|
sqrulan
14-11-2007, 10:28
Är det någon som har tips och goda råd om hur och när jag ska så dessa? Djävulsbuske. physocarpus opulifolius "diabolo" Klockviolbuske. fd mini änglatrumpet. Stor sandlilja. anthericum liliago.
Alexander-VG-zon3
14-11-2007, 10:33
går det inte höst så physocarpus nu ute ?
*Ulrica*
14-11-2007, 10:44
I denna tråden diskuterades det sådd av liljor, kolla där om det finns någon hjälp! Mer exakt, i detta inlägg bla.
Eva 33c
14-11-2007, 10:51
CITAT (sqrulan @ 14-11-2007, 10:28)  Är det någon som har tips och goda råd om hur och när jag ska så dessa? Djävulsbuske. physocarpus opulifolius "diabolo" Klockviolbuske. fd mini änglatrumpet. Stor sandlilja. anthericum liliago.  Anthericum är jag rätt säker på att den behöver en kallperiod, och förmodligen också Physocarpus. Se till att så dem innan vintern är slut, så de får minst 5 veckors kyla, gärna längre. Du kan förstås så redan nu i krukor och ställa ut men det gör nog ingen större skillnad om du väntar till januari eller så. Klockviolbusken däremot vill nog ha armt för att gro. Har du möjlighet att ge tillskottsbelysning kan du så dem närsomhelst. Annars bör du nog vänta till våren. Jag minns att mina frön tog många veckor på sig att gro i fjol så en tidig start är kanske bra. CITAT (*Ulrica* @ 14-11-2007, 10:44)  I denna tråden diskuterades det sådd av liljor, kolla där om det finns någon hjälp! Mer exakt, i detta inlägg bla. Det som disskuteras där är sådd av släktet "lilium", sandliljan är namnet till trots ingen lilja i den bemärkelsen, även om de tillhör familjen "liljeväxter". Sandliljan har släktnamnet Anthericum. Den bildar ingen lök utan har en krypade jordstam.
sqrulan
14-11-2007, 10:53
Tack alla för era svar. Så härligt att kunna kasta ut en fråga och få så snabba svar.
kerstin z5-6
14-11-2007, 11:09
physocarpus opulifolius "diabolo Så och ställ ut , längre kylperiod -mer än 6 v rek -Hälften blir grönbladiga oftast
Sådd av Anthericum lilago - Stor Sandlilja kyl minst 6 v-ej liljesläkte
*Ulrica*
14-11-2007, 11:12
CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 10:51)  Det som disskuteras där är sådd av släktet "lilium", sandliljan är namnet till trots ingen lilja i den bemärkelsen, även om de tillhör familjen "liljeväxter". Sandliljan har släktnamnet Anthericum. Den bildar ingen lök utan har en krypade jordstam.  Oups...  ja, allt som heter nåt med lilja känns som överkurs för mej just nu... de tillhör för mej de där prickarna över i´na som jag kan ägna mej åt när trädgården har fått lite grundstruktur...
Eva 33c
14-11-2007, 11:18
CITAT (*Ulrica* @ 14-11-2007, 11:12)  Oups...  ja, allt som heter nåt med lilja känns som överkurs för mej just nu... de tillhör för mej de där prickarna över i´na som jag kan ägna mej åt när trädgården har fått lite grundstruktur... Fast sandliljan kan jag verkligen rekomendera just som lite "grundväxt". Den är fin hela tiden med sina blad som liknar en lite grågrön grästuva, vackare enkla vita blommor och sedan får den halmgula blad under hösten. En favorit hos mig. Bild på mina sandliljor
*Ulrica*
14-11-2007, 11:26
CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 11:18)  Fast sandliljan kan jag verkligen rekomendera just som lite "grundväxt". Den är fin hela tiden med sina blad som liknar en lite grågrön grästuva, vackare enkla vita blommor och sedan får den halmgula blad under hösten. En favorit hos mig. Ja, den var fin! Hm... ska kanske fundera på den då...
Eva 33c
14-11-2007, 11:30
CITAT (*Ulrica* @ 14-11-2007, 11:26)  Ja, den var fin! Hm... ska kanske fundera på den då... Jag har frön till den. Bara jag får lite ordning på saker och ting ska jag lägga ut min frölista... Under denna vecka hoppas jag.
kerstin z5-6
14-11-2007, 11:33
Ja den är jättefin o rek även av mej
*Ulrica*
14-11-2007, 11:47
CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 11:30)  Jag har frön till den. Bara jag får lite ordning på saker och ting ska jag lägga ut min frölista... Under denna vecka hoppas jag. Här på forumet eller?
Eva 33c
14-11-2007, 11:50
CITAT (*Ulrica* @ 14-11-2007, 11:47)  Här på forumet eller?  Just det
sqrulan
15-11-2007, 12:10
Tusen tack för tips och bilder,den är ju verkligen fin.Hoppas att jag lyckas nu att så den också. Men vad synd att djävulsbusken kan bli grön då man sår den alltså så återgår den till sitt ursprung då,hummm...tänk om alla blir gröna! Eva 33c hoppas att jag inte missar din lista.
Eva 33c
15-11-2007, 12:17
CITAT (sqrulan @ 15-11-2007, 12:10)  Tusen tack för tips och bilder,den är ju verkligen fin.Hoppas att jag lyckas nu att så den också. Men vad synd att djävulsbusken kan bli grön då man sår den alltså så återgår den till sitt ursprung då,hummm...tänk om alla blir gröna! Eva 33c hoppas att jag inte missar din lista.  Jag sådde frön från den vanliga gröna physocarpusen en gång, och fick en rödbladig bland alla gröna! Och den var röd från första bladet. Så så du dina frön och spara bara de småplantor som är röda. Sandliljan ska nog gå bra för dig. Det blir bara lite "grässtrån" först så man får ha lite tålamod. (Ikväll ska jag försöka struktuera upp mina insamlade fröer och se vad jag har att skänka bort)
kerstin z5-6
15-11-2007, 15:13
Det här med att återgå till grundfärgen (grönt tex) gäller ju inte bara Diabolo utan många rödbladiga växter om de sås -alunrot är en annan - Därför rek jag att man av dessa sår fler frön så man kan sortera bort de grönbladiga om man inte vill ha sådana
Margith
15-11-2007, 15:36
Är det OK om jag sticker emellan med en fråga? Physocarpusen hör till de som jag skulle vilja så iår, men jag hittar inte fröer till den. Jag tycker att jag har sökt igenom de fröfirmor som jag brukar beställa ifrån, men jag kanske är dålig på att leta Därför undrar jag Sqrulan, var har du hittat fröer till den?
sqrulan
15-11-2007, 19:27
Margith: Fröerna till djävulsbusken köpte jag på tradera och jag kan inte se att det finns fler fröer ute just nu. Hoppas att du hittar fröer nånstans,sätt ut en annons under köpes kanske!
Eva 33c
15-11-2007, 19:56
CITAT (Margith @ 15-11-2007, 15:36)  Är det OK om jag sticker emellan med en fråga? Physocarpusen hör till de som jag skulle vilja så iår, men jag hittar inte fröer till den. Jag tycker att jag har sökt igenom de fröfirmor som jag brukar beställa ifrån, men jag kanske är dålig på att leta Därför undrar jag Sqrulan, var har du hittat fröer till den? Jag tror inte jag någonsin sett den som köpefrö, kanske just för att den inte är frökonstant. Jag kan gå ut i morgon och kolla om jag har några fröer kvar på min, de jag skördat hittills räcker bara till en egen sådd.
sqrulan
17-11-2007, 12:32
CITAT (Eva 33c @ 15-11-2007, 12:17)  Jag sådde frön från den vanliga gröna physocarpusen en gång, och fick en rödbladig bland alla gröna! Och den var röd från första bladet. Så så du dina frön och spara bara de småplantor som är röda. Sandliljan ska nog gå bra för dig. Det blir bara lite "grässtrån" först så man får ha lite tålamod. (Ikväll ska jag försöka struktuera upp mina insamlade fröer och se vad jag har att skänka bort)  Hejsvejs Eva,hur går det med din lista?Hittade du några fröer på din buske? Kanske kan vi byta lite fröer?
Eva 33c
17-11-2007, 13:06
Jo jag hittade fröer Jag har precis avslutat rensningen av dem, ett himla pyssel... Men det blev så det räcker både till Margith (som jag redan kontaktat) och några till. Och jag jobbar med min lista, senast söndag kväll ska den vara klar. Nu har jag sagt det så då har jag en orska att håll mitt löfte.
sqrulan
17-11-2007, 21:01
 Vad kul att du hittade fröer på busken,då håller vi våra gröna tummar så att det gror och växer till våren.Lycka till Margith,kanske vi har djävulsbuskar på gång till våren och då måste vi berätta hur det går.
Margith
17-11-2007, 21:15
Ända sen Eva PM:ade mig och berättade att hon plockat fröer och frågade om jag ville ha dem, har jag funderat på ett svar här. Eva har jag tackat. Sqrulan känner jag att jag är skyldig ett tack. Hade inte du bett om så-råd hade inte Eva fått veta att jag letade fröer  . Odla.nu består av många underbara människor
sqrulan
19-08-2008, 12:14
Jag plockar fram denna gamla tråd för att berätta hur det gick med min djävulsbuske"diabolo" sådd,flera grodde och jag kunde se att vissa var rödbladiga redan från starten.Dom helgröna verkar växa betydligt fortare än dom röda som fortfarande är väldigt små. Antagligen så blir det väl helt vanlig smällspirea av dom helt gröna.Hur gick det för dej Margith,kom det upp några röda hos dej?Här kan ni se bilder på mina småttingar!
Margith
20-08-2008, 13:39
Jaa då! Jag har en hel champinjon-back med "små-djävlar" Fröerna grodde, jag tror till 130%, ungefär hälften är röda och hälften gröna. Mina är väldigt lika dina Sqrulan och de gröna växer betydligt snabbare. Jag tänker övervintra mina nergrävda i sina krukor, så hoppas jag att de växer på sig nästa år.
Helen i Piteå Zon 5
20-08-2008, 13:46
Jag frösådde rödbladig Smällspirea för något år sedan och precis som för er blev några rödbladiga och fler grönbladiga. De grönbladiga växt dubbelt så fort som dom röda. Jag skolade om 3 och 3 rödbladiga i varje kruka och idag är ex. som jag sparade själv ca. 1,20m hög.
Jag hoppas nu bara att alla som frösår Diabolo inser att dom inte får kalla den för vare sig Diabolo eller djävulsbuske. Det får man bara om den är klonligt förökad, dvs med delning eller sticklingar. Rödbladig smällspirea är dock helt OK. Att grönbladigt växer fortare är bara helt naturligt, Klorofyllen finns ju i det gröna och rödbladigt innehåller förmodligen mindre klorofyll.
Eva 33c
20-08-2008, 16:40
Kul att "mina" fröer skötte sig hos dig Margith! Jag sådde själv också, dels en omgång som fick stå ute och en omgång som fick stå inne. Och kan konstatera att kylan inte var nödvändig. Innesådden grodde lika bra som utesådden, det tog bara 2 veckor för dem att titta upp.
Helen i Piteå Zon 5
21-08-2008, 15:50
Det var bra att du påpekade det Owe... det kanske många glömmer bort annars... Rödbladig smällspirea är alldeles riktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|