommande sommars jobb? ingrid
kerstin z5-6
13-11-2007, 22:40
stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista  Haha  Ingen risk att känna sig tokig här inte Nåja det var en del MALVA sylvestris 'Zebrina' SALVIA sclarea är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6 Tosan Här är din tvillingtoffel bienn men självsår sig bra här[attachment=9523:tvilling.jpg]
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:24)  Dina liljor : Efter goggling vet jag nu att : Lilium pyrenaicum epigonal -dvs ett hjärtblad kommer dock något senare än rot delen bildas -typ 1 jag beskrev alltså Vilket innebär varmsådd i vår -låt stå ute i sommar kallbänk vinter osv enligt första stycket i min tidigare beskrivning Krolllilja Martagon hör som du ser på min beskrivning till de sk Hypogeala liljorna: -så vårvinter -Inget syns över ytan, men under jord - i varmt läge -gärna tre månader -bildar den en rot - så småningom utvecklas denna -fortfarande utan att man sett något ! till en knöl under jord -denna ska bli liljelöken -låt stå ute därefter i en sommar /+ vinter så utvecklas löken o blad kommer sommar år två Hannelotte har fått dem att gro inne -färska frö -möjligt -och i så fall visar det sig om du sår dem utan kylperiod nu i vår Den andra korken  som uttalat sig där om direktgrodd i rumstemp - är jag -och den iakktagelsen är fel -för de grodde inte ! de var ytligt sådda oh det jag trodde var grodden var ROTEN !  och nu kan jag inte redigera den där fb listan längre ...aaghh  K Men du, då tror jag jag fattar vart jag rört till det  Å så brukar jag få läsa allt både 3 och 4 ggr innan nåt fastnar dessutom... Men då är det ju med andra ord rätt dumt å ställa dem i kyla först, eller hur? Utan låta dem gro hela våren och sommaren för att sen få kyla ute under vintern? Och det kommer inte att titta upp nåt första året? Ja, jag vet att jag är korkad, det fastnar inte så mycket i överfulla skallar, det ska bankas in CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:40)  stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista  Haha  Ingen risk att känna sig tokig här inte Nåja det var en del MALVA sylvestris 'Zebrina' SALVIA sclarea är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6 Tosan Här är din tvillingtoffel bienn men självsår sig bra här[attachment=9523:tvilling.jpg] Ja den var så söt så den fick följa med bara för det  Lite "fuskorchidé"... Kul att den frösår sig
kerstin z5-6
13-11-2007, 22:44
åja .. inte så enkelt-tog ett bra tag innan jag fattade det där jag med men jag är ju så intresserad av att det ska gå bra med dina frö :)Korrekt börja varmt med bägge -sen vanlig höst o vinter ute blad eller inte ..  Du har en bild på tvillingtoffeln i förra inlägget ovan ..
Tack Kerstin! Tur jag har dig som smäller mig på fingrarna ibland
Eva 33c
13-11-2007, 22:47
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:38)  stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista  Haha  Ingen risk att känna sig tokig här inte Nåja det var en del MALVA sylvestris 'Zebrina' SALVIA sclarea är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6 Håller med Kerstin, en mycket sansad lista, men jag gissar att den blir längre innan våren är här, eller? Zebrina har jag haft några gånger men inte lyckat få att överleva en vinter. Men den blommar redan första året så man får glädje av den i allafall. Salvia sclarea har jag inte heller lyckats med heller, än. Jag har ett antal "bladrosetter" i rabatterna nu, så får vi se till våren om de bahagat överleva. Bladen är visserligen fina de med, men det skulle vara kul med blommor också. Jag har precis "nattat" mina kvarvarande perennsådder i krukor, vilket pyssel. Ett tag tänkte jag att nästa år blir det inte ett frö...  Fast nu börjar faktisk lusten komma krypande igen.
*Ulrica*
13-11-2007, 22:48
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-11-2007, 22:32)  Har du börjat gräva rabatter? Eller blir det kommande sommars jobb? Både och...
*Ulrica*
13-11-2007, 23:01
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:40)  stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista  Haha  Ingen risk att känna sig tokig här inte Nåja det var en del MALVA sylvestris 'Zebrina' SALVIA sclarea är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6 Både malvan och salvian ska borde klara sig (jag har zon 2-3) enligt min bok som delar upp perenner i A, B, C och D. C betyder: "kan odlas i stora delar av landet på skyddat och väldränerat läge". Jag är helt ointresserad av zonknäckning och håller mej helst till just stabila, stadiga och härdiga perenner! CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 22:47)  Håller med Kerstin, en mycket sansad lista, men jag gissar att den blir längre innan våren är här, eller? Zebrina har jag haft några gånger men inte lyckat få att överleva en vinter. Men den blommar redan första året så man får glädje av den i allafall. Salvia sclarea har jag inte heller lyckats med heller, än. Jooo, den lär bli lite längre till våren, eller mycket längre om det blir som sambon misstänker....  men jag ska ju ha plats med allt och sen ska det ner i jorden också.... och... ja... Såg du bor i zon 5 så hos mej kanske de klarar sig då eftersom jag har zon 2-3 (vet inte riktigt)... CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 22:47)  Jag har precis "nattat" mina kvarvarande perennsådder i krukor, vilket pyssel. Berätta, hur gör du då? Jag sådde lite i augusti som är pyttesmått fortfarande så det har jag satt bredvid pelargonerna i källaren, kan det funka?
kerstin z5-6
13-11-2007, 23:02
Såg du bor i zon 5 så hos mej kanske de klarar sig då eftersom jag har zon 2-3Ja med råge
Eva 33c
13-11-2007, 23:42
CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 23:01)  Berätta, hur gör du då? Jag sådde lite i augusti som är pyttesmått fortfarande så det har jag satt bredvid pelargonerna i källaren, kan det funka? Jag övervintrar dem ute. Krukorna står på marken tätt ihop, sedan lägger jag över en fiberduk (skyddar mot fåglar som vill stjäla namnstickor bla) och sedan lägger jag löv i en vall runt omkring. När snön kommer ordentligt skottar jag över den. I år står krukorna under "tak", dvs en plåt på bockar. Förra året täckte jag med lite plast. Anledningen är att hösten och våren ibland blir väl blöta, och växter i småkrukor kan lätt drunkna. Förra året testade jag att ställa några krukor i jordkällaren under vintern. Men det var inte helt lyckat även om de överlevde. Tydligen var det för varmt trots allt för en del, så de gick aldrig i vila utan sköt lite bleka skott i mörktet. Men jag har haft någon självsådd akleja som följt med krukväxterna in på hösten. Och den levde hela vintern och hade gått att plantera ut om jag velat till våren. Men annars perenner vissnar ju vanligtvis ner på hösten om de står ute. Du får väl titta till dina småplantor och se hur de mår. Jag har inte provat den sortens övervintring,men det kanske funkar när de är så små... Kanske har någon annan erfarenheter där.
*Ulrica*
14-11-2007, 09:37
CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 23:42)  Jag övervintrar dem ute. Krukorna står på marken tätt ihop, sedan lägger jag över en fiberduk (skyddar mot fåglar som vill stjäla namnstickor bla) och sedan lägger jag löv i en vall runt omkring. När snön kommer ordentligt skottar jag över den.
Du får väl titta till dina småplantor och se hur de mår. Jag har inte provat den sortens övervintring,men det kanske funkar när de är så små... Kanske har någon annan erfarenheter där. Alternativet är att låta dem stå i fönstret i ett ouppvärmt uthus, där har jag nämligen ställt lavendelsticklingarna, men jag vet inte hur kallt de där miniplantorna klarar. Det är Achillea, Hyssopus och Verbascum som är några centimeter stora och Delphinium som typ bara har fått 1-2 karaktärsblad... Hur små är de du har "nattat" utomhus?
Irene_L
14-11-2007, 09:50
Jag bor i zon 3 och Malva sylvestris "Zebrina" överlever inte vintern hos mig. Den sår jag varje år så den blir som en vanlig ettåring. Jag har läst att den kan självså sig men det gör den inte heller hos mig.
*Ulrica*
14-11-2007, 09:58
CITAT (Irene_L @ 14-11-2007, 09:50)  Jag bor i zon 3 och Malva sylvestris "Zebrina" överlever inte vintern hos mig. Den sår jag varje år så den blir som en vanlig ettåring. Då hoppas jag att jag bor i zon 2!  Såg att du gillar vallmo! Jag kan inget om vallmo. Jag har vallmo här, stora röda blommor. Men de försvinner på 1 vecka och sen är det bara bladen kvar som fort blir bruna och fula. Finns det någon vallmo som blommar lite längre eller som åtminstone behåller ett fint bladverk?
Eva 33c
14-11-2007, 10:01
CITAT (*Ulrica* @ 14-11-2007, 09:37)  Hur små är de du har "nattat" utomhus? Det är allt ifrån riktiga plantor som skulle ha kunnat planterats ut men som jag inte haft plats med i rabatterna, till sånt som grott så sent att det bara är millimeterstora hjärtblad, någon gentiana tex och en del annat pyttigt. Lite svinn har jag varje år på övervintrade plantor i krukor, men ganska "nyckfullt". Dvs jag kan inte se ett direkt samband mellan små och stora plantor eller speciella sorter. Ibland har det som planterats ut gett upp under vintern medan samma planta i kruka klarat sig, och ibland tvärtom. Jag ska försöka göra lite aneckningar i vår om vad som lyckats/misslykats. Så jag törs inte ge mig på något absolut råd till dig. Har man flera krukor av samma sort kan man ju testa olika tillvägagångssätt.
*Ulrica*
14-11-2007, 10:10
CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 10:01)  Det är allt ifrån riktiga plantor som skulle ha kunnat planterats ut men som jag inte haft plats med i rabatterna, till sånt som grott så sent att det bara är millimeterstora hjärtblad Jaha! Oj! Då kanske jag är onödigt försiktig? Men finns det något negativt med att låta dem övervintra "för varmt" (5 grader)?
Eva 33c
14-11-2007, 10:26
Är det 5 grader och ljust? Eller 5 grader och mörkt? En fullvuxen perenn överlever den kalla och ljusfattiga tiden med att vissna ner och vänta. Mitt jordkällar försök visade att en del växter inte gick i vila utan kämade med att fortsätta växa trots ljusbrist, vilket antagligen tog en hel del kraft ifrån dem, hade jag inte räddat in dem till lysrörsterapi had de nog "vuxit ihjäl sig" där i mörkret. Men en del vilade och började skicka upp nya skott först på vårsidan och då tog jag in dem i växthuset så de fick ljus. (Olika arter kanske invintrar på olika signaler, temperatur eller ljus? ) Vad som kan hända är alltså att de fortsätter växa och då måste de ha ljus, under vintern betyder det nog belysning med lysrör, annars blir de eländiga och dukar lätt under för löss och annat. Men om de vissnar ner kan det nog funka. Men jag har som sagt inte provat, så detta är mest spekulationer.
Irene_L
14-11-2007, 10:28
Ulrica....Dom ettåriga vallmon blommar hela sommaren, det kommer hela tiden nya blommor. Jag vet inte vad den heter men du kan få frön om du vill. Pm-a mig din adress så kommer det frön. röd vallmo.JPG En röd ettårig vallmo. Den har blommat hela sommaren . Det kommer hela tiden nya blommor.
*Ulrica*
14-11-2007, 10:38
CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 10:26)  Är det 5 grader och ljust? Eller 5 grader och mörkt? Vad som kan hända är alltså att de fortsätter växa och då måste de ha ljus, under vintern betyder det nog belysning med lysrör, annars blir de eländiga och dukar lätt under för löss och annat. Men om de vissnar ner kan det nog funka. Ja, jag har ju lysrör där de står nu så de skulle kunna stå ljust hela vintern, men det blir ju till att lura dem på vintervilan... måste de ha vintervila? Usch, detta var svårt... Jag tror nog att det är bättre att låta dem stå ute i söderfönstret i uthuset då, där är det ju kallt men lite mer skyddat än utomhus... så får jag väl se till så att de inte torkar ut. CITAT (Irene_L @ 14-11-2007, 10:28)  Ulrica....Dom ettåriga vallmon blommar hela sommaren, det kommer hela tiden nya blommor. Jag vet inte vad den heter men du kan få frön om du vill. Pm-a mig din adress så kommer det frön. Aha! Då förstår jag! Så snällt! Jag skcikar ett PM!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|