160kvm stort hus
Hej!
Planterade både sallad och blomstertobak till min farfar i hans balkonglådor.
Nu när allt annat har dött pga kyla, snö osv. Så blommar fortfarande tobaksblommar för fulla muggar och salladen är över en halvmeter. ( vanlig plocksallad )

Tobaksblomman såg lite ledsen ut efter det hade snöat, men det var bara att ruska av den så "strålade" den igen.

Brukar dom vara tåliga? Farfar har haft flera minusgrader och dessutom så står ju blommorna i oisolerade balkonglådor...

Kanske det här är dom nya höst - vinterväxterna för oss som tröttnat på trist kål och torr ljung.... ??
Tosan
Det kan ju va så att frosten inte riktigt nått till hans balkonglådor smile.gif
Annars kan doroteablommor va otroligt tacksamma, har man lite tur så fryser de i öppnat läge och är då jättefina ända tills de tinar igen smile.gif
renate
Mina tobacksblommor i rabatten har frusit,men balkongen ligger en bitt över marken och fläktar det en aning klara blommorna sig ett tag till men troligast inte hela vintern.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag slände mina tobalsblommor i förrgår. Dom blommade också fortfarande, trots frost.

Men du kan övervintra tobak om du har källare. Gjorde det förr ibland när jag hade tobak i en kruka som jag övervintrade.

Elisabeth
160kvm stort hus
ah tack. Jo iofs men ändå. Det har ju varit ner till en 6 minusgrader....??
Men balkongen kanske är lite "över" så att det inte blir frost där.

Övervintra gör jag nog inte, tänkte mest att det är ju roligare att ha tobaksplantor än gammal kål i lådorna.. wink.gif

Tack för svar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon