Full version: Stickling - Fikon
freddie
Någon som kan tipsa om hur jag skall behandla en stickling av bornholmsfikon som började sin tillväxt i slutet av sommaren och nu inte vill tappa sina blad trots att den står utomhus? Den har tre blad som fortfarande är gröna, inga tecken på att den vill övervintra.
MariaS
Låt den vara. Den trivs nog med livet som det är. Mina fikon tappar inte heller bladen, förrän det blir kallare eller mörkare ute...
freddie
Skadas den inte av frosten?
MariaS
Inga problem. Mina brukar få en ordentlig "färdknäpp" på en fem minus innan jag tar in dem. Sen ställer jag dem mörkt (och svalt) och först då fäller de bladen.
freddie
Den har fått 3 frostnätter. Kan jag ställa in den i kylskåpet några månader?
Alexander-VG-zon3
jag har 4på friland dom kan övervintra ute i zon 0-2(3) . låt den bara vara och sen i slutet av nov om du ska övervintra den inne så sätt den i kylskåpet och sätt ut den tidig vår (bladen måste komma ute).
Christer i Falköping
Dessutom brukar det vara så att om det ovan jord fryser ned på vintern, brukar det ändå komma nya skott från jorden (frilandsplanterad alltså) på våren igen.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 14-11-2007, 18:34) *
Dessutom brukar det vara så att om det ovan jord fryser ned på vintern, brukar det ändå komma nya skott från jorden (frilandsplanterad alltså) på våren igen.
Christer.

så gör dom i norra skåne , fryser ner hårda vintrar och växer upp ca 1m(beroende sommaren) och hinner sätta frukt men dom mognar sällan . fast jag skyddar mina vill gärna har kvar karten över vintern . plus att dom blommar på två årsved . förra året fick jag mogna fikon ,på en okänd sort som tyvärr inte lever längre.
freddie
Tänker närmast på storleken (som har betydelse?) på krukan/växten. Det är en pytteliten rackare cqa 1 dm hög, krukan 8 cm i diameter. Klarar den att stå ute hela vintern (zon 1) med tanke på storleken?
Christer i Falköping
I och med att det är en så liten kruka skulle jag ta in den. Visst kan du isolera krukan rejält, men kan du ställa den svalt inne är det nof lättare.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 14-11-2007, 18:45) *
Tänker närmast på storleken (som har betydelse?) på krukan/växten. Det är en pytteliten rackare cqa 1 dm hög, krukan 8 cm i diameter. Klarar den att stå ute hela vintern (zon 1) med tanke på storleken?

lite lätt frost klarar den , som sagt den som gav frukt var bara 20cm hög som jag hade . och va en stickling ute första vintern (tills sorken åt den), vill du se bild? , men då din är i kruka bör du isolera den eller göra som jag sa ta in den i kylskåpet i slutet av nov .
hade tat in den första året men ändå utsätta den för lite frost . när själva plantan är 50-100cm hög då kan du prova ha den ute om du vill. men då den fryser ner hårda vintrar hade jag inte haft den ute hela tiden i kruka undervintern. då krukan också kommer frysa . utan istället ha den i kylskåpet så länge det går och sen när du får trädgård plantera den då i marken .
Christer i Falköping
Eller så kan man ju faktiskt gräva ned hela krukan och växten en bit ned under jord. Bara man kommer ihåg var man gjorde det.
Christer.
freddie
CITAT (Christer i Falköping @ 14-11-2007, 19:33) *
Eller så kan man ju faktiskt gräva ned hela krukan och växten en bit ned under jord. Bara man kommer ihåg var man gjorde det.
Christer.

bra tips, för den sam har trädgård... För min del får det nog bli "alternativ kylskåp". smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 14-11-2007, 20:47) *
bra tips, för den sam har trädgård... För min del får det nog bli "alternativ kylskåp". smile.gif

det jag tänkte på ,, men du kan lugnt ha den ute tills det blir -5c

http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052jwolET ( bild på mitt första fikonplanta)

och sen senare när du har trädgård kan du prova ha den ute .
cato
Hej Flaxss!

Hur skyddar du dina fikonträd så de behåller karten?
Vi har ett Bornholmsfikonträd som står ute i zon 1, Det har fullt med fikonkart, som vi gärna vill ska utvecklas.
Den gångna sommaren hann inte fikonen mogna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (cato @ 14-11-2007, 22:02) *
Hej Flaxss!

Hur skyddar du dina fikonträd så de behåller karten?
Vi har ett Bornholmsfikonträd som står ute i zon 1, Det har fullt med fikonkart, som vi gärna vill ska utvecklas.
Den gångna sommaren hann inte fikonen mogna.

samma hos mig , dock hade mitt bo4enholm fikon , men sorken tog trädet . kan visa bilder på mina fikon när jag kommer hem (plus kart).

men slår ner träribbor i marken (3-4) och sen vira runt träribborna 2lager grön vinterväv även på toppen och sidorna . sen innanför skyddet täcks marken med leca och sen värmeljus,gravljus under kalla nätter = värmen stannar kvar och ger en högre temp .

karten tål lite frost mina har tålt ner till -5c och sitt gröna , det viktigaste är att behålla grenarna främst till nästa års blomning . den ger ju två gånger en sen sommar och en vår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon