miiapiia
14-11-2007, 12:16
Hej
Jag är på jakt efter en spikpistol.
Vill ha upp en massa pärlspont på väggarna tyvärr är mina leder inte som de borde vara, så jag funderar på att införskaffa en sådan där otäck spikpistol.
Är det någon där ute som känner till någon som är bra?
Måste spikpistoler användas tillsammans med en kompressor? Finns det inga som bara går på ström eller t ex är uppladdningsbara? Det drar iväg så i kostnad om man måste köpa både det ena och andra, har ingen större andvändning för en kompressor när pärlsponten väl är på plats, inte vad jag känner till nu i alla fall.
Förstår att det finns spikpistoler att hyra men eftersom jag inte fungerar så bra mer än i korta stunder så kommer detta arbete att ta tid och att då åka och hyra verktyg en liten stund varje dag blir nog både dyrt och omständigt.
Hoppas någon kan hjälpa mig, jag vill så gärna ha upp min pärlspont uppåt väggarna!
Kolla på Jula, eller Claas Olsson. De har säkert något
miiapiia
14-11-2007, 12:58
Jodå jag har kollat på Julas och Claes O hemsidor, även varit in på Claes O och hört mig för, men de har bara spikpistoler som ska andvändas med kompressor......
Men de finns ju med el och trådlöst också. Undrar sa flundran.... var dessa säljs då....
miiapiia
14-11-2007, 13:12
Ja man kan undra vart de tagit vägen! Men det är ju typiskt att det man vill ha ska va svårt att få tag i.
Sök eller fråga på Byggahus forum (avdelning verktyg?), ibland kan det vara bättre att hyra riktigt bra utrustning, i stället för att köpa något sämre
http://byggahus.se/
Ring runt till järnaffärer och/eller byggvaruhus. Vi köpte en enkel spikpistol i en järnaffär. Den drivs med ström och kostade några hundralappar. Duger finfint till lister så det borde funka bra till pärlspont. Det är ett kalasverktyg! Så snabbt det gick att få listerna på plats. Enda minuset på vår apparat är att sladden är väl kort, högst 1,5 m tror jag det är.
ingrid fuxwall
14-11-2007, 19:54
Jag köpte en spikpistol på Jula, kostade någon/några hundralappar och var precis en sådan som du är ute efter, men ...
Den gick sönder väldigt fort, inte tidsmässigt utan efter väldigt få spikar.
ingrid
Miamamma
14-11-2007, 21:40
Skulle det inte funka att få dit grejerna med en skruvdragare? Måste det vara spik? Skruvdragaren har man alltid nytta av.
CITAT (Miamamma @ 14-11-2007, 22:40)

Skulle det inte funka att få dit grejerna med en skruvdragare? Måste det vara spik? Skruvdragaren har man alltid nytta av.
Nej när man sätter upp pärlspont använder man dyckert med små huvuden.
miiapiia
19-11-2007, 14:06
Nej jag får nog ge upp, hittar ingen spikpistol utan luft. Har både ringt och åkt runt och frågat. Har de haft så har de slutat sälja dem. Ja ja jag fick ju drömma ett tag i alla fall men det får väl bli tapeter.........suck!
Men kan du inte försöka finna någonstans att hyra en maskin? Byggvaruhus brukar ha. Finns också firmor som specialicerat sig på uthyrning av verktyg.
Krolliljan
21-11-2007, 21:01
CITAT (miiapiia @ 19-11-2007, 14:06)

Nej jag får nog ge upp, hittar ingen spikpistol utan luft. Har både ringt och åkt runt och frågat. Har de haft så har de slutat sälja dem. Ja ja jag fick ju drömma ett tag i alla fall men det får väl bli tapeter.........suck!
Nej vad synd.
Jag vet inte om jag är rätt ute men jag har för mig att jag läst någonstans om att man kan limma upp pärlspont .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.