Full version: buxbomsticlingar
del_21
Hej
Är det någon som vet om man kan ta buxbomsticklingar nu. Om det går ska man då ha dom ute eller inne över vintern? Jag bor i zon 1.
Alexander-VG-zon3
går nu , ute -rotar-sig till våren . jag tar sticklingar av dom åretrunt alla brukar rota sig
del_21
Är det bara att sätta i såjord som vanligt?
MariaS
Sticklingarna kan ta lite tid på sig att rota sig. Jag brukar använda finriven ogödslad torv att sticka i, sen ställer jag ut brätten i kallväxthuset och låter naturen göra resten. VAttnar regelbundet under frostfria tiden och kollar undersidan på brättet efter rötter, ca 6 månader efter stickningen. Tar man sena höststicklingar kan det ta ännu längre tid innan rötterna kommer. Men så länge sticklingarna är gröna, finns det hopp.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade inte gjort det nu.
Och man skall ju inte heller klippa buxbomen nu.

Elisabeth
Lasse Lucidor

Jag tog på vårvintern, feb-mars kanske, tog ris en mild dag så det inte skulle bli så stor temperaturskillnad när jag tog in dem,
hade dem på sval fönsterbräda, det tog inte många veckor innan det rotade sig..Jag snodde en kvist från en stor 5 m hög soitär i Kristianstad.. jag hade rotningshormon iförsig, men buxus skall ju funka ändå.
.....tror inte jag hade påse över utan lät dem stå så inte solen kom åt dem, men en luftig påse med hål i eller miniväxthus kan ju inte skada
,,,,,,,jag kör med S-Jord, funkar lika bra som torbriketterna som jag körde med innan tycker jag,,,dessutom billigt med storsäck..... skall dock prova med Idegran i år, då kanske lite surare torv är bäst?

Buxbom är bland det finaste som finns /LASSE
Bassam
hej
jag tycker att fråga er, var kan man köpa rotningshormon,
tack till alla svar
lycka till
H Bassam
Jan Lindgren
Hej!
Du kan inte köpa rotningshormon i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Lasse Lucidor

Köpte rotningshormon i första blomsterhandeln jag satte foten på i Danmark.

Jan Lindgren
HEJ Lasse!
Tillhör du också smugglingsgänget?
MVH
Jan Lindgren
Lasse Lucidor

Nu har jag satt ett miniväxthus 2x3 dm fullt med buxbomsticklingar i S-Jord, i bästa syd-fönstret på övervåningen med en skrivbords 11-volts lampa som går 16 h per dygn.....kanske inte bästa oddsen men det är trevligt att ha något på G. ..
MariaS
Det går att tillverka eget rotningshormon. Man tar helt enkelt och klipper vanlig pil i en massa småbitar. Lägg bitarna i en hink. Häll ljummet vatten över bitarna tills det precis täcker bitarna. Låt allt stå med en plastpåse över i minst en vecka.
Sila ur vattnet och vattna med som första vattning vid sådd eller sticklingsättning. Inte lika bra som pulver, men nästan.
del_21
Tack för alla era svar
mvh del
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon