Om man har sprutcertifikat. är det då tillåtet att sprida snigelgiftet mezurol i en vanlig villaträdgård eller bara inom jordbruk?
Anette på Boäng
14-11-2007, 12:58
Du måste väl ha tillstånd för just det preparat du änvänder? Sedan är Mezurol bara tillåten i vissa kulturer som stråsäd, raps och jordgubbar, inte i villaträdgård vad jag vet.
Det är mycket giftigt, förlamar andningsmuskulaturen, tas upp både via mage, andning och lite genom huden.
http://apps.kemi.se/bkmregoff/Bkmblad/Merkapto.pdf
Med eller utan certifikat ska man aldrig spruter gift i villaträdgården,det är fler än sniglar som far illa av gift i naturen.
Jo, fast jag frågar om det är TILLÅTET? Med tillstånd osv alltså. Man kan ju ringa gubbar som kommer och sprider, men jag har aldrig sett en annons någonstans. När jag söker på nätet, då verkar det stå att det bara är tillåtet inom kommersiell odling. Vet att plantskolorna andvänder det tex. Och har flera vänner som ringer nån gubbe varje vår som kommer och sprider.Själv har jag inga mördarsniglar. Ännu.
Gudrun i Göteborg
14-11-2007, 17:34
Varför vill du spruta om du inte har några mördarsniglar? Profylaktiskt
Jag har aldrig hört talas om "sprutcertifikat". Finns det verkligen något sådant? Det måste väl, som Anette säger, vara knutet till preparat?
Sprutcertifikat tar man genom länsstyrelsen när man är jordbrukare tex. Eller läser jordbruk som jag gjorde en gång i tiden. Sedan måste det förnyas med jämna mellanrum. Om man har sprutcertifikat kan man knalla in på lantmännen o köpa alla möjliga grejer.
Åsa, mälardalen zon 2
14-11-2007, 17:48
Jag har sprutcertifikat för bekämpningsmedel klass 2 det är länsstyrelsen som utfärdar såna efter genomgången kurs + att man klarat provet. Det finns även certifikat för de giftigaste medlena klass 1 men det har jag inte.
Och nej inte kan man spruta hejvilt i villaområden själva kursen man går för att få använda starkare medel i odling går ju mycket ut på att man ska lära sig reglerna ex. hålla säkerhetsavstånd från vattentäckter, hålla säkerhetsavstånd från bebyggelse, inte spruta ifall det är för blåsigt etc. +Man ska ju se till så inga oskyldiga utsätts för medlet och Mesurol är giftigt även för däggdjur så man kan nog råka ut för polisanmälan med påföljd ifall grannens katt eller barn förgiftas.
Men FÅR du sprida det då? På en villatomt alltså.
Jag vet ingenting om olika medel, men man får ju certifikat för att man har lärt sig om säkerhet mm. Och en villaträdgård brukar tex vara ganska liten, och det vistas människor där till och från. Det är nog inte tillåtet att spruta medel som man skall ha behörighet på så små ytor och så nära människor och husdjur. Men visst finns det alltid människor som inte tar risker och regler på allvar, oavsett om det gäller giftiga preparat, fortköring, langnig eller vad det månne vara.
CITAT (Harvey @ 14-11-2007, 18:01)

Men FÅR du sprida det då? På en villatomt alltså.
Nej, det är förbjuden att sprutar medel som däggdjur och även människor kan ta skada av i en villaträdgård. Det säger väl sig själv.
Anette på Boäng
14-11-2007, 22:24
Jag tror det bara får användas i yrkesodling. Hittar inte infon just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.